🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

И най-големият търг за влакове дерайлира заради китайска евтина оферта

Брюксел ще решава проблем ли са държавните субсидии за китайската CRRC, която предлага на България наполовина по-ниска цена от испанския конкурент

Влаковете в България са бавни. Поръчките на нови влакове също
Влаковете в България са бавни. Поръчките на нови влакове също
Влаковете в България са бавни. Поръчките на нови влакове също    ©  Димитър Марков
Влаковете в България са бавни. Поръчките на нови влакове също    ©  Димитър Марков
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Темата накратко
  • Българската държава засега не успява да организира покупката на нови влакове за 3 млрд. лв.
  • Малко кандидати, обжалвания и ограничителни условия водят до пореден рестарт на две от поръчките.
  • Китайската цена е наполовина на испанския претендент, но ЕК може да я отхвърли заради държавни китайски помощи.

Покупката на нови влакове за близо 3 млрд. лв. явно е задача с повишена трудност, като доставката на новите машини в България се оказва постоянно отлагана цел.

Единствената поръчка от трите големи търга на Министерството на транспорта за подвижен състав, която е в по-напреднала фаза, в края на миналата седмица отиде за обстоен анализ от Брюксел. Така и тази доставка ще закъснее.

Новият казус е с поръчката за 1.2 млрд. лв. без ДДС и е за доставка на 20 броя едноетажни нулевоемисионни електрически влака тип push - pull, които развиват до 200 км/ч, с капацитет минимум 300 седящи места и поддръжка за 15 години. Причината за проверката на ЕК е, че в нея един от участниците е китайска компания, получаваща субсидии от държавата. Разследването ще продължи до началото на юли. Което вероятно значи, че България ще чака произнасянето и евентуално обжалването.

Останалите две поръчки за влакове са обявени наново през януари и февруари и сега започва поредното събиране на оферти. Те не привлякоха много кандидати с обяснението, че изискванията са били твърде специфични, и сега много от конкретиките били изчистени. По едната от тях кандидат беше отново китайската компания, но този път в консорциум.

Или търговете се обявяват за пореден път, и така вече почти година. Интересът от западноевропейски кандидати е слаб. Основно китайци искат да доставят влакове, но Брюксел ще ги проверява.

Китайското: евтино, но субсидирано

Поръчката и кандидатите, по които сега ще се произнася Брюксел, е най-голямата от всички - 1.2 млрд. лв. По нея оферти подадоха миналата година испанската Talgo с предложение за 1.2 млрд. лв. и китайската "Си Ар Ар Си Кунгдао Сифанг Ко." (CRRC Qingdao Sifang Co.) за 607 млн. лв.

Офертите бяха отворени на 8 декември, а на 12 декември търгът беше прекратен поради несъответствие на офертите с изискванията на възложителя. Беше взето решение да се върви към пряко договаряне, като срокът за оферти беше 17 януари. Предложенията на двете фирми сега са почти същите - 1.2 млрд. лв. на Talgo и на китайската CRRC 639 млн. лв.

"Обявената от Европейската комисия задълбочена проверка на участниците в обществената поръчка за доставка на подвижен жп състав се извършва въз основа на документи, изпратени от Министерството на транспорта и съобщенията. Тези действия са в изпълнение на Регламент (ЕС) 2022/2560 на Европейския парламент и на Съвета от 14 декември 2022 г. относно чуждестранните субсидии, които нарушават вътрешния пазар", написаха от Министерството на транспорта. Тя попада в обхвата на регламента, като той предвижда проверка при обществени поръчки с прогнозна стойност над 250 млн. евро.

Участниците са били уведомени от страна на министерството, че към офертата си за участие в процедурата трябва да представят уведомление за чуждестранна финансова помощ или декларация за отсъствие на чуждестранна финансова помощ (в зависимост от това кое е приложимо). И двата участника в хода на процедурата са подали посочените документи, които министерството е предоставило на Европейската комисия за разглеждане и становище.

"Министерството на транспорта и съобщенията до момента е изпълнило всички законови процедури за този тип обществена поръчка (договаряне без предварително обявление) и всички последващи действия ще бъдат съобразени с резултатите от задълбочената проверка и решението на Европейската комисия", написаха още от ведомството.

Другата възможност при предоставяне на тази информация е била бързо одобрение. Брюксел обаче е започнал дълго разследване. Вариантите сега са или да се изчака края на проверката, или процедурата да се обяви наново и всичко да започне отначало, като и двата варианта ще отнемат много време.

Тъй като регламентът е нов, няма детайли колко време ще отнеме и в каква посока ще е решението на ЕК. Казусът е любопитен, защото, от една страна, субсидирането китайски влакове изяждат по-малко пари от бюджета на страните членки, но от друга, убиват местното европейско производство.

