🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

За небостъргачите и политиката*

Как лошата архитектура може да води не само естетични проблеми

Проектът е наречен Belgrade Waterfront
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Анета Василева е архитект и активист по въпросите на градската среда, част от архитектурната група WhATA. Текстът е публикуван за първи път в блога на WhATA и препечатан с разрешението на автора.

*Заглавието и подзаглавието са на "Капитал"

"Град на капитала" и "град за хората" са клишета от речника на всеки ляв активист (дори и ако се нарича десен). За целите на тази статия обаче ни вършат добра работа и ще ги ползваме без ирония.

В края на юни по медиите изгря мащабен проект на турската компания "Гаранти Коза", която в момента усилено се труди да превърне изгорелите от слънцето стърнища в Младост (около бившето Аско Деница) в райски комплекс от сънищата на дубайски шейх. Та придобила апетит след грандиозното младостко начинание (което вече се строи), компанията закупува терените на бившия завод "Балканкар" в София и прави проект за още по-голям комплекс, този път на един хвърлей от Пирогов и Руски паметник.

Инвестицията ще е на стойност 1 млрд. евро, които ще осигурят 4 небостъргача (3 жилищни и един офисен), хотел, мол и редица забавления около централно разположена изкуствена лагуна. Лагуната ще има и плаж. Проектантите от Benoy (мултинационално архитектурно студио с офиси от Лондон през Абу Даби до Сингапур) обясняват, че всеки елемент от комплекса е с уникален дизайн именно, за да се подчертае органичната еволюция на София като град.

Така.

Ако всичко по-горе ви звучи и изглежда смешно до абсурдност, грубо като намеса и oh-so-2008, прави сте. Но ако си мислите, че е незаконно и че има причина да не се изпълни, грешите.

Общият устройствен план на София или "Градът на капитала"

(една вметка за неархитекти) Сега действащият Общ устройствен план на София беше приет през 2009 и представлява карта с цветни петна, която се зумва бавно и изисква Flash и много търпение. Тези цветни петна са кодирани със съкращения, които всъщност обозначават типа градска зона (център, жилищна, промишлена) и какво може да се строи там (ако сте много любознателни, този линк ще ви помогне да блеснете пред колегите си неархитекти).

Има едно ключово съкращение СМФ или "смесена многофункционална зона". Любознателните, проследили линка от по-горе, вече са видели, че "чистото" СМФ е зона, в която ограничения за кота корниз няма, а строителните показатели са много високи (с две думи може да се построи много на малка площ и да, може да има небостъргачи). Още по-любознателните може би са преодолели отвращението си към Flash-а, върнали са се на онази карта и са осъзнали, че тези СМФ зони, оцветени в бледолилаво, фланкират всички по-големи булеварди в София, включително и в широкия градски център, обхващат всички бивши промишлени райони, местата около гарите, старите трамвайни релси и депа.

В тази връзка проектът на Гаранти Коза е напълно логичен и законен и представлява нормална частна инвестиция на частен терен в зона, която не нарушава стария градски център.

Сега искаме хубаво да се вгледате в картата и да осъзнаете на колко още места това може да се случи. И да няма учудени, когато районът около Гара Пионер например започне драстично да се променя. Или най-накрая вдигнат онзи небостъргач на мястото на тенис-кортовете на Кемпински. И нали вече ви е ясно кой и как разреши онези чудовища до НДК.

Обяснено кратко и просто: Общият устройствен план на София е заченат и роден в годините на строителен бум с презумпцията, че (високо) строителство, офиси, молове и небостъргачи покрай големите софийски булеварди са добро нещо за хората. Че развиват града и икономиката и повишават качеството на живот. Това е общият устройствен план на един бъдещ "град на капитала".

Ян Гел и "градът за хората"

В края на май пък стана ясно, че датският архитект и общественик Ян Гел ще идва в София, ще изнесе лекция, ще се срещне с новата софийска градска администрация и ще представи книгата си "Град за хората" (Cities for People, 2013).

