Закъснялата реформа

Тол-системата е обвита в мистерия месеци наред, а въвеждането й в експлоатация се отложи за 2020 г.

Крайният срок за въвеждане на тол-системата е 1 март 2020 г.
Крайният срок за въвеждане на тол-системата е 1 март 2020 г.
Крайният срок за въвеждане на тол-системата е 1 март 2020 г.    ©  Цветелина Белутова
Крайният срок за въвеждане на тол-системата е 1 март 2020 г.    ©  Цветелина Белутова
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

От пътната агенция казват, че нашата тол-система е най-модерният вариант - GNSS базирана, т.е. на база GPS. Затова и няма да видите пунктове, на които да се спира и плаща.

Тол-системата - една от най-големите реформи в транспортния сектор и изобщо в държавата през последните няколко години, до няколко месеца трябва да е реалност. Тежкотоварните превозни средства - над 3.5 тона като тирове, камиони и автобуси - вече няма да бъдат таксувани на база време с винетки, а на база изминато разстояние. Въпреки това около пет месеца преди да заработи, все още има много въпроси, а процесът по уточняването им изостава.

Обществената поръчка за изграждането на системата се забави заради многобройни обжалвания в Комисията за защита на конкуренцията (КЗК). Въпреки че беше обявена през 2016 г., Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) подписа договор с избран изпълнител чак през януари 2018г. "Капш трафик солюшънс" спечели състезанието, като в обединението влизат българското, полското и испанското подразделение на голямата австрийска компания Kapsch.

Държавата отложи срокa, който си беше поставила за въвеждане на системата - 16 август 2019 г., тъй като се оказа, че не е успяла да отговори на много въпроси, като сред най-основните е за кои пътища ще се плаща и колко. Затова тя просто отложи датата: през лятото започна само "техническата" експлоатация, а търговската трябва да започне до 1 март 2020 г. Сега текат преговори с бизнесите, които ще бъдат засегнати от промяната, но публичната информация още е оскъдна.

Голямата въпросителна за транспорта: цената

Цената на километър изминат път ще се определя на база на теглото на превозното средство, неговия емисионен клас и броя на осите, както и класа на пътя, по който се движи. Колко и за кои пътища ще се плащат тол-такси обаче все още е един от основните въпроси без отговор. В средата на август председателят на управителния съвет на АПИ Георги Терзийски спомена пред журналисти, че покритието на пътната мрежа ще е 6 хил. км. Малко по-рано, отново през лятото, зам. регионалният министър Николай Нанков цитираше цени от 20-23 ст./км за автомобил от категория Евро 06 с тегло над 12 тона и с повече от 3 оси. Все още не е ясно обаче какво става с преговорите на затворени врати и реално няма публичен достъп до работната версия на цените, които се обсъждат. "В обществения съвет за въвеждане на тол-системата към министъра на регионалното развитие и благоустройството продължава обсъждането с превозвачите на различни варианти на тарифи за различните категории пътни превозни средства с обща технически допустима максимална маса над 3.5 тона, както и обхвата на пътищата, за които ще се плаща тол-такса", посочиха от Националното тол-управление, без да конкретизират. Общественият съвет е структура, в която участват и представители на браншови организации от транспортния сектор. Странното е, че първото му заседание се проведе в началото на юни, което беше изключително късно, предвид че държавата планираше тол-системата да започне да работи през август.

Точно кой тип пътища ще се таксуват също не е ясно засега. През 2015-2016 г. се говореше за по-разширен обхват в сравнение с други страни - около 60% от пътищата на фона на между 1 и 15% в ЕС. Управляващите искаха да включат магистрали, първокласни, второкласни и половината от третокласните пътища. В хода на преговорите обхватът падна на 6 хил. км, или 30% от пътната мрежа. Все още не е обявено дали третокласните пътища ще бъдат изцяло изключени от тол-системата, поне при старта й през 2020 г. Предвид лошото състояние дори на някои първокласни пътища обаче позицията на превозвачите е именно за такова развитие.

