Държавната "Автомагистрали" иска да строи интермодалния терминал в Русе

НКЖИ обяви търга за над 54 млн. лв. преди четири месеца, но отварянето на офертите се забави сериозно

Теоретично трябва да е готов около 2025-2026 г.
Теоретично трябва да е готов около 2025-2026 г.
Теоретично трябва да е готов около 2025-2026 г.    ©  Цветелина Белутова
Теоретично трябва да е готов около 2025-2026 г.    ©  Цветелина Белутова
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Темата накратко
  • Терминалът с капацитет да обработва около 60 000 контейнера годишно трябва да се изгради за две години.
  • Проектът включва изграждане на различни видове товарни площадки, няколко сгради и съоръжения.
  • Пет компании са подали документи в търга за 54 млн. лв., сред които големи, но и по-малки фирми.

Пет са кандидатите да проектират и построят интермодалния терминал в Русе. Обществената поръчка на стойност над 54 млн. лв. без ДДС беше обявена от Национална компания "Железопътна инфраструктура" (НКЖИ) в началото на февруари, но крайният срок за събиране на оферти беше отлаган няколко пъти заради корекции в обявлението. Така предложенията официално бяха отворени в сряда на месец май.

Проектът би трябвало да се финансира по Националния план за възстановяване и устойчивост.

Любопитно е, че държавната компания "Автомагистрали" е решила да се включи в това иначе необичайно за нея състезание в обединение с още три фирми. Дружеството беше слабо познато до 2018 г., когато получи първия си инхаус договор за над 1.3 млрд. лв. за построяване на част от магистрала "Хемус". Допреди това тя се занимаваше само с поддържане на пътища.

Кои са кандидатите

"Автомагистрали" участват заедно с три малко познати фирми: малката "Евробулпроджект" (с 2.5 млн. лв. приходи и шест служители), фирмата "РВП София" (с 6.6 млн. лв. приходи и около 50 служители) и "Перламет СЕ" (2.8 млн. лв. приходи и 0 служители). Обединението е необичайно именно заради присъствието на държавното дружество. "Автомагистрали" за първи път участва в открита процедура за обществена поръчка, която не е на Агенция "Пътна инфраструктура".

Вторият кандидат е обединение между добре познатата "Трейс груп холд" и "Обонато билд". "Трейс" допреди няколко години беше и най-голямата по приходи в строителния сектор. Дружеството има опит в пътното и жп строителство, работила е по столичното метро, а последната шумна история покрай тях беше ремонта на жълтите павета в центъра на София.

"Обонато билд" пък има косвени връзки с "Джи Пи груп", друга известна строителна фирма. "Обонато билд" е собственост на Димитър Пантелеев, но до края на 2018 г. фирмата се е казвала "Интегрирани строителни системи". Тогава Панталеев я е купил от бившия собственик Владимир Пилчев за 90 хил. лв., сочат документи в Търговския регистър. Вече бившият собственик на компанията Пилчев е съдружник с единия от съсобствениците и на Джи Пи - Владимир Владимиров-Житенски, в "Агрохолд инвест", където двамата са с равни дялове. Компанията има над 31 млн. лв. приходи за 2021 г.

Третият участник в търга е пловдивската ПИМК, която и управлява единственият действащ интермодален терминал край Пловдив. Kомпанията е с крайни собственици Пенко Несторов и Илиян Филипов, има над 280 млн. лв. приходи за миналата година и се занимава както със строителство, така и с транспорт.

Четвъртият участник е "Монолит София", която изгражда част от третия метродиаметър в София. Към 2021 г. има близо 13 млн. лв. приходи.

Последният кандидат в търга е консорциум, в който участват три фирми. Две от тях са добре познати от сферата на пътното строителство - "Автомагистрали - Черно море" и "Инжстройинженеринг". Първата е шуменска фирма, която построи лота от "Хемус" между Шумен и Търговище, а и работеше по част от големия ремонт на т.нар. вълни по магистрала "Тракия" при Стара Загора. Варненската "Инжстройинженеринг" пък е с краен мажоритарен собственик Пламен Стилиянов, като фирмата попада и в топ 10 на най-големите строители в страната със своите близо 70 млн. лв. приходи. Тя поддържа пътищата в Североизточна и Югозападна България, беше част от фирмите, избрани да строят на "Хемус" като неофициални подизпълнители на държавната "Автомагистрали", а и работи и по редица проекти на община Варна.

Последният член на обединението е фирмата "ДК Инфра инвест", която е по-малко известна и според сайта си има най-вече опит във ВиК и сградното строителство.

Проектът

В рамките на проекта ще се изгражда терминална площадка с един товаро-разтоварен коловоз с дължина за 26 вагона (520 м) и различни сгради и съоръжения. Сред тях са паркинги, двуетажна административна сграда (със застроена площ 307.5 кв.м и разгъната застроена площ 615 кв.м), автомивка, нова служебна сграда към Приемно-отправния парк, терминална гара Русе-изток, площадки с различно предназначение. Според анализите терминалът в началото ще може да обработва около 60 000 контейнера годишно, разказаха представители на НКЖИ на среща в Русе през юли, цитирани от БТА.

Идейният проект за терминала е готов още от 2014 г., като Русе е избран неслучайно. "Това е една от големите икономически зони в страната. Тук е съсредоточен голям бизнес. Близостта му до река Дунав не е без значение, тъй като тя също е носител на товари. Преминаването от шосеен в железопътен транспорт разтоварва пътната инфраструктура и намалява броя на пътнотранспортните произшествия", обясни инж. Ивайло Дженев, ръководител отдел "Изпълнение на малки проекти" към НКЖИ, още през 2015 г., цитиран от БНТ. Тогава очакванията са били първата копка да се направи до две години, но нищо не се случва.

Терминалът трябва да се изгради за две години, т.е. теоретично трябва да е готов около 2025-2026 г.