Нелоялни ли са цените на грамаж в ресторантите

Скандалът със стековете в заведение във Варна повдигна и принципния въпрос редно ли е в менютата да има сурови продукти с насипна цена, но с ограничен избор на размери

Бюлетин: Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

Темата накратко
  • Практиката "стек с цена за 100 грама" не е необичайна в добрите ресторанти по света, когато става дума за скъпи продукти
  • Според ресторантьори нормативите в България трябва да се променят, защото са не отразяват реалността
  • Нелоялни практики със сигурност са възможни - особено при лоша комуникация и ниска култура

Бурите във фейсбук обичайно са мимолетни и емоционални, но особено се засилват през лятото, когато много хора са на плажа и ползват телефоните си предимно за да споделят размисли оттам. Така станa и с лятната колоритна драма "3 пържоли за 500 лв. във Варна". Тя обаче успя и да счупи рамките на социалните мрежи, наводни скучаещите медии, поляризира мненията до степен на обиди и некоректен тон.

Комисията за защита на потребителите (КЗП) се самосезира за потенциална нелоялна конкуренция и започна масови проверки по морето, а Асоциацията на ресторантьорите контраатакува в познатия си агресивен стил, като обвини КЗП в ретроградност и некомпетентност и дори заплаши да съди клиента, пуснал клипа в социалните мрежи. Включи се и министърката на туризма, която предупреди ресторантьорите да внимават с тона към потребителите, иначе щяло да й е трудно да защити пред обществото данъчното облекчение от 9% ДДС, което ползват от пандемията насам.

Очевидно е, че темата нацели болно място - недоволството на хората от цените по заведенията и отношението към клиента. Както "Капитал" преди време провери, инфлацията в сектора е доста по-висока от средната (прочетете повече за това в темата).

Но отвъд целия шум остана един интересен въпрос и той не е дали стекът струва колкото струва (в случая 35 лв. за 100 грама). А дали цената на грамаж в ресторантите по принцип е подвеждаща и нелоялна практика, която категорично трябва да се забрани, в каквато посока зави дебатът. Тук публичното мнение се раздели на две:

  • едни подкрепиха тезата на КЗП, че ресторантът не е магазин и не е редно да предлага цена на грамаж, и то за суров продукт
  • други се солидаризираха с мнението на бранша, че премиум стекове, скъпи риби и морски дарове се продават така в цял свят.

И двете позиции всъщност имат своите основания.

  • Има ли практика порции на грамаж да се предлагат в ресторанти в Европа и света?

Да. Дори бърза проверка в "Гугъл" сочи, че не е невиждано първокачествени говежди стекове от Япония, САЩ, Австралия да се предлагат с цени за 100 грама в ресторанти в Европа.

Всеки, който ходи лятото на море в Гърция, знае добре, че дивата риба и морските дарове са с цена за живо тегло. Такава практика има и в Италия, и в Испания.

  • Каква е причината цените да са на грамаж, а не на порция?

Тези продукти не са стандартизирани, те варират в размера си, а също така са скъпи. "В случая говорим за много скъпо месо. Първо, то няма как да бъде нарязано на абсолютно еднакви размери - независимо дали ресторантът купува индивидуално опаковани стекове, или сам разфасова месото, ще има разлики и тези разлики, дори малки, струват много", казва шеф Цветомир Николов, собственик на столичен гурме ресторант.

Цена от порядъка на 35 лв. за 100 грама дори не е най-високата при първокачествените стекове. Японското wagyu например надхвърля 120 лв. за 100 грама. Така малки разлики от едва 10-20 грама означават десетки левове разлика в цената. Затова се прави индивидуална оферта - в едни ресторанти разказват на клиента с какво разполагат, други показват, трети дори може да режат и мерят пред него.

Според Николов е редно да има различни размери, защото и клиентите са различни. "Има заможни ценители, които нямат проблем да поръчат огромен стек за стотици левове. Има такива, които ще поискат 200 грама, и то в много специален случай", казва той.

