Паркоместа

Какво (не) се случва с парковете и градините в София и какъв е техният потенциал

В тихия Северен парк, ъндърграунда на софийските зелени площи, е запуснато, но пълно с хора, въпреки че пейките са малко
В тихия Северен парк, ъндърграунда на софийските зелени площи, е запуснато, но пълно с хора, въпреки че пейките са малко
В тихия Северен парк, ъндърграунда на софийските зелени площи, е запуснато, но пълно с хора, въпреки че пейките са малко    ©  Цветелина Белутова
В тихия Северен парк, ъндърграунда на софийските зелени площи, е запуснато, но пълно с хора, въпреки че пейките са малко    ©  Цветелина Белутова
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

"Не бърникай там!" крещи майката, пуши цигара, детето весело рови сред пясъчника, там се търкалят използвани шарени презервативи. Скоро започват шамарите. Градинката "Ереван" е шумна. Тя е едно от зелените пространства в София, което трябва да принадлежи изцяло на хората - част от системата паркове, които спасяват здравия разум на града от бетонно-асфалтовото побъркване. Какво обаче се случва с тях напоследък? Да започнем разходката...

В тихия Северен парк, ъндърграунда на софийските зелени площи, изненадват големите ореховите дървета, под които има гъста и прохладна сянка. Запуснато е, но пълно с хора, въпреки че пейките са малко. Има монументално изкуствено езеро, в чийто център се извисява енигматична соцпластика. Между бетонните плочи на дъното любопитстват бурени.

В книгата си "Софийските градини 1878 - 1939" инж. Иванна Стоянова разказва, че в рамките на 30 години след Освобождението развитието на обществените градини и паркове е плодоносно. Наистина, ако човек разгледа снимки от онази София, е възможно да я обърка с Виена. Интересна е оценката на германския географ и пътешественик Херберт Вилхелми - той счита за "учудващо постижение", как в "един турски средновековен град" българският народ успява да пренесе европейските градоустройствени традиции. Как "ще ги стигне" София 80 години по-късно?

Самотният парк

Макар и най-голям в София, тихият Западен парк не е особено популярна дестинация. Въпреки че метрото удобно го свързва с центъра на града, самото влизане в парка е затруднено, защото е ограден от тежки бариери - булевард, река и влакова линия.

Архитект Мартин Ангелов от творческия колектив ProvoCAD обяснява, че проблемният достъп до парковете се дължи на необмисленост на връзката между градската тъкан и зелените площи, както и на безидейна организация на пешеходното движение. "Представите за поддръжка на парк са да се окоси тревата, да се посадят две-три цветенца някъде и да се изхвърли боклукът може би", коментира Мартин Ангелов. Той не смята, че в общината мислят за изграждането на връзки, за организирането на нещо интересно в парковете, така че да се привличат хората. (А дори и нещо да се организира - като приятните джаз концерти в парка "Заимов" например - популяризирането му обикновено се изчерпва с няколко плаката.) Според Ангелов цари безидейност, не се правят конкурси, не се търси мнението на по-млади специалисти, а "колкото и да са хубави цветенцата, те ще увехнат след известно време."

Друго смислено, но абсолютно неизползваемо място е паркът "Камбаните". За да го посети човек, трябва да е особен авантюрист, обичащ високите скорости, в ролята на пешеходец по шосе без тротоар. Иначе паркът може да бъде добро място и за туристи. А адекватен транспорт ще направи възможни театрални постановки и концерти.

Според архитект Павел Янчев, автор на блога view.point, общината трябва да се научи от местата, които работят добре. Той дава за пример градската градина пред Народния театър, която е свързана добре с околните улици. "Важен е не само паркът сам по себе си, но и какво има около него, колко лесно влизаш в парка и преминаваш през него", допълва Янчев. При "Народния" това се дължи и на исторически натрупвания, това е най-старият парк в София.

А онова място?

Градската градина от много години насам е едно от най-оживените места в града. Сутрин хората минават оттам за работа, на обяд изяждат сандвичите си по пейките и си наливат студена вода от "езика на лъвчето" на гърба на Българската народна банка. Вечер на стълбите на театъра се случват прекрасни импровизирани концерти с китари, цигулки, тарамбуки. Младежи пият студена бира или топъл джин, говорят. Фонтанът шуми. И точно в тази приповдигната пренаселеност личи един от най-големите дефицити на публичните пространства в София изобщо - липсата на тоалетни. В градината е предвидена една химическа. Общината освен това надценява способностите на химикалите и те почти не се подменят. Резултатът е кошмарен за повечето сетива.

