🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Предлагаме качествено образование по съвременни програми, доказали се в световната практика

Милко Цонов, директор и основател на детска градина "ЛайтХаус" (LightHouse Kindergarten) - София

Милко Цонов, директор и основател на детска градина "ЛайтХаус" (LightHouse Kindergarten) - София
Милко Цонов, директор и основател на детска градина "ЛайтХаус" (LightHouse Kindergarten) - София
Милко Цонов, директор и основател на детска градина "ЛайтХаус" (LightHouse Kindergarten) - София
Милко Цонов, директор и основател на детска градина "ЛайтХаус" (LightHouse Kindergarten) - София
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Визитка

Милко Цонов е директор и основател на детска градина "ЛайтХаус" (LightHouse Kindergarten) в столицата. Професионалният му опит е в областта на англоезичното интернационално образование в предучилищна и начална училищна възраст. В практиката си е преподавал на деца от цял свят, от над 50 различни националности и култури. Работил е повече от 20 години в голямо международно училище последователно като учител, член на академичното ръководство и директор на детска градина с билингвална програма. Милко Цонов е магистър по образователен мениджмънт и има бакалавърска степен по "Начална и предучилищна педагогика".

Бихте ли разказали как се роди идеята за създаването на детска градина "ЛайтХаус"и каква е програмата на обучение?

Идеята за създаването на "ЛайтХаус" всъщност се зароди съвсем логично и закономерно. Работил съм над 20 години в интернационално училище, включително и като директор на детска градина. С течение на времето формирах своя собствена концепция и идеи за по-качествено обучение, по-стимулираща среда за децата, по-творчески и иновативен подход. Реших да ги приложа в свой собствен модел и така основах Образователен център "ЛайтХаус".

Програмата ни за обучение е англоезична, с билингвален компонент. Работим с възрастовата група от 3 до 6 години и основната ни цел е добрата училищна готовност за постъпване в 1 клас. Подготвяме децата на български и английски, като те са ограмотени на двата езика писмено и говоримо.

Концепцията за "пълно езиково потапяне", използвана във вашата детска градина, е сравнително нова за българския пазар. Моля, разкажете повече за нея и как тя допринася за изучаването на чужди езици от деца в ранна възраст?

Пълната езикова имерсия ("потапяне" в езика) се смята за един от най-успешните методи за ранно чуждоезиково обучение. Основава се на създаването на хомогенна езикова среда - в нашия случай англоезична, в която децата се обучават, играят и общуват на съответния език. Така те научават английски по същия модел, по който усвояват и родния си майчин език - интуитивно и с лекота.

До около 5-годишна възраст съществува характерен "прозорец" в когнитивното и речевото развитие на децата, по време на който езиците се усвояват интуитивно. След тази възраст приключва формирането на определени невронни връзки и обучението по чужд език вече може да се проведе единствено методически и чрез заучаване.

Способността на децата да "попиват" чужд език е феноменална. В практиката си съм виждал малки деца, които ползват четири езика.

Как включвате международните образователни практики в учебната програма на "ЛайтХаус"?

Моят педагогически опит е натрупан изцяло в интернационално англоезично училище, където съм работил с деца от цял свят на възраст от 3 до 10 години. Използвал съм различни програми, провел съм собствени проучвания и обмен на добри практики с колеги от други страни.

С течение на времето съм формирал виждане за ефективните методи на обучение и в "ЛайтХаус" сме съставили т.нар. Blended Curriculum - съчетание на различни англоезични програмни системи.

Така например при нас програмата по английски език е от Великобритания, математиката е от Сингапур и САЩ, спортните дейности са по методика от Швейцария. Вярваме, че по този начин предлагаме на децата качествено образование по съвременни програми, които са се доказали в световната практика.

В групите на 5- и 6-годишните деца предлагате двуезично обучение? Как този подход се отразява на развитието на децата?

На първо място, този подход осигурява училищна готовност за постъпване в 1 клас и ограмотяване на двата езика - български и английски. След 6-годишна възраст нашите деца могат да продължат обучението си в англоезични интернационални училища, български училища или билингвални англо-български програми, които се предлагат на няколко места в София. Нашият екип е доста добре запознат с условията за прием в някои от водещите частни училища и оказваме съдействие на родителите и в тази посока.