Какво е това месо?

Управителят на варненското заведение Mazu заяви пред bTV, че в случая става дума "не просто за вратна пържола, а американски уей сей прайм рибай стек". Не става ясно от този изказ какво точно се има предвид, но най-вероятно става дума за говежди рибай USA Prime от Black Angus. Такова месо предлага варненски вносител за цена 215 лв. за килограм. Prime е първокачествената селекция американско говеждо месо (следват Choice и Select), като едва 3-4% от продукцията е в тази категория. Това е едро парче месо, често от по-младо животно на специална диета, което се отличава с висока мраморност и е едно от най-вкусните и качествени в света, като все пак отстъпва на японското и австралийско wagyu. Цената му зависи от фермата, диетата, времето на зреене и варира от няколко десетки до стотици долари за килограм.

Ако ресторантът предлага реално това месо, със сигурност би могъл да го промотира по-добре. В менюто нe e посочено, че става дума за първокачествено USA Рrime, а пише "говежди рибай стек Блек Ангъс" - подобно общо описание може да се отнася дори за месо от български производител.

  • Противоречи ли на закона?

Спорно е. Законът за туризма изисква в менютата да има ценоразписи с точни продажни цени и точни грамажи. Цветомир Николов и много негови колеги са на мнение, че като цяло в това отношение законът е остарял и не отразява реалността. "Нещата вече са различни - в нито един премиум гурме ресторант по света няма да видите обявени грамажи на ястията. Качеството и цената на това изживяване отдавна не се мерят по този начин", казва той.

Потенциалният проблем със случая е друг. КЗП вече има случай в практиката си (виж по-долу), при който е отсъждала, че обявяването на цени за 100 грама, без обаче никъде в менюто да се посочва, че клиентът ще получи много по-голяма порция и нейната точна стойност не е посочена в менюто, отваря врата за злоупотреби и подвеждане на клиента и може да се квалифицира като нелоялна търговска практика. Ресторантьорите пък смятат, че в случая с тези продукти този възглед не е адекватен и че няма друг начин да се обявят коректни цени. Те посочват, че в състава на КЗП няма човек, който да има бекграунд и експертиза в ресторантьорския бизнес.

И спорят, че ефективна забрана на цените за грамаж ще доведе дотам да "изхвърляме омари, тежащи повече или по-малко от обявените в менюто". Или пък да спрат изцяло предлагането на такива продукти.

  • Каква е практиката на КЗП?

Цени за 100 грама в меню може да не се толерират от закона, но такива има от години. КЗП рядко се е намесвала и затова реакцията й сега изглежда не толкова принципна, а сякаш отговор на обществения шум. Все пак в практиката на комисията има и такива казуси.

Адв. Елена Топузанова от бургаското адвокатско дружество "Топузанова и Терзиева" припомни във фейсбук едно решение на комисията от 2014 г. Тогава тя санкционира за нелоялна заблуждаваща търговска практика рибен ресторант - отново във Варна, след като проверка на място установява, че в ресторанта се предлага риба в хладилна витрина с цена за 100 грама живо тегло, която иначе не присъства в редовното меню и никъде в него няма разяснения как се формира крайната цена. Проверяващите свидетелстват, че не им е било предварително обяснено, че ще получат не порция от 100 грама за посочената цена, а цяла риба, чиято крайна цена ще е теглото й в сурово състояние, умножено по съответната цена за 100 грама.

Адв. Топузанова смята, че казусите си приличат. Общият принципен проблем по думите й е фактът, че макар цената да е за 100 грама, клиентът всъщност не може да си поръча порция с размер 100 грама - нито от рибата през 2014 г., нито от стека сега. "Разликата с рибата на живо тегло в гръцките ресторанти например е, че тя най-често се предлага на килограм - шансът да бъдеш подведен и да получиш сметка в пъти над очакваното, знаейки цената на кило, е много по-малък, отколкото при тази за 100 грама", казва тя.

