Още по-високи цели за ВЕИ до 2030 г. планира да въведе ЕС

По време на пленарната сесия преди седмица Европейският парламент повиши плановете за внедряването на възобновяеми източници
По време на пленарната сесия преди седмица Европейският парламент повиши плановете за внедряването на възобновяеми източници
По време на пленарната сесия преди седмица Европейският парламент повиши плановете за внедряването на възобновяеми източници    ©  European parliament
По време на пленарната сесия преди седмица Европейският парламент повиши плановете за внедряването на възобновяеми източници    ©  European parliament
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Темата накратко
  • Делът на възобновяемите източници ще трябва да стане поне 42.5% в потреблението на енергия в ЕС до 2030 г.
  • ЕС иска по-бърза процедура за одобрение за внедряване на възобновяеми източници на енергия.
  • Новите горива в транспортния сектор следва да доведат до намаляване на емисиите на парникови газове с 14.5%.

На фона на шумни протести у нас как и дали да се случи зеления преход, Европейския съюз продължава да поставя все по-амбициозни цели за декарбонизация. По време на пленарната сесия преди седмица Европейския парламент повиши плановете за внедряването на възобновяеми източници на енергия в съответствие със Зеления пакт и плана REPowerEU (част от Плана за възстановяване).

Актуализацията на Директивата относно енергията от възобновяеми източници увеличава дела на зелената енергия в крайното потребление до 42.5% през 2030 г. (към момента тя е 32%). И дори се казва, че държавите членки следва да се стремят да постигнат 45%.

"През 2021 г. само 21.8% от енергията, консумирана в ЕС, е от възобновяема енергия. Това далеч не е достатъчно. Ето защо защитихме нови амбициозни цели за ускоряване на нашите усилия във всички видове възобновяеми енергийни източници в цяла Европа", коментира Кристоф Грудлер (Renew, Франция), съдокладчик по досието.

Законодателството включва подцели по сектори (включително транспорта и отоплението на сградите) и по държави, както и намалява значително бюрокрацията за издаване на разрешителни за инсталиране на източници на възобновяема енергия.

В тази връзка България трябва да актуализира националния си план за енергетиката и климата, конкретно в частта с въвеждането на ВЕИ. В момента пък предстои гласуване на промени в Закона за енергията от ВЕИ, който би следвало да облекчи административната тежест за инвеститорите. Но също така е важно да се каже, че за да се случи наистина декарбонизацията на енергийния сектор и за да може над 40% от енергията да е зелена, трябва да се работи и за модернизация на преносната и разпределителната мрежа. Структурата и капацитета на сегашната просто не е съвместим с подобни цели.

Какво включва законодателството

Новото законодателство ще ускори процедурите за издаване на разрешения за ВЕИ централи. Националните органи следва да одобряват в срок от максимум 12 месеца нови инсталации, ако те са разположени в т.нар. предпочитани зони за производство на енергия от възобновяеми източници. За останалите зони продължителността на процедурата не трябва да надвишава 24 месеца.

В българския ЗЕВИ също се предвиждат приоритетни зони, но предстои да видим как точно ще бъдат формулирани те при финалното гласуване на норматива в парламента.

Докладчикът Маркус Пипер (ЕНП, Германия) коментира, че "тази директива е доказателство, че Брюксел може да бъде небюрократичен и прагматичен. Ние определихме възобновяемите енергийни източници като по-висш обществен интерес, рационализирайки процеса на одобрение".

Той добави, че биомасата от дървесина ще остане класифицирана като възобновяема енергия. Въпреки това ще има по-строги критерии за използването й, за да се гарантира, че ЕС не субсидира неустойчиви практики. Добивът на биомаса следва да се извършва по начин, който избягва отрицателни последици за качеството на почвата и биологичното разнообразие.

В момента именно заради изгарянето на дърва България отчита, че покрива общите критерии за зелена енергия в икономиката си.

Съгласно принципа на "положително мълчание" инвестициите ще се считат за одобрени при липса на административна обратна връзка. "Сега спешно се нуждаем от структура на пазара на електроенергия в ЕС и от незабавен преход към водород за по-екологичен преход", казва още Пипер.

В транспортния сектор внедряването на възобновяеми източници се очаква да доведе до намаляване на емисиите на парникови газове с 14.5% до 2030 г. чрез използване на по-голям дял биогорива от ново поколение и по-амбициозна квота за възобновяеми горива от небиологичен произход, като например водород.

Задълженията на държавите членки

Законодателството бе обект на трудни преговори между правителствата на страните от ЕС и получи подкрепа едва след като Франция си издейства изключение, което позволява на страните с декарбонизиран микс от електроенергия - включително ядрена - да отговарят на по-ниски изисквания за възобновяем водород.