И другите поръчки наново

Вторият по мащабност търг е за 1.1 млрд. лв. и е за покупката на 35 броя едноетажни нулевоемисионни електрически мотрисни влака, с капацитет минимум 200 седящи места. По него имаше жалба на "Шкода транспортейшън" по линия на условията на търга, приета за основателна от КЗК. Министерството реши да не обжалва това решение, за да не губи време. Процедурата беше прекратена на 10 януари 2024 г. и е пусната наново на 26 януари, като срокът за оферти е 5 март.

Третата поръчка за 410.5 млн. лв. е за 7 броя двуетажни мотриси. Тя също доведе до жалба в КЗК, но този път на полската "Щадлер". Тя е оставена без уважение от комисията, с решение от 14 декември. Оферта от 250.2 млн. лв. подаде консорциум 7 DDEMU, в който отново участва китайската "CRRC Джуджоу локомотив ко." заедно с "Фосло ролинг сток", със седалище в Германия.

Комисията обаче отстранява участника, тъй като офертата му за доставяне и регистриране на подвижния състав не отговаря на изискванията, т.е. не по-късно от 33 месеца, като кандидатът предлага по-бавни срокове (между 36 и 52 за доставка и между 50 и 54 за регистрация).

Процедурата е прекратена на 5 февруари, обявена е наново на 15 февруари и към момента по нея се събират оферти със срок до 14 март. И по двата търга сега са облекчени детайлните изисквания към подвижния състав, за да се привлекат повече кандидати, посочват от ведомството.

Единствената поръчка, по която предстои подписване на договор, е тази за маневрени локомотиви. Тя е за доставка на 18 броя маневрени локомотиви и е за 68.3 млн. лв. Тя беше разделена на два лота: първият - за 9 електрически маневрени локомотива за маневри в неелектрифицирани депа, а вторият - за още 9 такива машини. Изпълнител има избран само по лот 1, като това е русенският производител на маневрени локомотиви "Експрес сервиз". Вторият лот е прекратен, като ще се преиграе наново.

10 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    millennium.pains avatar :-@
    millennium.pains
    • - 4
    • + 7

    Ако ЕК не спре тази и подобни поръчки за китайски таралясници, организирана от нашите корупционери-макопродавци, то след много кратко време няма да има Европейски съюз и Европейска комисия съответно.

    Нередност?
  • 2
    pontius_glarus avatar :-|
    pontius_glarus
    • + 3

    До коментар [#1] от "milena.palevska":

    Може и да не са таралясници, но нищо чудно колелата, спирачките или вратите да са предмет на допълнителен договор - просто имаме практика с корумпетата ни от столичните ни министерства и дирекции - все експерти, изкопани от булгар партиите.

    Нередност?
  • 3
    datahustler avatar :-|
    Соколов
    • + 7

    До коментар [#2] от "pontius_glarus":

    Напълно нормални влакове са си. Проблема е, че се субсидира всичко от държавата, включително труда и на края излиза една продукция която няма как да я биеш ценово.

    По същия начин унищожиха почти всички в соларните панели.

    Трябва да имя ясни правила за тези неща. Къде може да има субсидии и до каква степен, иначе е нелоялна конкуренция от всякъде.

    Нередност?
  • 4
    katia_1 avatar :-|
    Rational
    • - 2
    • + 4

    Както китайците си гонят собствения интерес, така трябва и ние да го направим. Субсидирани стоки сега ще ни излязат скъпо след време, затова няма нужда да ги допускаме до търговете.

    Аз твърдя, че и китайските социални мрежи като ТикТок трябва да бъдат забранени в ЕС, но това е друга тема.

    Нередност?
  • 7
    tdf1596935942680665 avatar :-|
    Emil Lambev
    • - 4
    • + 3

    Защо все трябва да се съобразяваме с Брюксел. Българския интерес ще гледаме или този на Брюксел?

    Нередност?
  • 9
    d.u.n. avatar :-|
    d.u.n.
    • + 1

    До коментар [#7] от "Emil Lambev":
    Ами интересът на България и на Брюксел е един и същ. Знаем, че го знаеш, но твоите не европейски господари те карат да сееш раздори в Европейския съюз.

    Нередност?
  • 10
    drakon avatar :-|
    Vassil Stoychev

    До коментар [#1] от "milena.palevska":
    Госпожо, ме пишете глупости!
    Китайците в момента са водещи при жп и маглев транспорта. Имат в серийно производство влак развиващ над 600 км/ч. , а наскоро се похвалиха с тестването на такъв развиваш близо 1000 км/ч.
    https://youtu.be/KBIUvRt1fbQ?si=Hb8xQsBQTEpZY2lM

    Дали са субсидирани от държавата не знам, но бях попадал на информация, че китайският побратим на БДЖ има дългове за на 900 милиарда долара.
    https://en.m.wikipedia.org/wiki/High-speed_rail_in_China

    И като човек возил се на китайско метро, мога да Ви кажа, че то е на светлинни години пред руските таралясници в софийското метро. За маглев влакове да ме отварям приказка...

    Нередност?
Нов коментар