Защо е важен Ян Гел? Защото е говорител на една нова позиция за развитието на градовете, а именно поставянето на нуждите на хората в центъра на решенията за бъдещето (нова, нова, колко да е нова, поне от средата на миналия век е, но е добре, че достига вече и до нас). Тази позиция, ясно ви е, защитава малкия мащаб, пешеходното и велосипедното движение, местния колорит, човешката среда, зеленината и изобщо малките неща, които правят един град различен и уникален отвъд крупните, централно планирани строителни проекти, транспортни артерии, кръстовища и небостъргачи. Майката на тази позиция е американската активистка Джейн Джейкъбс и отново по-любознателните могат да хвърлят око на полезен текст за тези двама градски герои. Или пък да си купят този комикс, който обяснява всичко нагледно.

Градът на капитала и градът за хората

Тук се сблъскваме с логичния въпрос дали проекти като гореописания на Гаранти Коза влизат в противоречие с омайните слова на градските активисти, които казват, че ние, хората, сме най-важни в един съвременен град. Може и трябва ли да бъде регулирана законната частна инвестиция само защото е голяма и грозна и нарушава завинаги характера на града? (Имайте предвид, че ние сме от хората, които започват да се чешат неистово навсякъде само като чуят думата регулация)

Не опира ли пак всичко до морал и просто до по-добра архитектура?

Докато се чудите как да отговорите на горните въпроси (а лявото и дясното у вас влизат в ръкопашен бой), ще ви разкажем една история от Белград.

Ne da(vi)mo Beograd

Районът около жп гарата в Белград (помпозна неокласицистична сграда от края на 19 век) е позападнало място, видяло и по-добри дни. Има изоставени сгради, сергии с гаден фаст фуд и, до миналото лято — тълпи бежанци, които спяха в градинките. На един хвърлей обаче са брегът на река Сава и най-якото място в Белград в момента — кварталът Савамала, събрал в постиндустриалната разруха най-добрите барове, клубове и дизайн точки в града.

Като цяло районът преживява класически bottom-up development като заведенията, културните фестивали и галериите около Бранковия мост постепенно го възраждат и водят след себе си активен културен и нощен живот, нови дизайн хотели, ко-уъркинг пространства и все повече готини хора. С две думи, супер място е Савамала.

През 2012 г. Александър Вучич, днес министър-председател, а тогава вицепрезидент на Сърбия, обявява грандиозен план за възстановяване на точно този крайречен район, преместване на гарата и мащабно строителство на офиси жилища, небостъргачи, променади и всякакви екстри на цивилизацията.

Инвестицията е в размер на 3 млрд евро, инвеститорът е леко сенчестата компания Eagle Hills, регистрирана в Абу Даби, а сръбското правителство осигурява терените, формалностите и пълната подркепа за осъществяването на този проект "от национално значение", който "ще възроди западналите части на града, ще доведе пресни капитали и ще отвори нови работни места". Проектът е наречен Belgrade Waterfront, общият устройствен план на града е променен, за да отговори на нуждите му, а строителството на първа фаза започва през 2015 година.

Междувременно жителите на Белград се самоорганизират и създават независимата организация Ne da(vi)mo Beograd, която ясно обявява целта си: "да се спре деградацията и разграбването на Белград от името на мегаломански градски и архитектурни проекти, особено такива като Belgrade Waterfront".

Чий град? Наш град!

Сърбите са емоционални хора, знаете, и не си поплюват. Ne da(vi)mo Beograd пишат, говорят, правят акции, а напоследък и изключително активни протести, събиращи много хиляди хора, които протестират пред Народното събрание, по улиците на Белград, блокират кръстовища и тунели и навсякъде носят със себе си гигантска жълта надуваема патка, която се е превърнала в символ на съпротивата срещу Belgrade Waterfront (на сръбски "патка", освен водоплаваща птица, значи същото неприлично нещо, както и на български).

