Традиционното МВА обучение през призмата на дигитализацията и иновациите

Виртуална класна стая, откъсване от традиционното бизнес образование и рязък завой към човешкия фактор и индивидуалния потенциал са само част от нещата, които бяха интегрирани в МВА образованието

Shutterstock    ©  Shutterstock
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Темата накратко
  • Здравната криза подтикна МВА центровете към драстична промяна.
  • МВА обучението обръща поглед към иновациите, които са ключът към устойчивото развитие и един по-добър свят.
  • Много професионалисти са изправени пред дилема дали да се насочат към МВА, дали времето и усилията си струват.

Master Business Administration (МВА) е интересен феномен. От една страна, титлата MBA е марка, която понякога е по-силна от институцията или бизнес училището, които я предоставят. Това образование носи вкуса на успех, висок доход и бизнес кариера. Определено може да се каже, че преди известно време обучението беше задължително за ръководните длъжности. Сега обаче нещата се промениха и еволюираха - доста от компаниите създадоха вътрешни канали за обучение и издигане на свои собствени таланти, които да преминат през цялата стълбица, стигайки до върха. Така днес много професионалисти са изправени пред дилема дали да се насочат към МВА, дали времето и усилията си струват, позволява ли бизнес пейзажът подходящи условия за подобни специалисти.

През последните години се появяват все повече мнения, че MBA програмите действат с остарели за времето си методи. Обикновено двегодишната магистърска степен учи на основни бизнес умения като финанси, счетоводство, маркетинг, икономика и информационни технологии, а също така се набляга силно на работата в екип и управлението. Ковид-19 обаче промени не само значението на MBA, но също така и амбициите на много професионалисти. В същото време именно здравната криза подтикна МВА центровете към драстична промяна и въпреки критиките има положително развитие.

Промяна в правилната посока

Образованието по мениджмънт и управление е в развитие и в момента търпи драстични промени. Определено може да се твърди, че именно коронавирусът отприщи вълна, която събуди образователните центрове и им показа, че е време за реорганизация. Технологичният напредък не спира да създава нови индустрии, нови бизнес модели и напълно различни логики и междуиндустриални вериги. Затова и МВА обучението обръща поглед към иновациите, които са ключът към устойчивото развитие и един по-добър свят.

И ако преди обучението по мениджмънт залагаше повече на установени програми за всички, сега се прави рязък завой към човешкия фактор и индивидуалния потенциал на всеки. И тъй като иновациите са движещият механизъм на този век, МВА студентите изучават именно тях. Те придобиват опит, който надхвърля стандартното кариерно развитие, придобиват международна мобилност и разнообразна експертиза в различни сфери.

Например голяма част от училищата и колежите са станали по-интердисциплинарни и се обръща по-голямо внимание на развитието на лидерството. Това означава, че програмите преминават от традиционното бизнес обучение към правилно управление на човешкия ресурс. Освен това бизнес училищата разработват все повече дисциплини, свързани с устойчивостта, динамиката на пазарите, иновациите в различните сфери, както и готовност за вземане на критични решения за кратко време - все качества, които са изключително ценни за днешните лидери на компании в подобна динамична обстановка.

Иновация, промяна, разнообразие

Иновациите са ключов двигател, защото това е единственият начин за намиране на по-добри решения. Такъв е случаят с техническите, социалните и системните иновации. Иновацията означава промяна, което само по себе си води към факта, че управлението на промяната трябва да бъде основна компетентност за мениджърите.

MBA програмите имаха време да възприемат всички изменения и да направят нужните корекции. Така например непредвидимостта, сложността и несигурността се третират не само като възможни, а по-скоро като сигурни сюжети в бизнес света. Лидерът трябва да прегърне несигурността и промяната, защото това е единственият начин да даде възможност за реални и подходящи иновации.

Етичните въпроси и вземането на дългосрочни и краткосрочни решения също са заложени в обучението по мениджмънт. Идеята, че пътят към устойчиво бъдеще се състои от етично правилни решения и фокусиране само върху дългосрочни стратегии, е само теория. Това се доказва от факта, че не се знае какво ще се случи в утрешния ден, затова и дългосрочните планирания вече не са толкова ефективни. Организациите осъзнаха, че пътят към устойчиво бъдеще включва решения както в дългосрочен, така и в краткосрочен план.

