🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Е-обучение от България за света

Образователната платформа Vedamo започва като фондация, но се превръща в бизнес с хиляди клиенти, половината в САЩ

Vedamo съчетава виртуална класна стая и система за управление на обучението
Vedamo съчетава виртуална класна стая и система за управление на обучението
Vedamo съчетава виртуална класна стая и система за управление на обучението    ©  Vedamo
Vedamo съчетава виртуална класна стая и система за управление на обучението    ©  Vedamo
Бюлетин: Моят Капитал Моят Капитал

Най-важното от света на личните финанси, пазарите и управлението на спестяванията.

Темата накратко
  • Създадената в София образователна платформа Vedamo започва като фондация, но се превръща в бизнес с хиляди клиенти, половината в САЩ.
  • Видеоконферентни продукти като Zoom не дават всички нужни опции за виртуална класна стая и задачи в обучението и това е нишата на младата компания.
  • Собственик е Михаил Баликов, а свежа инвестиция от фонда Brightcap ще помогне за разширяване на екипа и продажбите.

Каквито и аргументи да има против онлайн образованието, то със сигурност ще се запази в една или друга форма и след пандемията. На практика в света моделът се прилага отдавна, а ситуацията покрай коронавируса само ще засили значението му. Точно в тази ниша се е прицелила и българската платформа Vedamo (от санскритската дума за "знание" - бел. ред.), която работи от няколко години, а основните й клиенти са в чужбина. От локдауна през пролетта броят им постоянно расте, като продуктът се ползва от хиляди организации по целия свят. Със свежата инвестиция, която фондът Brightcap наскоро обяви, че ще направи, плановете на компанията са допълнително да разшири мрежата и бизнеса си.

Две в едно

Платформата е комбинация от два елемента - виртуална класна стая, която е основният продукт на "Ведамо", и система за управление на обучението (learning management system), с каквито разполагат много училища и университети, включително в България. Специалното на Vedamo всъщност е съчетанието на двете. "Това позволява на всяка организация - не само образователна, но и бизнес, да има своя онлайн академия", обяснява Светлана Савова, директор "Партньорства и продажби" в компанията. На практика платформата може да се използва от хора в много широки възрастови граници - от деца в предучилищна до възрастни, в зависимост от съдържанието, което се слага в нея. В същото време отделно виртуалната класна стая може да се интегрира и с други платформи на организации, които вече ползват някаква система за управление на обучението. "Системите са основно за самостоятелна подготовка, в тях има ресурси, които студентите ползват и получават обратна връзка от преподавателите на по-късен етап и обикновено в писмена форма. Докато виртуалната класна стая е в реално време и близка до това, което се случва в традиционната класна стая", обяснява Савова. Това е възможно благодарение на интерактивната бяла дъска и различните инструменти за писане, рисуване, въвеждане на формули, видео и т.н.

Софтуер и ноу-хау

Идеята за онлайн училище се ражда през 2012 г., като целта е да се създаде платформа за допълнително обучение и извънучилищна подготовка, която да свързва деца и учители от цялата страна. Така се ражда "Прознание", която в момента продължава да функционира като фондация. Още в самото начало е разработена и методика в партньорство със Софийския университет за това как да се адаптира начинът на преподаване в традиционна класна стая към онлайн среда. Идеята обаче не успява да се развие до бизнес. "Каквото и да си говорим, това не беше правилното време за такъв тип технологии. Но тъй като вече бяхме вложили много сили и енергия, решихме да вземем технологията, която разработихме за "Прознание" и която от самото начало се нарича "Ведамо", и да започнем да я продаваме като софтуер заедно със знанието, което имахме", разказва Савова. Продуктът пък дава името на компанията.

"Ведамо" е регистрирана през 2012 г. с 50 хил. лв. капитал, като основен акционер е Михаил Баликов, а партньори са му Димитър Николов и Юлиян Наков. През 2016 г. Баликов става едноличен собственик. През годините нараства и капиталът на дружеството, като в момента той е 896.5 хил. лв.

Самият Баликов има предишен предприемачески опит в сферата на информационните и телекомуникационните технологии. А както и останалите хора в екипа, образованието е приел за своя мисия.

Прохождане в САЩ

Опитът на "Ведамо" да намери пазар в България удря на камък. "По онова време имаше училища без компютърни кабинети или с по един стар компютър", казва Савова. Затова компанията решава да участват в конкурса Ready2Go на Европейската комисия, насочен към европейски стартъпи, които искат да излязат на чужд пазар. "Бяхме една от 10-те компании, избрани сред 350 участници, на които ни беше даден шанс", уточнява Савова. И добавя: "Искахме да стъпим в САЩ, защото смятам, че и до днес това е най-добре развитият пазар в сферата на електронното обучение и онлайн образованието."

Двамата с Баликов прекарват два месеца в акселераторска програма в САЩ, където успяват да изградят мрежа от контакти. Участват също и в различни събития, където представят платформата си. "Успяхме да сключим партньорства с едни от водещите компании в бранша, основно платформи за управление на обучението, които наистина държат значителна част от пазара на онлайн образованието", казва Савова. Първото партньорство е с Canvas, която работи предимно в сферата на висшето образование. Следва Schoology, която пък държи онлайн образователния пазар от 1 до 12 клас. "Започнахме да работим в много тясно сътрудничество с най-голямата мрежа от училища в САЩ - CoSN (Consortium for School Networking), след което с Moodle и с всички по-големи играчи в този бранш", добавя тя.