Решението на този проблем според Димитър Паскалев от "Архитекти за София" са модерни механизирани тоалетни с монетен автомат, които се самоизмиват след ползване. Според него това е голяма пазарна ниша, за която обаче няма български производители, а вносът е много скъп.

Там, в Средновековието

Вечер по алеите на Борисовата градина се срещат много хора с фенерчета или челници. Там въпреки всичко все още няма осветление. Според архитект Павел Янчев то не играе чак толкова решаваща роля за това дали ще се случват престъпления. "В общия случай те се случват на място, където няма хора", смята той и допълва, че хората трябва по някакъв начин да бъдат привлечени да се съберат. Старши инспектор Горан Червеняшки от 3 РПУ на СДВР се съгласява и дава пример с осветената градинка при църквата "Св. Троица", където целодневно е пълно с хора чак до късно вечерта и това я прави непривлекателна за престъпления. Арх. Валери Гюров от колектива "Трансформатори" дори е на мнение, че няма смисъл да се наливат пари в градинките, преди да бъдат решени социалните проблеми наоколо.

Инспектор Червеняшки обяснява, че чести престъпления в парковете са кражбите, като голяма част са т. нар. случайни деяния - т.е. без мотив и подготовка, от хора, които нямат престъпно минало. "Каквато структура на престъпността се наблюдава в района около парка, това се случва и в самия парк", обобщава инспектор Червеняшки.

Няма твое, няма мое

Повечето проблеми в парковете и градините в София се дължат на лошо управление и неясни отговорности. В момента някои паркове са държавна собственост, която общината управлява. Градинките между блоковете пък се менажират от районните администрации. Дейностите вътре в парка като детски площадки, заведения, спортни обекти и т.н. се дават през търгове на частни фирми. Общината по отношение на парковете е централизирана структура. Резултатът - тя е далеч от конкретните проблеми и това личи особено в зелените площи в по-крайните квартали. Обикновено се извършват само козметични ремонти тук-там, но без ясна визия как трябва да изглеждат зелените площи. Южният парк е пресен пример - той очевидно е сред приоритетите на общината, входовете му бяха ремонтирани, има фонтани, цветя и здрави (макар и слънчеви) пейки. Алеите извън централната му част обаче са запуснати, рибари ловят риба и палят огън около по-дивите езерца, липсват културни събития, които да направят парка по-интересен.

"Има разлика между концепция и ремонт. При последното някакви неща просто се подменят", коментира Валери Гюров. Според него единственият начин за промяна са прозрачни конкурси и търгове между проектанти и фирми. Така има по-голям шанс да се стигне до интелигентни решения като енергоефективно осветление, соларни лампи, кошчета, които да се изпразват лесно и да се крадат трудно. "Ако правиш ремонт, направи го така, че да е адекватен след 30 години, а не след три години в края на мандата ти да се окаже, че си похарчил пари за глупости", допълва Гюров.

Според арх. Димитър Паскалев възможно решение е децентрализацията на управлението и делегирането на повече дейности на районите. Друг вариант е американският опит - с много от парковете се занимават граждански сдружения, в които участват спонсори, общината, експерти, жители. В голяма част от Европа отделните паркове пък имат собствена дирекция с нужните специалисти. Зам.-кметът на София по екология Мария Бояджийска обяснява обаче, че децентрализацията би изисквала много голям ресурс, защото ще означава във всеки район да работят ландшафтни архитекти, електротехници, озеленители. От друга страна, за централните градини обаче общината планира преструктуриране на ОП "Паркове и градски градини", така че всеки парк да си има управител и структура от нужните за поддръжката специалисти.

Къде ми е концепцията?

