🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Новите влакове спряха в КЗК

Три от четирите мегапоръчки на Министерството на транспорта за 2.8 млрд. лв. за нови влакове се обжалват в КЗК, като с най-много жалби е фирма за тонери

След избора на производители на новите влакове държавата ще пусне поръчки за строителство и на четири нови ремонтни бази.
След избора на производители на новите влакове държавата ще пусне поръчки за строителство и на четири нови ремонтни бази.
След избора на производители на новите влакове държавата ще пусне поръчки за строителство и на четири нови ремонтни бази.    ©  Shutterstock
След избора на производители на новите влакове държавата ще пусне поръчки за строителство и на четири нови ремонтни бази.    ©  Shutterstock
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Темата накратко
  • Три от четирите мегапоръчки на Министерството на транспорта за 2.8 млрд. лв. за нови влакове се обжалват в КЗК, като с най-много жалби е фирма за тонери.
  • Четвъртата, за 18 маневрени локомотива, събра сериозни критики от русенски производител.
  • Всички поръчки предвиждат и ново строителство на общо четири ремонтни бази, което ще се извърши от държавата по задание на победителите.

През тази пролет беше даден своеобразен старт на мащабното обновяване на подвижния състав на железниците. То се предвижда по Плана за възстановяване, като държавата обяви обществени поръчки за нови влакове на обща стойност 2.8 млрд. лв. без ДДС - част от тях по плана, а друга част от държавния бюджет. Като всичко, свързано с българските държавни железници, и особено всичко по-мащабно, и модернизирането на влаковете забуксува още в начална фаза.

Обявените поръчки за нов подвижен състав са четири. Първата е за 20 електрически влака тип push-pull за над 1.2 млрд. лв. без ДДС. Това е т.нар. гръбнак на мрежата от междуградски бързи влакове (InterCity). Държавата поръчва и 35 едноетажни електрически мотрисни влака за над 1.1 млрд. лв. без ДДС. Въпросните мотриси са за влаково обслужване (тип S-bahn) в крайградските райони (например София, Пловдив и др.) Третата поръчка е за 7 двуетажни електрически мотрисни влака, допълнение към крайградската мрежа, за над 410.5 млн. лв. без ДДС. Последната поръчка е за 18 електрически маневрени локомотива с батерия и пантограф за близо 93 млн. лв. без ДДС.

Собственик на новите активи ще стане министерството на транспорта. А новите влакове ще се ползват подобно на концесия от жп превозвача, който ще подпише следващия договор за обществена услуга с държавата за превоз на пътници с железопътен транспорт. Този с държавното "БДЖ - Пътнически превози" изтича през 2024 г. и на негова база дружеството получава ежегодна субсидия.

Поръчките обаче не вървят гладко по няколко причини. Първите три се обжалват в момента в Комисията по защита на конкуренцията от международни компании и една фирма за тонери. И това спира процедурата. Последната - за електрическите маневрени локомотиви, която не се обжалва, пък предизвика сериозни критики от страна на български производител.

Всичките четири поръчки, ако финишират в някакъв етап, ще бъдат изправени пред следващата фаза от заданието - нови обществени поръчки за изграждането на ремонтни бази по всяка една от тях, където да се ремонтират въпросните возила през следващите 15 години. Строителството на новите бази ще стане с нови средства от държавата, които не са предвидени в настоящите процедури.

Всичко в КЗК

Срокът за подаване на оферти по първите две поръчки е 10 юли, а по вторите две - 19 юни. Всички без последната (за маневрените локомотиви) обаче към момента се намират в КЗК, като са спрени на 25 май.

Доставката на 20 броя едноетажни електрически влака тип "push - pull" се обжалва от "Сименс Мобилити", собственост на нидерландското Siemens Mobility Holding. Skoda Transportation обжалва другите две поръчки - за доставка на 35 броя едноетажни електрически мотрисни влака с капацитет от минимум 200 седящи места и за доставка на 7 броя двуетажни електрически мотрисни влака, с капацитет от минимум 300 седящи места.

Най-активна в обжалването обаче е компанията за тонери "Тонер съпорт", с приходи от 1.7 млн. лв. за 2021 г. и 19 заети според данните в КАПИ. Тя е пуснала жалби и срещу трите процедури. Дружеството е собственост на Васил Николов и Огнян Събчев.

Към момента няма информация какво съдържат текстовете на жалбите, подадени в КЗК, но според представители на министерството причините са в подробната спецификация на поръчките, която според кандидатите ограничава избора.