Когато бяхме в Белград в началото на юни попаднахме на един от тези протести. Събота следобед, започваше да вали, а хиляди хора се трупаха пред белградската Скупщина. Имаше млади (от т.нар. "умни и красиви"), имаше възрастни архитекти и градостроители, които обясняваха на микрофона как такива проекти завинаги прецакват силуета на града, имаше тук-там дори националисти и антиглобалисти. Имаха много як и лесен за скандиране лозунг: "Чий град? Наш град!".

В крайна сметка, гледаме, протестите ескалират, набират все повече хора и изумителното е, че започнали като чисто архитектурни, са на път да се превърнат в политически (викове "Оставка!" по адрес на Александър Вучич се чуваха и в началото на юни).

За капитала, морала и добрата архитектура

Тук се връщаме обратно на въпроса: имаме ли право да регулираме и протестираме срещу законни частни инвестиции, на частни терени, разрешени от Общия устройствен план само защото са големи като мащаб, лоши като архитектура и далеч от представата ни за "град за хората"?

Ами всъщност да. И не защото частните инвестиции трябва да бъдат контролирани, а походът на капитала спрян (ние вярваме в съзидателната сила на частната инвестиция от все сърце). А защото всичко опира до качество на предложената архитектура, до чувствителност на урбанистичната намеса към заварената среда, до прост, демодиран професионализъм. До една по-добра архитектура.

***

Само отбелязваме, че през 2009 г. Ян Гел гостувал в Белград заедно с архитект Даниел Либескинд, за да представят общия си проект за Luka Beograd (City on Water), аналогичен на Belgrade Waterfront проект за развитие на районa около бреговeте на Дунав и старото пристанище. Проектът в момента е замразен (за щастие).

29 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    foreverman77 avatar :-|
    foreverman77
    • - 1
    • + 2

    Щом всичко това се случва и никой от хората не излиза да протестира по улиците, значим им харесва.
    После, като седнат на маса, да не започват да недоволстват.

    Нередност?
  • 2
    kokoto2 avatar :-?
    kokoto2
    • - 2
    • + 4

    А дали ще има хора за тези небостъргачи? Ако има къде ще си паркират каручките? В лагуната?

    Някой знае ли каква е нетната миграция към София в момента(идващите от провинцията минус отиващите на терминал 2)?

    Нередност?
  • 3
    gost22 avatar :-?
    gost22
    • - 2
    • + 7

    Един свестен закон за фалит на физическите лица, и тези грандоманщини ще престанат. Като ти цвъкнат една кула пред прозореца, спираш ипотекатата, фалираш (гадно е, обаче за банката е по-гадно), банката продава каквото има на търг, ама с това пред прозореца взема още по-мзалко... и следващия път много внимава какви пари дава за ипотекирания имот, и какво е бъдещето на квартала, щото за хората е индивидуално, ама едно каре с ипотекирани имоти изкарани на търг, удрят всички банки по джоба... и няма политик, дето да ги накара да се вържат в такава схема, та ако ще и от девет кладенеца да носи вода и да ги "полива", че въпросните кули до имотите с ипотеки ще са "манна небесна". От друга страна, ако въпросните нови кули са наистина нещо добро, то нито банките, нито плащащите ипотеките ще имат нещо против увеличаването на цената на активите срещу нищо. Само дето подобно пазарно саморегулиране на глупостите не върви без свестни закони...

    Нередност?
  • 4
    k7 avatar :-|
    k7
    • + 5

    А като говорим за чувствителност при намеса в градска среда – вижте какво се задава около семинарията – http://unistroy.bg/bg/%D0%A1%D1%82%D1%80%D0%BE%D0%B8%D1%82%D0%B5%D0%BB%D1%81%D1%82%D0%B2%D0%BE/tekushti-i-bydeshti-proekti/cat:mnogofunkcionalna-sgrada-v-gr-sofiq

    Нередност?
  • 5
    smileislife avatar :-P
    SML
    • - 2
    • + 14

    Оффф ше каже човек, че София е зарината от небостъргачи... София един малък Дубай. Проблемът с небостъргачите в София е като с бурките в Пловдив - nonexistent :D

