🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Почти половината ученици в страната в момента се обучават дистанционно

Решенията са основно на областно и общинско ниво, докато министерството се надява да ограничи ученето онлайн въпреки епидемията

   ©  Георги Кожухаров

Около 40% от общо 700 000 учениците в страната в момента се обучават дистанционно по решение на областните и общинските щабове, а още около 4.5% ученици се обучават онлайн по решение на училищата си. Това съобщи просветният министър Красимир Вълчев по БНР в неделя. Общо 74 училища са преустановили и присъствените занятия в началните класове - от първи до четвърти клас.

Поне засега обаче МОН по-скоро предвижда след края на ноември, когато изтичат сегашните заповеди на общинските щабове за оставане вкъщи на ученици от 6 до 12 клас в повечето големи градове в страната, да се премине към режим на редуване на присъствено и неприсъствено обучение на класовете, а дистанционното обучение да не е за повече от 10 дни наведнъж освен в "екстремни ситуации". Това са препоръките на МОН към областните и общинските щабове, като в неделя Вълчев все пак заяви, че това ще зависи и от подобряване на стойностите на заболеваемостта, но не уточни конкретни стойности.

Лошо съвпадение?

Макар мнозина експерти да са на мнение, че училищата са ключови за сегашния експоненциален ръст на коронавируса в страната, от МОН не са убедени в това и целят да има възможно най-много присъствени занятия. "Не можем да си позволим да затворим за месеци. Училищата бяха нарочени за идеалния виновник, защото втората вълна съвпадна с отварянето на училищата, но това не е доказано", каза Вълчев в неделя.

Докато МОН бяга от централизирано решение за затваряне на училища и оставя решенията за образователната система да се взимат "диференцирано", има опасения, че този подход създава опасност и от напускане на много учители. "Една от прогнозите е, че така както след стачката от 2007 г., когато напуснаха близо 10 000 учители, така има възможност сега да напуснат хиляди учители, изправени пред заплахата да се заразят. Вече има напускащи учители," споделя пред "Капитал" учителят по история от "Увекинд" Емил Джасим.

В една от последните заповеди на МОН дори се ограничи срока, за който училищата сами могат да преминават изцяло онлайн след разрешение на министъра на образованието, каквато възможност беше въведена на 26 октомври. Времето за оставане на дистанционно обучение трябва "да отчита, че присъственото обучение е приоритетно за постигане на заложените образователни цели и социализацията на учениците и да не превишава 10 учебни дни", пише в заповед на МОН от 12 ноември. "Апелирах към директорите, когато има страх да предложат да се мине в електронна среда. Въпросът е за колко време. Ако е до края на учебната година, означава да затворим едни деца за 7-8 месеца, да ги десоциализираме, обездвижим, да им причиним проблеми и да намалим мотивацията им за учене", обясни Вълчев пред БНР. Разрешава се обаче при излизане на до 50% от учениците между 5 и 12 клас по решение на училището да не се кандидатства за разрешение от страна на министерсвото.

Министърът на образованието очаква след края на ноември да се създаде график за превключване между дистанционно и присъствено обучение до Коледа в училищата. От антиепидемична гледна точка подобен подход в момента обаче трудно би сработил, защото не позволява прекъсването на веригата на заразяване и контакта на рисковата група на учителите с ученици в момент на много високо ниво на разпространение в обществото. Веригата не се прекъсва достатъчно, а проблемите с проследяването на вируса в училище и липсата на контрол на епидемията, симптоматичен вече и за цялата страна, остават същите.

"Тези решения са хубави, но трябваше да ги имаме в началото на учебната година като вариант за обучение. А не след като тотално е изпуснато положението да се въвеждат половинчати мерки с недостатъчен анти-епидемичен ефект към сегашната ситуация и спорен капацитет дали ще има достатъчно здрави учители да ги приложат", казва и Петър Велков, учител и експерт по управление на кризи.

Също тази седмица в МОН ще се дебатира дали маските да станат задължителни в час, след като миналата седмица беше оставено на училищата да решават дали да ги налагат.

Как да останем вкъщи

Все още не е сигурно, че общинските щабове ще предприемат препоръките на МОН за редуването на ученици, след като сегашните заповеди изтекат на 27 ноември, нито че епидемичната ситуация ще го позволи, каквото и да е желанието на МОН по темата. Все пак, ако наистина се стигне до ротация на присъствено и дистанционно обучение на класове, някои родители може да предпочетат децата им да останат вкъщи, ако имат капацитета за хоум офис или учениците са от по-горните нива. Това всъщност е възможно от септември насам на индивидуална база след приетите промени в Закона за предучилищното и училищното образование (ЗПУО).

Според чл. 115а (4) се разрешава когато присъственото обучение в училище не е преустановено, отделен ученик да премине в обучение в електронна среда от разстояние за повече от 30 дни до края на учебната година при здравословни причини на ученика или лицата, с които живее, или по избор на ученика или родителя след разрешение на началника на Регионалното управление на образованието (РУО). Засега според неофициални източници от МОН, родителите само на около 1200 ученици в страната са проявили интерес към възможността..А тя е следната:

Процедурата за това как родители може да оставят детето си вкъщи за повече от 30 дни е описана в раздел "Обучение от разстояние в електронна среда", чл. 40г (в случай на здравословни проблеми) и 40д (по избор) в Наредба 10 на МОН. Ученикът предава заявление чрез директора на училището до началника на РУО заедно с декларация от родителите, че могат да осигурят необходимите условия за провеждане на обучението. Директорът трябва да ги предаде на РУО в същия ден заедно с информация за успеха на ученика, отсъствията и ангажираността на ученика, като мярка да не се използва процедурата за начин за изпадане от образованието. РУО трябва да реши дали да разреши оставането на ученика вкъщи в рамките на 3 работни дни, като решението е много по-трудно за ученици от начален етап. През това време ученикът може да си остане вкъщи, а ако бъде дадено разрешение, училището трябва да осигури обучение онлайн на ученика.