🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

TETRA, или защо България може да не получи 2.6 млрд. лв.

МВР може да вкара страната в бюджетен проблем, ако не успее да се справи с поръчка за 108 млн. лв. и забави плащанията по Плана за възстановяване

МВР използва Airbus за TETRA мрежата и оборудването си. В България има само един оторизиран доставчик на компанията
МВР използва Airbus за TETRA мрежата и оборудването си. В България има само един оторизиран доставчик на компанията
МВР използва Airbus за TETRA мрежата и оборудването си. В България има само един оторизиран доставчик на компанията    ©  Георги Кожухаров
МВР използва Airbus за TETRA мрежата и оборудването си. В България има само един оторизиран доставчик на компанията    ©  Георги Кожухаров
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Темата накратко
  • От поръчка за криптирана комуникационна система на МВР зависи дали България ще получи първите пари от Плана за възстановяване
  • В България има само една компания, която може да изпълни поръчката, но тя не е подала оферта заради проблеми със сроковете
  • Самата поръчка е с неколкократно по-голяма цена спрямо сходни поръчки в съседни страни

Когато се одобряваше Планът за възстановяване, няколко пъти беше казано, че тези пари са различни от досегашните. Този път Брюксел няма да плаща фактури, а ще чака да види дали се изпълняват набелязани цели, преди да се разплаща. Едва няколко месеца след началото България опря в първата такава бариера.

Първите 2.6 млрд. лв., които страната трябва да получи тази година, в момента зависят от една обществена поръчка. Тя е на МВР и е за разширение на TETRA - криптирана мрежа за комуникации, която се използва от органи като полиция и армия. Стойността на договора е 108 млн. лв. Поръчката би трябвало да е лесна за възлагане, защото в България има точно една компания, която може да я изпълни.

Проблемът обаче не е в самото изпълнение, а в нереалистичните срокове, които МВР е задало в първата обществена поръчка. Това води до неявяване на компанията на търга, опит на кабинета "Петков" да заобиколи МВР в последните си дни, реакция от страна на Европейската комисия (ЕК) и в крайна сметка - нов търг на МВР, който ще се опита да реши проблема. И риск за бюджета - евентуален провал на втората поръчка на МВР би означавал, че България няма да получи първия транш през тази година.

Тези пари са записани като приходи в бюджета за тази година. Ако не бъдат изплатени до края на декември, при равни други условия ще се повиши и без това големият дефицит от 6.2 млрд. лв. Tова ще повдигне и огромна въпросителна върху други събития, като например кредитния рейтинг на страната и влизането в еврозоната.

Какво е TETRA?

Абревиатурата TETRA е съкращение от Terrestrial Trunked Radio, или иначе казано, наземно канално радио. TETRA се използва от държави по цял свят за защитени комуникации извън мрежата на телекомите - най-често от полиция, пожарна, военни и др. TETRA не е нова технология - първите подобни мрежи се появяват през 90-те години на миналия век. Всъщност TETRA се налага именно защото е по-стара технология и използва честоти, към които няма комерсиален интерес.

Защо TETRA

TETRA мрежите използват нискочестотния спектър между 380 и 450 MHz, от който телекомите нямат нужда. Това са същите честоти, които ползват и мобифоните преди повече от 20 години. След края на мобифоните и преминаването към GSM гласовите услуги, които използват спектъра около 800 и 900 MHz, правителствата остават единствените с интерес към по-ниския спектър.

Ниските честоти имат един голям плюс и един голям минус. Плюсът е, че колкото по-ниска е дадена честота, толкова по-далеч стига тя. Така покритието на единица площ на 450 MHz може да изисква 100 базови станции, докато на 800 MHz - 1000 станции, а за още по-високите честоти като 3.6 GHz и 26 GHz (които се използват за 5G) биха били нужни десетки или стотици пъти повече кули в близост една до друга. Минусът е, че ниските честоти не предполагат преноса на голямо количество данни и се използват основно за глас. В случая обаче поръчката на МВР е за хибридна система, която ще включва и 4G пренос на данни.

При разработването на тези мрежи има практически дуопол между звеното за отбрана на Airbus и Motorola. В света има и други производители като британската Sepura и китайската Hytera, но доминиращите играчи са тези, като тяхното оборудване не може да се смесва, т.е., ако една институция (или звено в институция) работи с Airbus, то няма как да добавя към системата си техника от други доставчици.

България има две TETRA мрежи, които се развиват в последните около 20 години. Първоначално МВР използва Nokia, но нейният TETRA бизнес е закупен от Airbus през 2005 г. Министерството на отбраната (МО) използва Motorola. И двете мрежи нямат пълно покритие - според информацията на "Капитал" военните покриват само някои погранични райони, докато МВР покрива около 70% от площта на България. За сравнение - повечето развити държави имат пълно покритие на TETRA мрежата.

Именно това е и смисълът на проекта в Плана за възстановяване - покритието на МВР да достигне над 95%. Обяснението е, че TETRA се използва предимно в извънредни ситуации като пожари и наводнения. В такива случаи държавните звена имат нужда от сигурна и криптирана връзка, която да не зависи нито от покритието на телекомите, нито от евентуални сривове в търговската им мрежа.

