🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Новият план за транспорта: влакове, влакове, влакове

Екипът на министър Николай Събев е пренаписал частта за сектора в Плана за възстановяване и е заложил нови градски и междуградски влакове и терминал в Русе

Старите влакове на БДЖ са основен проблем - сега планът иска ударно да модернизира това.
Старите влакове на БДЖ са основен проблем - сега планът иска ударно да модернизира това.
Старите влакове на БДЖ са основен проблем - сега планът иска ударно да модернизира това.    ©  Цветелина Белутова
Старите влакове на БДЖ са основен проблем - сега планът иска ударно да модернизира това.    ©  Цветелина Белутова
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Ако има министър, който определено действа с размах, това е Николай Събев. Основателят на "Еконт" обеща дръзки действия в транспорта още когато пое поста, и първото му такова вече е факт. Цялата секция "Транспорт" в Плана за възстановяване и устойчивост е пренаписана от екипа на Събев.

На първото официално представяне на редактирания план под ръководството на отговорния вицепремиер Асен Василев стана ясно, че в транспортната част се променят всички досегашни проекти. Вместо модернизация на тягови подстанции и преустройство на гари министерството е пренасочило огромна част от парите в купуването на нов подвижен състав.

Така по плана в момента 373 млн. лв. от европейските пари и още от държавния бюджет се отделят за 42 електрически влака за градски и крайградски райони (т.нар. S-Bahn) с максимална скорост 160 км/ч, 20 електрически push-pull влака с максимална скорост 200 км/ч и 18 локомотива за маневри. Държавата също така ще поеме ангажимента да ги поддържа в следващите 15 години (не стана ясно къде и как).

Отделно се внедрява второ ниво на Европейската система за управление на жп транспорта (ERTMS) - в началото само по линията Русе - Каспичан, и се отваря програма за оборудването с такава система на вече налични влакове - както частни, така и държавни.

Големият проблем, както и досега, остава готовността на инфраструктурата.

Това отговаря на обещанието на Събев да се фокусира изключително в железопътния транспорт и идва дни след като той обяви сливането на двете БДЖ дружества - товарни и пътнически превози. Големият проблем, както и досега, остава готовността на инфраструктурата. Към момента единствените линии в страната, модернизирани за скорости от 160 км/ч, са турска граница - Пловдив и все още строящата се Бургас - София. На изслушването при министър Василев от транспортното министерство за първи път посочиха ориентировъчна дата за завършването на цялата линия - 2028 г.

Тук обаче има два важни момента. Първо, части от тази линия и сега могат да бъдат обслужвани от по-високи скорости, както посочиха от министерството. И второ, в частта за градски влакове високите скорости не са особено нужни - средната скорост на придвижване в града е 14-18 км/ч, така че всичко, което се движи по-бързо, ще служи за по-лесна транспортна свързаност в големи градски ареали. Засега проекти в тази посока имат Бургас и Пловдив, Варна също заяви желание преди време. Единственият от тези проекти, който е планирано да влезе в новата програма "Транспорт", е пловдивският откъм проектиране.

Терминал и по-малко метро

Другите две важни промени са добавянето на нов интермодален терминал и орязването на част от парите за софийското метро.

Първоначално беше обявено, че терминалът ще е в Северна България, но на срещата стана ясно, че е локализиран в Русе. Димитър Манолов от КТ "Подкрепа" попита защо изборът не се е спрял върху Варна, където пристанището е по-голямо (като намекна, че изборът е заради факта, че Събев е от Русе), но от екипа на Събев посочиха, че за терминала в Русе вече е имало изработен проект по досегашната програма "Транспорт", с прогнози за трафик и натоварване, както и икономически прогнози. Това според анализите го прави по-лесен за реализиране в кратките срокове: всички проекти по плана трябва да са готови и разплатени до 30 юни 2026 г.

Що се отнася до софийското метро, то ще получи пари от Плана за възстановяване - но 216 млн. лв., вместо първоначалните 360 млн. лв. Причината, доколкото се разбра на срещата, е, че втората част от разширението - от кв. "Левски" до зала "Армеец", все още не е толкова напреднала и ще бъде финансирана с пари от бюджета - 4 години по 30 млн. лв., уточни министър Асен Василев.

Най-любопитната част от срещата беше фактът, че очевидно никоя от организациите в транспортния сектор не е била консултирана за промените, защото повечето въпроси и реакции бяха на хора, които ги виждаха за първи път. Екипът на Събев и Василев обещаха, че ще има ресорни срещи, на които всички промени в плана ще бъдат обсъдени и детайлизирани.