Според нея обаче ресторантьорите предпочитат цени за 100 грама заради психологическия ефект - едно е да пише 35 лв./100 г, друго е 350 лв./1 кг.

  • Какви са добрите практики?

Преди да се залита към крайности и забрани, със сигурност могат да се вземат предвид и добрите практики. Например, както стана ясно в развитието на казуса, ресторантът купува индивидуално разфасовани стекове с не напълно еднакъв, но близък грамаж. "Нищо не пречи да посочат в менюто, че стековете са приблизително по 450 - 500 грама, за да могат клиентите да си направят поне груба сметка", казва адв. Топузанова.

Много често в добрите ресторанти специалните селекции с месо имат специално място в менюто - каре, дори отделна страница. От разпространената снимка от менюто на ресторанта обаче се вижда (виж снимката), че въпросните стекове са в дъното на колона с ястия с цени на порция. Така е напълно възможно клиентът да не забележи разликата в грамажите. Още повече че цената от 35 лв. е достатъчно висока, за да се отнася и за цяла порция.

  • Подвеждаща ли е принципно практиката "цена за 100 грама"?

Независимо какво пише в закона, не е задължително да е подвеждаща per se, макар да може да бъде в конкретни случаи. Важни са добрата комуникация и коректните отношения между ресторант и клиент. Обявената цена на грамаж не би била проблем, ако клиентът по един или друг начин има добра представа за това какво количество ще получи поне приблизително, как ще се формира крайна цена и колко горе-долу би му струвало.

Скъпите деликатеси по света по-често се предлагат в места със специално отношение и се търсят от клиенти със специално отношение. Те изискват известна класа от ресторанта, умения от персонала, култура от клиентите. Във варненския случай обаче нищо от това не изглежда да е факт - той е показателен за доста от дефектите на сектора. И нормативните забрани не са панацея.

15 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    scs591119180 avatar :-|
    Гаргамел
    • - 2
    • + 13

    Проблема не е в цената, а в това, че клиентът не е бил информиран, т.е. бил е подведен за цената. Ресторантът трябва да бъде глобен, защото не спазва Закона. След което Закона трябва да се промени по подходящ начин.

    Асоциацията на ресторантьорите също носи вина за това, че знае за проблема, но не е направила нищо за промяна на Закона или спазването му.

    Нередност?
  • 2
    emil_dtv avatar :-|
    Емо
    • + 10

    Големият въпрос тук е: Наистина ли това е било посоченото месо от САЩ или е било опакован рибай стек от Била или Лидл, където се намират много често в промоция за десетина лева за 300 гр. Трудно могат да ме убедят, че в този ресторант поддържат това скъпо месо от САЩ.

    Нередност?
  • 3
    nca43604694 avatar :-|
    Данчо
    • - 2
    • + 12

    Според мен цените в заведенията трябва да бъдат само на порция и така трябва да остане. Не трябва да има друг вариант. Тогава при ясно посочена крайна твърда цена, пазарът ще покаже има ли потребители склонни да заплатят 250лв за стек или 99% от потребителите ще поръчат основно ястие с цена до 20лв. Нормативната база трябва да защитава тези 99%.

    Нередност?
  • 4
    cccd avatar :-|
    cccd
    • - 1
    • + 10

    Всеки който е бил в Гърция знае, че в момента в който влезеш в ресторант там, заедно с вежливото посрещане, веднага ти слагат на масата една кана със студена вода и една чиния с току-що изпечени хлебчета. Това го прави заведението още преди дори да си решил какво ще си поръчаш от менюто. Хитрият грък знае как след това да си го калкулира в крайната сметка, а клиента няма нищо против да си плати, защото е доволен от цялото преживяване в ресторанта.