Според един източник на "Капитал" целта при изготвянето на настоящия проект е била в един момент, при достатъчно високо покритие на едната мрежа, МВР и МО да започнат да използват една мрежа. Други държавни звена като прокуратурата също изявяват интерес, както личи от техни отделни обществени поръчки за слушалки например.

Никой не иска 108 милиона

Неофициални разговори на "Капитал" с представители на бившата и настоящата власт рисуват разнопосочна картина за провалилата се поръчка. Така например според кадри на кабинета "Петков" причината за ситуацията се крие в отдавнашна и дълбоко внедрена корупция и некадърност в средните административни нива на МВР. Според хора от служебното правителство пък проблемът е и изобщо във връщането на TETRA в Плана за възстановяване (тя беше извадена от него при варианта на предишното служебно правителство).

Понеже мрежата на ведомството е Airbus, то тя може да използва само оборудване на компанията. В България обаче има само един оторизиран доставчик на комуникационна техника на Airbus, което означава, че практически само една местна фирма може да спечели търга - нишовата "Телком инженеринг".

"Телком инженеринг" внася базови станции, сървъри, терминали и аксесоари, радиостанции, антени, приемници и др., до японски трактори. Важното в случая обаче е партньорският договор с Airbus, какъвто няма нито една друга компания в България. От 2007 г. насам компанията е печелила множество обществени поръчки от МВР на обща стойност 57 млн. лв. Най-голямата от тях, за 28 млн. лв., е от 2017 г. и е именно за надграждане на TETRA мрежата на министерството. За 2021 г. "Телком инженеринг" отчита 3.4 млн. лв. приходи и 78 хил. лв. печалба, като в компанията работят на постоянен договор 20 души.

Проблемът този път е в сроковете. Когато през пролетта кабинетът "Петков" подписва анекса към Плана за възстановяване, сроковете за този конкретен проект изглеждат реалистични - избирането на изпълнител до края на второто тримесечие на 2022 и завършването му до края на 2024 г. МВР се забавя с пускането на обществената поръчка и тя е публикувана едва на 9 юни 2022 г. Поръчката обаче свършва без кандидати. Оказва се, че в самата поръчка сроковете са променени. Първият и най-тежък етап на проекта - доставяне и поставяне на базовите станции, трябва да бъде завършен до края на 2022 г. Това е цяла година по-рано от предвиденото. Съответно, понеже "поръчката предполага за 3 месеца да се свърши нещо, което се прави за 18 месеца", както казва един източник, "Телком инженеринг" не кандидатства.

"Капитал" успя да се свърже с офиса на "Телком инженеринг" в опит да стигне до гледната точка на компанията, но оттам обясниха, че собствениците Емил и Иванка Ковачеви са в отпуск и няма други хора, оторизирани да говорят от името на фирмата.

Няма обяснение защо администрацията по обществените поръчки към МВР е заложила такива срокове - единственото възможно е да се е объркала със старите срокове от предишна версия на плана.

TETRA-та ни е скъпа

След този провал, в последните дни на кабинета "Петков" Министерският съвет взима решение да прехвърли проекта на държавната "Информационно обслужване". Идеята не е "Информационно обслужване" да изпълни поръчката, а да я възложи вместо МВР. Според служебното правителство обаче ЕК казва, че няма да приеме превъзлагането за изпълнено изискване. Съответно кабинетът на Гълъб Донев отменя решението на предшестващия кабинет и на 19 август МВР обявява, че ще пусне нова обществена поръчка. Пет дни по-късно тя е факт, с вече променени срокове, според които първият етап трябва да бъде приключен до края на 2023 г.

В самата поръчка има огромни финансови въпросителни. Сравнена със сходни търгове в съседни държави, българската TETRA мрежа струва неколкократно повече. Така например в Румъния поръчка с вписани в нея 800 базови станции струва 54 млн. евро. Цената на българската поръчка е почти същата - 108 млн. лв., но срещу тях България търси седем пъти по-малко базови станции: 109. Базовите станции не са единственият компонент в поръчката, но показват мащаба. Сравнението дори на България с България показва значително повишение на цената: в края на 2017 г. вътрешни източници на "Капитал" казват, че мрежата на МВР може да бъде завършена за 50 млн. лв., като за същата сума може и да се интегрира с тази на МО. Това говори за потенциално огромна скрита корупция в този тип поръчки.

Версията на проекта в плана на кабинета "Петков" дори е намалена. В първоначалния план на Томислав Дончев проектът е за още повече пари - 150 млн. лв. Той беше изваден от версията на плана, написана от Атанас Пеканов през 2021 г., като вицепремиерът и сега изразява мнението си, че проектът не е трябвало да бъде връщан. Според представители на кабинета "Петков" проектът е влязъл, защото България е една от малкото държави без завършена TETRA мрежа и това е въпрос на национална сигурност.

2 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    realismisthename avatar :-|
    realismisthename
    • - 1
    • + 4

    Два доставчика, един клиент, един вносител, свободен пазар и дюнери.

    Нередност?
Нов коментар