В здравето - хеликоптери и оборудване

Планът за възстановяване ще финансира шест области в здравния сектор. Първата е ново поколение спешна помощ, втората - покупка на 5 хеликоптера и оборудване на инфраструктура за тях на стойност 120 млн. лв. Със средства от плана ще се инвестира в педиатрична помощ, изграждане на 200 амбулатории за извънболнична помощ, 10 строук центъра за лечение на инсулти, реформа на психиатричната помощ и национална дигитална платформа за медицинска диагностика.
18 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    scuby avatar :-(
    scuby
    • - 14
    • + 3

    Кой ще се вози в тези влакове и за къде? Вие изтрепахте 50 000 българи последната година, а можеха да бъдат спасени. Явно пратките на Еконт ще се пренасят!

    Тук само статии за Русе колко е хубаво там и колко добри неща ще се случат с града при новите управляващии. Не ме учудва, че няма статия за следната новина:

    "Русе отново поведе класацията за мръсен въздух. В последните дни концентрацията на фини прахови частици е близо три пъти над нормата."

    Разбира се ако беше за Фандъкова и София това щеше да е основна новина тук!

    Нередност?
  • 3
    dobadoba avatar :-|
    dobadoba
    • - 9
    • + 6

    Довършете АМ Хемус и АМ ЧЕрно Море, хИдиоти!

    Нередност?
  • 4
    katia_1 avatar :-|
    Rational
    • - 5
    • + 2

    Градска железница има смисъл в мегаполис. Дано да са направили анализ, но ме съмнява.

    Нередност?
  • 5
    tiy58646695 avatar :-|
    tiy58646695
    • - 3
    • + 7

    Плашеща е липсата на каквато и да било последователност, координация и стратегия в приказките на новата власт. Излиза некой и почва да ръси каквото му е хрумнало вчера на три ракии в пристъп на месианска еуфория. Утре съвсем друго. Пълен хаос. Точно от такава самодейност и мислене на парче страда България толкова години. Но чак като при тия не е било. По-спокойно я карайте, по-скромно. Питай, консултирай се първо, включително и с опозицията. Направете стратегия след дълго обсъждане, зад която да застанат всички партии и експерти. А не човек-оркестър да решава от днес за утре. Защото то всеки си мисли, че много знае и идва нахъсан да оправи света, но виждаме само недомислици накрая.

    Нередност?
  • 6
    tiy58646695 avatar :-|
    tiy58646695
    • - 4
    • + 4

    Градските наземни железници са отживелица. Където е възможно в рамките на града е добре да са под земята, а извън града - над.
    ЖП-то има нужда от нови високоскоростни линии, които да свържат големите градове, и закриване на безперспективните такива, които не са малко. После, интермодални терминали за товари, но и за хора. Тоест, ЖП и автогари в едно, които да съчетаят двата вида транспорт (с един билет), вместо да се конкурират. Като автобусите да обслужват по-късите разстояния от областния център към общините, а влаковете да спират само в по-големите градове. Само така ще се постигне рентабилност.
    Но требват пари, а европейските очевидно са недостатъчни. България требва да реши откъде да ги набави. С кредити ли, с финансова амнистия ли, с други механизми ли.

    Нередност?
  • 7
    nqma_zna4ka_koi avatar :-|
    nqma zna4ka koi
    • - 4
    • + 1

    Рентабилност няма как да се постигне при пътническите превози ако ще турско да стане, просто защото няма разстояние. Единствено може в да се случи в София с метрото като дори това е доста съмнително. А тенденцията при тока само го потвърждава.
    Дали има смисъл от железопътен транспорт - вероятно има. Въпросът е, че ползите пак ще са за много малка част от населението, а дрънканиците как някой щял да пътува комфортно, бързо и евтино с влак са за наивници. Всъщност жп инфраструктурата е от национален интерес основно във военната сфера и минната индустрия.

    Нередност?
  • 8
    79_ideas avatar :-|
    Raru
    • - 1
    • + 7

    До коментар [#3] от "dobadoba":

    Погледнато в перспектива, влаковете са най-екологичния транспорт. В модерния свят са и най-бързият. А по статистиката на жертвите от пътищата, ти сигурен ли си, че магистралите са най-доброто решение? Кога виждаш населението да се движи с електрически автомобили?

    Нередност?
  • 9
    nikolay_uk avatar :-|
    Николов
    • - 10

    До коментар [#8] от "Raru":

    Влаковете са технология от 19 век

    До преди няколко години единственото заради което си струваха беше, че са по-екологичен транспорт от автомобилите (ако говорим за електрифицирани жп линии, а в БГ не всички са такива)

    Но откак излязоха електрическите автомобили и последното предимство на жп транспорта изчезна

    Жп транспорта има бъдеще, но само в 2 случая:

    - превоз на товари
    - превоз на пътници в гъстонаселена градска среда

    Нередност?
Нов коментар