    "В края на юни по медиите изгря мащабен проект на турската компания "Гаранти Коза", която в момента усилено се труди да превърне изгорелите от слънцето стърнища в Младост " - Това може да го напише само човек, който няма елементарно понятие за какво говори но е подочул нещо. Факти - 1. Проекта не е изгрял в края на юни, а още поне преди две години 2. Коза се труди "усилено" като за петък след обяд преди отпуска... 3. Относно проекта за 1 млрд - ХАХАХА

    Нередност?
  • 6
    karen_walker avatar :-|
    karen_walker
    • - 5
    • + 9

    Аз пък (противно на повечето мнения тук) искам София да изглежда като голям европейски метрополис, с високи, модерни и нови сгради. Проблемът обаче е, че проектите изглеждат по един начин на компютърен rendering, и по съвсем друг, коренно различен, разочароващ начин, когато бъдат реално завършени :(

    Нередност?
  • 7
    mickmick avatar :-|
    mickmick
    • - 8
    • + 8

    Така и не разбирам защо трябва да има високо строителство, след като Софийското поле може да събере цялата държава и пак да остане място?

    Защо трябва да има такава плътност на застрояването? За да печелят повече тия с парцелите? Или защото е много удобно - не се прави нова инфраструктура.. просто се строи нависоко .. пък като каналите гръмнат.. ами ще мирише - голяма работа. Като трафикът стане безумен.. ами какво от това - парите пък не миришат. Отиват отговорните фактори да живят във Виена да речем - и так като ос*рат.. ами ще отидат другате - както се казва - космополити.

    Нередност?
  • 8
    mickmick avatar :-|
    mickmick
    • - 3
    • + 6

    Какво значи космополит и гражданин на света - отиваш на хубаво място ос*раш.. отиваш на друго място.. и така докато не остане хубаво място или не ти стигнат силите ;)

    Нередност?
  • 9
    gullwing avatar :-|
    gullwing
    • - 3
    • + 7

    Асоциацията между градоустройствения план на Белград и локални проекти в София е крайно некоректна и поради това подлага на съмнение претендираната обективност.

    По-почтено е авторът да каже че не харесва небостъргачите и да обясни защо. А ако иска да бъде наистина обективен, да каже както минусите, така и плюсовете на такъв тип строителство.

    Моето мнение е че в наистина стари градове като Амстердам или Цюрих атмосферата не е подходяща за високо строителство. Но в градове нови като Ню-йорк естетическа пречка няма.

    Въпросът е - София нов или стар град ли е? Или по-правилно - съществува ли характерна само за София собствена градска среда (включително и архитектурна) или не? според мен - не. София е силно хаотичен, на места грозен, но бързо развиващ се град. И е подходящ за архитектурни експерименти.

    Помня международен градоустройствен конкурс за района на военните поделения по Цариградско, спечелен от Доминик Перо. Проектът беше добър, но отшумя в небитието.

    Какво пречи да се направят конкурси и за посочените площадки. Да видим концепция за развитие без високо строителство и тогава да му мислим. Иначе се получава както винаги - някой предлага свой проект, а други го ругаят без да предлагат никаква алтернатива.

    Нередност?
  • 10
    nikolay_uk avatar :-|
    Николов
    • - 3
    • + 8

    [quote#9:"gullwing"]София е силно хаотичен, на места грозен, но бързо развиващ се град. И е подходящ за архитектурни експерименти. [/quote]В 10-ката. В Европа има като цяло 2 концепции за градоустройство. Едната е да се съхраняват старите градове. Пример за това е, примерно, Амстердам. Другата е в градове с несъхранена стара част да се експериментира. Такъв пример е друг холандски град - Ротердам. София няма шанс да стане Амстердам на Балканите. По и подхожда да се опитва да бъде като Ротердам - т.е. да експериментира с нова архитектура. Но това трябва да става с международни конкурси за да влязат чужди архитекти и да се осигури оригиналност и високо качество на проектите.

    Нередност?
Нов коментар

Още от Капитал