От държавите членки ще се изисква да определят "области за използване на възобновяеми енергийни източници", които са особено подходящи зони за ВЕИ инсталации и биха се възползвали от ускорените процедури за издаване на разрешителни. Предложението би ограничило основанията за правно възражение срещу нови инсталации за ВЕИ, като се счита, че производството на ВЕИ, връзката му с мрежата, самата мрежа и свързаните с нея активи за съхранение ще се считат от първостепенен обществен интерес за тази конкретна цел.

Освен това държавите членки следва да се стремят 5% от новоинсталираните ВЕИ мощности да идват от иновативни технологии за възобновяема енергия, с допълнителна индикативна цел за технологии за съхранение, които могат да подобрят гъвкавостта от страна на търсенето и да осигурят 5% намаление на пиковото търсене на електроенергия до 2030 г.

По отношение на трансгранични съвместни проекти за капацитет от ВЕИ, всяка държава членка ще трябва да разработи поне два такива проекта до края на 2025 г., като по-големите държави членки (годишно потребление на електроенергия >100 TWh, т.е. тераватчаса) трябва да разработят три такива проекта до 2030 г.

За да бъде окончателно одобрен текстът, предстои съгласие от държавите членки. "Това ще даде много важен сигнал, че Зелената сделка все пак продължава да върви напред", каза френският евродепутат Паскал Канфин.

Реакциите не закъсняха

Екологичните групи като цяло са критични към пакета "Готови за 55", включително ревизиите на директивата за възобновяеми източници в енергетиката. "Грийнпийс" твърди, че целта за възобновяема енергия от 40% е твърде ниска, за да задържи покачването на глобалната температура под 1.5 °C.

От Европейското екологично бюро изразяват позиция, че комисията е пропуснала историческа възможност да премахне изкопаемите горива от енергийната система и че е необходима минимална цел за ВЕИ от 50% до 2030 г., за да се постигнат целите за декарбонизация на ЕС и в световен мащаб.

WWF също така напълно подкрепя тази цел от 50%. Междувременно Fern, нидерландска фондация в защита на горите, са много критични относно продължаващата подкрепа на ЕС за горската биомаса, като настояват, че новите разпоредби за защита на горите са неадекватни и не допълват съществуващите предложения.

Отговорите на индустрията обикновено са по-положителни, особено тези на повечето производители на възобновяема енергия. Wind Europe твърдо подкрепя целта от 40% ВЕИ за осигуряване на сигурност за бизнеса и потребителите и изчислява, че "ЕС ще се нуждае от 451 GW капацитет за вятърна енергия до 2030 г., спрямо 180 GW днес... значително ускоряване на разширяването на вятърната енергия енергия".

Според Wind Europe преработената директива ще "подпомогне развитието на офшорни вятърни централи, включително хибридни офшорни вятърни паркове, които имат множество мрежови връзки" и ще подобри правната рамка за корпоративни споразумения за закупуване на енергия (CPPA). Solar Power Europe вярват, че пакетът "представлява забележителен момент за европейския енергиен преход и по-специално за соларната индустрия". Те приветстват подкрепата за екологичния водород (включително целите) и усилията за ускоряване на процеса на издаване на разрешителни.

Hydrogen Europe приветства целите за използване на възобновяем водород в индустрията и транспорта, както и въвеждането на равни условия за ВЕИ чрез премахване на мултипликаторите, свързани с определени възобновяеми горива. За разлика от това Bioenergy Europe напомнят, че транспонирането на директивата все още трябва да бъде завършено от повечето държави членки. Те призовават за оценка, основана на науката и практиката, и избягване на резки промени в правилата, които създават правна несигурност.

Законодателството беше прието с 470 гласа "за",120 гласа "против" и 40 гласа "въздържал се". Сега то ще трябва да бъде официално одобрено от съвета, за да влезе в сила.

3 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    vea461189997 avatar :-|
    vea461189997
    • - 1
    • + 2

    Заявките за нови соларки у нас удариха ниво от 40 Гигавата - или 5 пъти цялото ни сегашно електропроизводство. Някой да ми каже в какви батерии и на каква цена ще се съхранява екстра-добивът - по пладне, в слънчев ден, и по каква електропреносна мрежа ще бъде пренасяна тази енергия ? За сравнение , SGB-Технологията - biomass.alle.bg , за добив на място, нон-стоп, "по заявка", ден и нощ, 24/7/365 на зелена ел.енергия и биогорива, позволява лесно складиране и транспортиране на енергия на почти нулева себестойност.

    Нередност?
  • 2
    avtolik avatar :-|
    avtolik
    • + 2

    Тези 40 гигавата няма скоро да бъдат построени или свързани. Те са по скоро индикация за интерес, не твърдо намерение.

    Нередност?
  • 3
    vea461189997 avatar :-|
    vea461189997
    • - 2

    До коментар [#2] от "avtolik":

    Говорим за подадени официални документи, а не за заявка или обещание за женитба .

    Нередност?
Нов коментар