По отношение на двуезичното обучение бих искал да обърна по-специално внимание и върху когнитивните ползи, които то осигурява на децата. Има много изследвания в тази област, които показват, че билингвалните и мултилингвалните деца се отличават с по-добра концентрация, бързина на ума, абстрактно мислене, силна памет, комуникативност и творчески подход при разрешаване на проблемни ситуации.

Разкажете какви са условията и учебните пространства, които предлага "ЛайтХаус"на своите ученици? По какъв начин те допринасят за образователните процеси в детската градина?

Ние си поставяме високи цели по отношение образованието на децата. Работим интензивно с тях и ежедневието в "ЛайтХаус" протича в много стимулираща и богата среда. За да осигурим балансиран подход, ние сме структурирали нашата база като едно огромно игрово пространство - с много различни занимателни зони и забавни станции.

Разполагаме с детски планетариум, класна стая на открито, изследователски кораб, пилотска кабина на самолет, "Лего" стена, аквариум с живи рибки, театър, сензорна стена, къщички за кукли, спортен салон, музикално студио и арт център.

Целта ни е да стимулираме детското любопитство и откривателски дух, така че децата да идват при нас с очакване. Искаме те да се чувстват като в къща от приказките, в която всеки ден започва като ново вълнуващо приключение.

Акцент във вашата учебна програма е STEM образованието. Как включвате предметите на STEM в методите на преподаване и защо това е от значение за децата в ранна възраст?

Наименованието STEM е абревиатура и в превод от английски означава "Наука, технологии, инженеринг и математика". Заниманията в тази област са много забавни и полезни. Формират логика, въображение и творческо мислене, като въвеждат децата в света на точните науки.

Заниманията по STEM допринасят и за разнообразяване на детското ежедневие и обогатяването на дейностите. Основен акцент при нас е изследването на Космоса и на океана. Нашият малък планетариум е посветен на Слънчевата система и на играта със светлината - там прожектираме истински снимки от NASA, кадри от морското дъно, карта на звездното небе и много други.

В "ЛайтХаус"се набляга на физическата активност и здравословните навици. Какъв е вашият подход за насърчаване на активен начин на живот сред децата?

Грижата за детското здраве наистина е ключов приоритет в "ЛайтХаус". Програмата ни за изграждане на здравословни навици се базира на три елемента - физическа активност, балансирано хранене и връзка с природата. Спортните занимания се провеждат по методика от Швейцария, специално разработена за деца в предучилищна възраст.

В нашия физкултурен салон провеждаме дейности за изграждане на основни двигателни умения - координация, издръжливост, груба моторика. Имаме и външни партньори, които ни помагат в организирането на ски училище, излети в планината, тренировки по джудо, гимнастика, плуване, футбол.

В допълнение, ние се стремим да възпитаваме любов към природата и затова децата прекарват доста време навън. Имаме озеленена паркова градина със съоръжения за игра и две класни стаи на открито, където провеждаме различни познавателни дейности.

Откога стартира учебната година и в какви възрастови групи ще приемате деца?

Учебната година започва на 15 септември и продължава до 31 юли. Приемаме най-малките деца по-рано, още в началото на септември, за да им осигурим достатъчно внимание и грижа в процеса на първоначална адаптация.

За нас е важно новите деца да имат емоционален комфорт и спокойствие, така че бързо да привикнат към нашата среда. Разработваме индивидуален план за адаптация съвместно с родителите на всяко ново дете, така че и семейството да е въвлечено в плавния преход от домашна обстановка към детска градина.

При нас децата са разпределени в четири групи и за учебната 2023/2024 приемаме набор 2017, 2018, 2019 и 2020. Забелязваме, че все повече родители предпочитат да подсигурят добра детска градина още от съвсем рано, и към нас се обръщат и родители на съвсем малки деца, родени през 2021 и 2022 г. Специално заради тях разработихме процедура за ранен прием и вече записваме деца за учебните 2024/2025 и 2025/2026 години.

Как най-лесно ще могат родителите да запишат своето дете при вас?

Записванията при нас продължават целогодишно до изчерпване на свободните места. Стремим се да работим индивидуално с всяко дете и с всяко семейство. Това се отнася и за процеса на прием и първоначално проучване на детската градина. Съветваме родителите, които искат да запишат децата си при нас, просто да ни се обадят. Ние ще организираме тяхното посещение и ще ги консултираме за най-добрите възможности, които можем да предложим.