Мартин Ангелов е на мнение, че залагането на огромни пътни проекти в столицата е концептуална грешка, защото в нормалните държави личният автомобил е на последно място сред приоритетите. Той дава за пример мегакръстовището при телевизионната кула. То още повече ще разпокъса Борисовата градина, а части от нея ще се маргинализират. Инвестирането в разумна мрежа на градския транспорт е много по-адекватно, също важни са тротоарите, пешеходните зони, велоалеите. "Човекът трябва да бъде накаран да използва тялото си за придвижване", обобщава Ангелов. Всъщност това е много важен въпрос към общината, тя какъв град иска да развива - зелен, лек и високотехнологичен или мръсен, тежък и индустриален?

Политиката започва в градовете, там, където хората трябва някак да живеят заедно. Публичните пространства - площадите, градинките и парковете са символ на демокрацията, там всеки има еднаква възможност да изкаже мнението си, да бъде равен с околните. Публичният транспорт е същата демократична услуга. Големите пътни възли, леенето на асфалт са точно обратното.

"Парковете са най-голямото богатство, обществено богатство", подчертава архитект Паскалев и продължава: "Затова общественият натиск за тяхното развитие трябва да бъде огромен. Те не се развиват, а трябва креативност, трябва нещата да стават красиви, трябва да стават възторжени, трябва да стават емоционални. С този спечен подход не става."

Разходката приключва в градинката на поетите. Поетите ги няма вече. Дошли, събрали ги с един камион и ги занесли в музея за социалистическо изкуство, това разказва барманът в близкото заведение. Тревата бавно пожълтява. Едно детенце пита майка си защо в шадраванчето няма вода. "Изпарила се е", отговаря му изнервена. Само зад руската църква Пушкин стои невъзмутим. Гледа.

Дейности и нови паркове

Парк-музеят "Врана" е дарен на общината от Симеон Сакскобургготски, при условие че ще бъде достъпен за гражданите. Вече 13 години това не се случва. Мария Бояджийска се надява през месец септември общинският съвет да гласува преминаването на "Врана" към ОП "Паркове и градски градини", като според нея така той ще може да се отвори за посетители наесен. Като основна причина за това паркът досега да не бъде публичен директорът му архитект Валентин Благоев посочва липсата на достатъчно средства - в парка например има много редки видове растения, които изискват специални грижи. Бояджийска смята, че младото (работещо от около година) предприятие "Паркове и градски градини", ще разполага с адекватните ресурси и специалисти да направи възможно отварянето на поне част от парка за организирани групи с екскурзовод. От друга страна, общинското предприятие се грижи само за част от Южния парк и цялата Борисова градина, като поради липса на модерна техника и работници се обявяват обществени поръчки за поддръжката на всички останали паркове в София.

Друг вероятен нов парк е "Възраждане". Той е проектиран, а в момента текат съдебни спорове с граждани, които имат претенции за собственост на части от терена. Едва след като делата приключат, ще е възможно начало на строителство. Планиран е парк в "Люлин 6", но предстои да започне неговото проектиране следващата година, когато има бюджет.

От общината заявиха, че ремонтът на фонтана пред Народния театър трябва да приключи до 15 август, а заради забавянето ВиК ще бъде глобена с 10% от цената на поръчката. Очаква се скоро да започне инсталирането на осветление и камери в Борисовата, а вече има велопатрули на общинска полиция. За Западен парк в момента се събират предложения за концесия, като концесионерът се задължава да остави парка публичен, като събира такси единствено от атракционите, които по план-схема ще изгради. Подготвя се и проект за централния вход на Северния парк.

18 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    jj avatar :-|
    J.J.
    • + 12

    Изпуснали сте градинката при Баня Мадара.

    Нередност?
  • 2
    rainbou1 avatar :-@
    rainbou1
    • - 10
    • + 26

    В София, както и в България, се занимават със следствията, не с проблемите.
    В София заради нередовния, мръсния и пълен с представители на етническите малцинства транспорт всеки с някакви пари си накупи кола. В резултат на това - задръствания, мръсотия, смог. Единственото по-читаво е метрото, защото там роми не могат да влизат (виждал съм само няколко пъти прибиращи се от работа строители, което е някак си търпимо).
    Затова по-добре е след пускането на втория лъч да се анализира пътникопотока, а след това да започне изграждането на достъп до транспорта с карти и т.н. Който не може да си плаща - аут.
    Предполагам ромите ще се разпискат ъз южуал - може общината да пусне няколко рейса по линиите на бившите нощни рейсове за социално слаби.
    Във Виена няма проверка на картите на входа на метрото, обаче от време на време правят хайки. И глобата не е 20 лв като тук, ами 100 евро. И австрийското правосъдие не е като българското - ако не си платиш, ще имаш проблеми и рестрикции.
    Тогава вече ще говорим и за парковете.