Партньорството всъщност представлява интеграция на двете платформи. "Нашата виртуална класна стая се използва директно в тяхната платформа, без ползвателите да напускат средата, в която са свикнали да работят", обяснява Савова. По думите й партньорствата са свързани и с различни маркетингови активности, които се извършват съвместно - организиране на уебинари, промотиране на общ продукт и т.н.

Потребители

В момента 50% от клиентите на Vedamo са в САЩ. Другите два големи пазара са Западна Европа - основно Германия и Великобритания, и Близкият изток. В България вече също има клиенти, предимно частни училища.

"Това, което много ме радва, е, че голяма част от българските училища в чужбина ползват Vedamo", казва Савова. Платформата се използва също за обучение на деца в болнични заведения, както и на деца от ромските общности. Това е и причината през 2016 г. Vedamo да спечели наградата за социална иновация в конкурса "Иновативно предприятие на годината" на фондация "Приложни изследвания и комуникации". "Тези проекти продължаваме да ги правим като част от социалната отговорност на компанията, като осигуряваме преподаватели, а партньори от телекомуникационните компании предоставят устройства на децата. Резултатите са изключително високи - нямаме оценка под 4.50 на матурите по български и математика", посочва Савова. Тя е убедена, че за успеха решаващ е подходът. "Има учители, които отмерват времето си до края на часа, но има и страхотни учители. Всяко дете може да бъде увлечено, ако информацията му се поднася по интересен начин и ако ние сме склонни да се адаптираме към сегашното поколение", казва Савова, която е учител по български език и литература.

Традиционните клиенти са училища, колежи и университети, както и езикови или други обучителни центрове. Vedamo се избира и от доста компании за вътрешно корпоративно обучение, когато целта е служителите не просто да слушат лекции, а да участват активно. Към момента платформата се ползва от около 20 хил. организации в целия свят.

Пътят до клиентите

Голяма част от клиентите идват директно през сайта благодарение на съдържанието, което Vedamo създава под формата на интервюта, статии и т.н. Дотук обаче се е стигнало след дълъг път. "Вложили сме много усилия в това, което произвеждаме, имаме доста ноу-хау как се преподава онлайн и пишем съвети за хора, които тепърва започват. Това ни помогна много добре да оптимизираме съдържанието си и в момента в САЩ сме номер едно в Google Search по ключова дума virtual classroom", уточнява Савова. Останалата част от клиентите идват по два канала - големи организации, с които Vedamo се свързва директно, и през партньорски организации, които промотират и продават продукта на място.

Компанията участва и в различни събития и конференции, където открива нови партньори. "Аз съм твърдо убедена, че никой не може да е специалист по всичко и човек е успешен, ако работи с партньори, които са по-добри от него в дадена сфера", категорична е Савова.

Инвестиция в растеж

Наскоро Vedamo получи и първата си външна инвестиция. Платформата беше избрана от фонда Brightcap Ventures да участва в акселераторската му програма и да получи финансиране, което на този етап не се уточнява. Причината обаче е ясна - резкият скок на интереса към платформата по време на локдауна. "Продажбите им към САЩ и Близкия изток се увеличиха десетократно и търсенето продължава, защото на много места започват да мислят в посока хибридни модели на обучение", коментира пред "Капитал" Даниел Лорер от Brightcap при обявяването на новата добавка към портфолиото на фонда.

Само през март клиентите на Vedamo са се увеличили 5 пъти, и то в момент, когато много други платформи станаха безплатни. "Ние просто не можехме да си го позволим финансово", казва Савова. И добавя: "И до ден днешен имаме поетапен ръст." За 2019 г. оборотът на компанията е 154 хил. лв.

Със свежото финансиране сега "Ведамо" планира да разшири мрежата си от клиенти и партньори. А това е свързано и с увеличаване на екипа от програмисти. "Искаме да добавим нови функционалности, тъй като от обратната връзка, която получаваме от клиентите, знаем какво ще им помогне в практиката", уточнява Савова.



Q&A

Каква е разликата между Vedamo и Zoom например?

- Zoom e чудесна платформа, но тя е създадена за бизнес комуникация. Там единствените функции са видеоконферентна връзка, чат и споделяне на екран. Когато обаче става въпрос за образование, и учителите, и учениците имат нужда от много повече инструменти, с които да работят за ефективна и ангажираща сесия. Ученикът не трябва да е просто пасивен наблюдател, а да участва активно и материалът трябва да му е представен така, че той да бъде въвлечен в процеса.

Как се продава платформата?

- Платформата като продукт се предлага на абонаментен модел, като се плаща месечна или годишна такса. Цените са еднакви за цял свят и се базират на една класна стая, която струва 20 евро на месец. Това е като стандартна стая - в нея могат да влизат различни преподаватели по различно време, но в един и същ часови диапазон може да има само един преподавател.

Какъв е екипът зад Vedamo?

- Започнахме 5-6 души в началото, сега сме около 25. В мениджърския екип сме Михаил Баликов, който е страхотен двигател и мотиватор, аз отговарям за партньорствата и продажбите на ключови клиенти и колежка, която се занимава с маркетинг и оптимизация на сайта. Имаме програмисти, а голяма част от екипа вече са техническа поддръжка, тъй като Vedamo се ползва на всеки континент, а ние осигуряваме денонощна поддръжка.
Все още няма коментари
Нов коментар