Как ще се осъществява контролът

От АПИ казват, че нашата тол-система е най-модерният вариант - GNSS базирана, т.е. на база GPS. Затова и няма да видите пунктове, на които да се спира и плаща. Тежкотоварните превозни средства ще могат да ползват маршрутни карти (виж долу), бордови устройства, които се закупуват отделно, или вече инсталираните в автомобилите GPS тракери.

Така наречените контролни рамки по пътищата са само с контролна функция. Когато превозното средство приближи до рамка, скенерът се включва и констатира какъв вид е то. Правят се две снимки - на предния и задния регистрационен номер. Прави се проверка дали номерата съвпадат и ако се установи проблем, информацията се изпраща към центъра за валидиране на данни. "Може да се изиска от системата да се направи допълнителна снимка от обзорната камера и тази информация да се изпрати също към центъра за валидиране", обясни представителят на фирмата изпълнител Kapsch и директор на "Капш телематик технолоджис България" Михаел Вебер при представяне на системата пред журналисти. Ако всичко с регистрацията на превозното средство е наред, информацията се изтрива автоматично.

Към края на септември 2019 г. са монтирани 100 нови стационарни контролни точки и 100 съществуващи трафик рамки са дообордувани с необходимите функционалности. От новите 19 точки са на автомагистрали, 23 - на първокласни пътища, 36 - на второкласни, и 22 - на третокласни. На 17 септември пък е започнало поетапното дообордуване на още 95 съществуващи рамки, като работата трябва да приключи до 9 февруари 2020 г. Карта с местата на рамките не се предоставя, като неофициалното обяснение е, че са обект на национална сигурност и е опасно. Все пак обаче те би трябвало да са видими по пътната мрежа - става въпрос за огромни съоръжения, дълги 40 м (по думите на Михаел Вебер), които се забелязват отдалеч.

В някои от рамките ще има и подземни кантари, които ще измерват теглото на превозните средства. При претоварване информацията ще се обработва и нарушителите ще бъдат санкционирани от контролните органи.

Как ще се плащат тол-таксите

Както при електронните винетки, и при тол-таксите ще се използват услугите на външни фирми - т.нар. национални доставчици на услуги (НДУ). Това са компании, които предлагат заплащане на тол-такси на превозвачите на същата цена като определената от държавата, а впоследствие прибират комисиона. Към момента АПИ има договор за национален доставчик на услуги с "Интелигентни трафик системи" , с "Телетол" и с "Конкорд смарт инфраструктура", заявиха от тол-управлението за "Капитал". "Интелигентни трафик системи" и "Конкорд смарт инфраструктура" са постигнали оперативна съвместимост и продават електронни винетки. "До момента нито един от трите национални доставчика, които имат договори с АПИ и за предоставяне на тол-услуги, не е интегриран с електронната система за събиране на тол-такси", казаха от тол-управлението. Това значи, че още няма фирма, която да може да продава тол-такси. Затова и на този етап е безсмислено закупуването на бордови устройства от транспортните фирми, при положение че могат да ползват и GPS тракерите.

Освен тях планът беше и GPS фирмите, които обслужват превозвачите, да подават данни към АПИ директно за пътуването на камионите и автобусите. Регламентът все пак се смени и се оказа, че те - т.нар. доставчици на декларирани данни, ще ползват като посредник НДУ-тата. "В публичния списък, който се поддържа от АПИ, на този етап няма вписани доставчици на декларирани данни и съответно няма сключени договори на доставчици на декларирани данни и с национални доставчици на услуги", заявиха от АПИ.

Вероятно най-неудобният вариант е с ръчно деклариране на тол - т.нар. маршрутна карта. С нея се въвеждат шест точки в системата - съответно начало и край на избрания маршрут, който шофьорът иска да измине, както и междинни точки, за да посочи конкретното трасе. Картата е валидна едно денонощие, т.е. шофьорът има право да измине този път в рамките на 24 часа, което, разбира се, има своите ограничения. Ако автомобилът се развали например и шофьорът не може да го измине за това време, поема сам риска за това. Този метод ще се използва най-вероятно от превозни средства, които рядко преминават през страната. Маршрутните карти ще могат да се купят от сайта на държавата - bgtoll.bg, от мобилното приложение, от терминалите за самотаксуване.

Все още няма коментари
Нов коментар