    В пост-комунистическа България обаче (където всички цървули вече ходят по няколко пъти в годината на почивка на Сейшелите), във всеки ресторант все още те посреща кисела дрисла, която (по стара социалистическа традиция) те пита колко филийки хляб ще искаш и колко точно чаши с вода. А пък ако си носиш и кантар сам да си измериш грамажа на пържолата, още по-добре. И най-накрая, ако не дай си Боже, останеш недоволен от своето преживяване в българския ресторант, идва ред на съда. Ресторантът ще съди теб, затова че не си останал доволен. Наистина, няма друга такава държава!

    Нередност?
  • 5
    bhi16902964581186063 avatar :-|
    Veselin Yordanov
    • + 6

    В България има тотална липса на квалифицирана работна ръка. В случая с "трите пържоли" от Варна, подвеждането е налице. Цената е на грамаж, а сервитьорите предлагат пържолите на бройка без да уточняват грамажа по време на поръчването им. Да не говорим за това, че са поднесли скъпа храна по евтин начин. Ще си позволя да коментирам и заглавието ви "нелоялни ли са цените", като кажа, че не "цените", но онези които ги образуват може да се окажат нелоялни в определени отношения. Да не споменавам и високото самочувствие на някой хора, независимо дали са персонал или собственици. Ако собствениците са лоялни то цените им ще бъдат нормални.

    Нередност?
  • 6
    antonst avatar :-|
    Антон Стойков
    • - 8
    • + 2

    Не, не са нелоялни! Не обичам ресторантьорското лоби и още по-малко Цар Алибегов, но това е чиста проба олигофрения. И като чета коментарите преди мен - олигофренията е повсеместна.
    Цената на такова месо, дива риба и т.н. е винаги на грамаж/кг. Ходил съм на 100тици места по света и навсякъде е така. Нищо нелоялно няма. Ако е ясно написано в менюто, да чете бе. Ама той селяка може и да е забравил да чете покрай това емигрантство. А дали е качествено месото или от лидл не е релввантно по темата. За гърция и тяхната вода да не говорим, да знае гърка как да ти вземе 200 лв за една риба, но и тази тема е в страни..

    Нередност?
  • 7
    jen16769270291164070 avatar :-|
    Ivelin Jordanov

    До коментар [#1] от "Гаргамел":

    т

    Нередност?
  • 8
    jen16769270291164070 avatar :-|
    Ivelin Jordanov
    • - 2
    • + 3

    До коментар [#1] от "Гаргамел":

    Клипът, публикуван във Фейсбуук, не отразява пълно възникналата ситуация. Сервитьорката е предупредила клиента, че трите порции ще бъдат над килограм. Предупредила го е и за крайната цена. Клиентът приема, и чак тогава започва процеса на изпичане на въпросните "пържоли". Това обаче го няма във видео-клипа , понеже записът е започнал след като клиентите вече са консумирали месото. Неслучайно клиентът заявява, че е оставил бакшиш.

    Нередност?
  • 9
    jen16769270291164070 avatar :-|
    Ivelin Jordanov
    • - 6
    • + 2

    До коментар [#3] от "Данчо":

    Въпросното заведение, където случайният български турист(съзнателно пропускам кавичките ) е консумирал скъпи ястия, се фокусира върху онези 1 процент от туристите, които не се притесняват да си поръчат ястие за 250 лв. За тези 99 процента, които търсят ястие до 20лв., във Варна има стотина други заведения наоколо, където срещу 20лв, можеш да си поръчаш първо, второ и трето, а с повече късмет може и кана с вода и препечени филийки хляб да получиш.

    Нередност?
  • 10
    jen16769270291164070 avatar :-|
    Ivelin Jordanov
    • - 1
    • + 3

    До коментар [#4] от "cccd":

    Една стара римска поговорка гласи(цитирам по памет, не дословно): Не вярвай на гърка, дори когато ти прави подарък.

    Нередност?
Нов коментар