Маневрените локомотиви

Четвъртата поръчка за доставка на 18 броя електрически маневрени локомотива пък вече събра сериозни критики, които дойдоха от единствената компания производител в България - русенската "Експрес сервиз". Тя продава успешно продукцията си в Европа, но постоянно е възпрепятствана от участие в търговете на българските държавни железници.

По време на пазарните консултации българската компания подава индикативна оферта от 21 млн. лв. за доставката на 18 акумулаторни локомотива, като в цената влиза и поддръжката им за следващите 15 години в завода й в Русе. В крайна сметка обаче по време на служебния кабинет на Румен Радев държавата решава да промени това, което иска да закупи, като така елиминира възможността за участие на русенската компания, а параметрите насочват към друг производител и се подменя договорената с Брюксел вече инвестиция. Цената пък е завишена на 93 млн. лв. без ДДС.

В позицията на русенската компания се казва, че по Плана за възстановяване и устойчивост договорените локомотиви са за маневри в депата. Сега обаче са добавени допълнителни характеристики, които да позволят на локомотивите да извършват и маневрена дейност по гарите, като ще бъдат оборудвани и с батерия и пантограф за контактната мрежа по гарите, като такава няма в депата. Компанията произвежда локомотиви само за маневрена дейност в депата и не предлага хибриди, които са и много по-големи.

В отговор на депутатски въпрос от Министерството на транспорта вече признаха, че представители на БДЖ са посетили завода на Vossloh в Кил, Германия. Там те са се запознали с акумулаторния локомотив Modula с пантограф и батерии. "Това е един добър локомотив, но в никакъв случай не оправдава подмяната в Плана за възстановяване и устойчивост и многократното увеличение на бюджета по процедурата, изцяло в ущърб на данъкоплатците", написаха от "Експрес сервиз".

Оттам допълват, че в техническите условия са вкарани редица дискриминационни технически условия и напълно излишни изисквания към локомотивите с цел да се оправдае многократното завишаване на цената, както и локомотивите да пристигнат не по-рано от 24 месеца след подписването на договора, като русенската компания е можела да се справи по-бързо със задачата.

Големите ремонти

Важен момент от поръчката е и изискването задължително да се изгради ново депо за поддръжка на локомотивите през следващите 15 години, което ще бъде финансирано впоследствие изцяло от държавния бюджет.

В документацията са посочени два конкретни града - Горна Оряховица и София, като победителят производител ще може да избере една от двете локации. Той ще трябва и да предостави на Министерството на транспорта освен маневрените локомотиви и "задание за проектиране на ремонтна база за поддръжка и да съгласува идейния проект, тъй като изпълнителят е най-добре запознат със специфичните технически нужди за осигуряване на ремонтна база за поддръжка по най-ефективния и икономичен начин, съобразно техническите спецификации на подвижния състав, неговите възли, агрегати, системи, софтуер и др.". Тоест, държавата с допълнителни средства и след избора на изпълнител ще изгради депо за ремонти, което ще отдаде под наем на изпълнителя за следващите 15 години.

Това от "Експрес сервиз" са предложили да направят във вече наличния си завод в Русе, като това е включено в цената от 21 млн. лв.

Всъщност частта с изграждането на нова ремонтна база за новия подвижен състав, където той да бъде ремонтиран през следващите 15 години фигурира във всяка една от четирите поръчки, като планът е почти идентичен. Възложителят предвижда те да бъдат изградени по време на сроковете за производство и доставка на подвижния състав. Или държавата ще се сдобие с четири нови бази, които ще изгради по проект на победителите и със средства, невключени в настоящите задания, като ще обявява нови поръчки за строителство.

Нуждата от поддръжка не е безсмислена, след като през последните години БДЖ доказа невъзможността си да поддържа подвижния си състав, включително и закупеният не много назад във времето. Едновременно с това ремонтната дейност крие широки възможности за злоупотреби при един неправилен избор на изпълнител, като няколко договора за ремонт заминаха в миналото към прокуратурата.

Последващите ремонтни действия по новите поръчки според представители от пазара обаче едва ли ще дойдат по линия на самия производител. Той е по-вероятно да сключи договор с някоя местна фирма, която да ремонтира от негово име 15 години напред.

1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    cum1484020146514446 avatar :-|
    Tsvetelin Kolev
    • + 1

    В условията на продънен бюджет и на неистови усилия да се поддържа нисък бюджетен дефицит, изграждането на НОВИ депа за поддръжка с пари от националния бюджет и супер екзотика и непотребно деяние. Целта на ПВУ бе да се стимулира НАЦИОНАЛНАТА икономика със средства от ЕС, а не да се харчат пари от НАЦИОНАЛНИЯ бюджет, които да отидат за 15-годишна поддръжка в нови сгради :)

    Нередност?
Нов коментар