Министърът на транспорта ще прекрои и пусне наново търговете за влакове за 2.8 млрд. лв.

Държавата се отказва от спорната идея да строи четири свои ремонтни бази

Емблематичният парен локомотив на БДЖ Баба Меца
Емблематичният парен локомотив на БДЖ Баба Меца
Емблематичният парен локомотив на БДЖ Баба Меца    ©  Велко Ангелов
Емблематичният парен локомотив на БДЖ Баба Меца    ©  Велко Ангелов
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Министърът на транспорта и съобщенията Георги Гвоздейков прекрати четирите обществени поръчки за доставка на железопътен подвижен състав по Националния план за възстановяване и устойчивост. Това беше съобщено от ведомството с уточнението, че се очаква те да бъдат пуснати отново след месец, като вече имало работен план за изготвяне на промени по тях.

Поръчките са за закупуване на 7 двуетажни и 35 едноетажни мотриси, 20 пуш-пул състава и 18 маневрени локомотива. Към момента три от тях (без тази за маневрените локомотиви) се намират в КЗК, като се обжалват от международни компании и една българска фирма за тонери, която е и най-активна. Тоест процедурата по събиране на оферти е спряна.

Последната поръчка - тази за електрическите маневрени локомотиви, която не се обжалва, пък предизвика сериозни критики от страна на българския производител от Русе "Експрес сервиз", който по време на пазарните консултации е подал значително по-ниска оферта за доставка и поддръжка на 18 акумулаторни локомотива, но впоследствие държавата реши да поръча друг тип хибридни локомотиви (могат да работят и в депа, и в гари и са с пантограф), каквито се произвеждат от определен производител.

Не на последно място, държавата е заложила да изгражда впоследствие депа за ремонт по всяка от поръчките по задание на победителите и със средства на държавата, които обаче не са осигурени по настоящите поръчки. Или на следващ етап ще се строят четири депа за ремонт на влаковете за 15 години напред.

Министерството вижда пороци

"Извършените анализи показват, че предишният екип на Министерството на транспорта и съобщенията е допуснал няколко съществени порока в процедурите, а именно - не е извършена задължителната процедура за предварителен контрол, която се прави от Министерството на финансите съгласно изискванията на НПВУ, предвиденият механизъм за ремонт е рисков и нецелесъобразен, а изискванията към 18-те маневрени локомотива са необосновано завишени", написаха от министерството.

"Промяната на част от техническите условия и критериите за допустимост ще даде възможност за по-голяма конкуренция и ще се разшири кръгът на участниците по отделните дейности. Промените в условията на търговете ще позволят също поддръжката на подвижния състав да се осъществява по най-ефективния начин, който ще бъде избран и гарантиран от участниците", продължават оттам.

Предвижда се поръчката за доставка на 18 броя маневрени локомотиви да бъде разделена на две обособени позиции - за доставка на 9 локомотива за маневри в депа и 9 локомотива за маневри от депа до жп гари. "Досега в условията на търга имаше изискване всички 18 локомотива да разполагат с разрешения за тип на превозните средства и за пускане на пазара, както и с пантограф. Това условие е нецелесъобразно, тъй като някои от маневрите се извършват само вътре в депата и половината от локомотивите няма да излизат от тях. С планираните промени ще се реализират значителни икономии на средства и ще се намали натискът към държавния бюджет. Друг очакван ефект е и тук да се разшири кръгът от участници", обясняват от министерството.

Ремонтите

"Заложеният към момента механизъм за осигуряване на ремонтни бази за поддръжка е високорисков поради това, че изграждането им ще е ангажимент по други обществени поръчки, за които до 2025 г. дори няма заложено финансиране", цитират от министерството министър Гвоздейков. Процедурата за отдаването им под наем пък не е достатъчно ясна, което също създава допълнителни рискове.

"Осигуряването на поддръжката на подвижния състав следва да се осъществява изцяло на пазарен принцип, като по този начин участниците ще се насърчат дългосрочно да инвестират в страната, изграждайки модерни ремонтни бази, в които да се ремонтира и друг подвижен състав. С изграждането на държавна ремонтна база под наем това няма да бъде възможно, тъй като тя ще може да се ползва само за целите на поддръжката на подвижния състав по НПВУ", се посочва още в мотивите на решението.

Все още няма коментари
Нов коментар