Разнообразието на хора в групите по обучение също стана ключов фактор за развитието на всеки бъдещ мениджър. То подпомага за развитието на лидерството и подкрепя мениджърите в борбата им да се справят с управленските дилеми. Интересно е да се отбележи, че ако преди МВА програмите проповядваха в духа на "его лидерството", сега нещата са на противоположния край - наблюдава се отдалечаване от идеологията и обучение в подкрепящи и наставнически стилове. Това е в съответствие и с необходимостта от устойчиво развитие и човешки подход към бизнеса и обществото.

И ако преди години лекторите в МВА специалностите бяха просто учители, сега те са по-скоро експерти, действащи като ментори. Идеята е обучаващият се да вникне в материята на мениджмънта не само на теория, но и на практика, да разбере защо даденото решение е правилно и защо не, преценявайки сам за себе си. Това от своя страна променя и т.нар. бизнес казуси - коронавирусът накара менторите да са по-предпазливи. Макар че участието в бизнес симулации може да бъде полезно, курсистите сами трябва да създават предизвикателства пред себе си, добавяйки повече стойност към учебния процес.

Добрите примери

Гъвкавостта доскоро беше подценявано качество в света на бизнеса и най-добрите онлайн MBA програми са тези, които са достатъчно приспособими, за да отговорят на глобалните проблеми и да ги включат в своята учебна програма. Сега обучаващите се търсят начини, по които иновациите да се вграждат в модулите и специализациите на всяка програма, като обръщат голямо внимание на това колко гъвкава е организацията и как тя реагира на актуалните тенденции, какви са приоритетите, когато се съставя учебната програма.

Изграждането на умения за глобална комуникация е друг ключов фактор. Въпреки че онлайн MBA обучението предоставя на студентите възможност да развият уменията си, без да напускат дома, жизненоважно е те да бъдат подходящо оборудвани със знания за работа в световен мащаб. Едно от най-важните умения за една наистина глобална кариера е способността да общувате на множество езици. Това е така, защото процесът на изучаване на друг език укрепва културното съзнание на човека, културната съпричастност и междукултурното разбирателство.

Подобряването на изживяването във виртуалната класна стая е може би задача номер едно пред образователните институции. В стремежа си да гарантират, че онлайн MBA студентите получават същото изживяване като колегите си в кампуса, училищата се съсредоточиха силно върху подобряването на изживяването във виртуалната класна стая. Въпреки че възможностите за лично общуване и контекстуално обучение са намалени при онлайн обучението, водещите световни MBA програми са идентифицирали начини за противодействие на това. Например Nottingham Business School наскоро пренаписа своя модул за управление на глобалния маркетинг, след като от заведението са разбрали, че ограниченията в международните пътувания отказват MBA студентите да се впуснат в предизвикателството. Новата версия на модула, която се основава на състезателна симулационна дейност, има за цел да даде възможност за екипна работа, предоставяйки алтернативни възможности за придобиване на набор от умения, които обикновено възникват от лично преживяване. Други училища също правят значителни инвестиции в своите виртуални класни стаи. Kelley School of Business инвестира 16 млн. долара с цел създаване на най-съвременни студиа за виртуална класна стая. Тези студиа, построени през 2021 г., ще служат за обогатяване на онлайн обучението.

Разбира се, най-високотехнологичната виртуална учебна среда е толкова добра, колкото и учителите, които я използват, поради което много топ бизнес училища са идентифицирали необходимостта да инвестират в обучение на преподаватели. В Warwick Business School специализиран курс за подобряване на преподаването осигурява обширно обучение и подкрепа за предоставянето на онлайн програми, включително семинари за разработване на модули, онлайн курсове и редовно наблюдение на всички уебинари.

Възможност без край

Пътят на промяна в обучението по МВА ще срещне съпротива. Много хора може да си помислят, че тази еволюция е невъзможна поради различни причини. Някои от тях може да са верни, но повечето ще се основават на остаряла логика, а светът на бизнеса невинаги се основополага на логиката.

Дигитализацията ще бъде основният стълб, около който бизнес образованието трябва да продължи да се изгражда. Дигитализацията ще донесе по-голяма гъвкавост за студентите, ще увеличи ефективността и ще ускори процеса на обучение. Това също ще има положително влияние върху качеството, ще има повече персонализирани програми, повече пространство за експертния опит на лекторите и повече място за тях да действат като професионални ментори. Промените в MBA са необходими и трябва да бъдат фундаментални, а добрата новина е, че те вече се случват.