    Нередност?
  • 3
    gmalinov avatar :-P
    gmalinov
    • - 5
    • + 18

    Както всички знаем, приоритет на това правителство са пътищата, а не пътеките в парковете.

    Нередност?
  • 4
    cinik avatar :-|
    cinik
    • + 16

    До коментар [#3] от "geordgeo":

    [quote#2:"rainbou1"]В София заради нередовния, мръсния и пълен с представители на етническите малцинства транспорт всеки с някакви пари си накупи кола[/quote]

    Това е един от многото примери от най-новата ни история за "спасяване" поединично, вместо самморганизиране в името на общия интерес. Вместо да излязат на улицата, да хванат общинарите за яката, да поискат обосновка защо частникът ги вози 110 километра до Пазарджик за 8 лева в нов автобус, а в София за 3 спирки през 800 метра ти струва пак 1 лев и ти обясняват, че за "нови автобуси няма средства, защото едвам стига за нафта". Е как ще стигне за нафта, като харчат по 60/100 и още 20 се крадат, спрямо 25/100 за нов рейс. Но, вместо някой да протестира, всеки се юрнал заеми, лизинги да тегли, само за да си набави една бангия и да каже на съседите "Ебре, ебреее леее бачо ле бачо куре, мани го тойо Северен парк. Неъ кфооуу ъ го мислиш. Отка си купИх кола, метам моите вътре и хойм на Южнио..За неъ един час съм там...".

    ПС. Всъщност това с колата не спасяване, а самозадоволяване. Защото остане ли градският транспорт на това дередже, за съпругата трябва още една кола. Отделно се държи една резервна, че ако някоя от първите две влзезе в сервиза, не можеш да отидеш на работа. И накрая пак не стига, защото детето ходи на алианс по английски, уроци по пиано и тренировки по плуване, така че най-късно то ще се позабавлява всеки ден с това, от което мама и тати са се измъкнали с по една бангия, която вечер паркират по тротоарите и градинките.

    Нередност?
  • 5
    gmalinov avatar :-|
    gmalinov
    • - 2
    • + 46

    Аз имам автомобил, който ползвам само ако пътувам извън града и то ако сме цялото семейство. През останалото време съм наел гараж, плащам си и нямам грижи с паркирането и задръстванията из София. На работа ходя с колело (всеки ден по 22км отиване и връщане), в лошо време - с метро или тролейбус, а жена ми няма книжка, не иска да кара и така й е супер. Само дето за такива като мен (велосипедисти) никой нищо не прави в общината (освен големи приказки за дълги велоалеи), а през последните 1-2 години виждам все повече хора да ползват велосипед, защото е префектния градски транспорт. За каква визия изобщо може да става на въпрос?
    Пред блока ни е стълпотворение от коли, комшиите искат до асансьора с кола да ходят... И не е проблемът само в това, че градския транспорт на София е зле уреден, нередовен и мръсен. Проблемът е, че хората не искат да се променят - всеки иска един ден да се събуди и всичко да е както във Виена например... Е то така не става..

    Нередност?
  • 6
    stanislav_yankov avatar :-P
    Станислав Янков
    • - 3
    • + 8

    Ама - те останаха ли още незастроени паркове и градини?!!! О-чудо!

    Нередност?
  • 7
    atlantic avatar :-|
    Атлантик
    • + 42

    Не ви ли прави впечатление, че каквато и тема да се започне - от паркове, градинки и жилищна инфраструктура, през икономика и търговия, спорт и изкуство, та до социални дейности и почивки на море и в планина - всичко, което се говори и коментира, е с негативен нюанс. Да, имаме си от всичко, но то не е като при другите...Все има някакви големи и неразрешими проблеми...Какво означава това? Това означава само едно - проблемите всъщност са само един - състояние на национално самосъзнание, бит, душевност и култура. Каквото и да захване народ с неразвити горни такива, то стига до кривата круша. Така парковете ни са едни поля, магистралите ни не водят доникъде, културата ни е за местна консумация, индустрията ни е...индустрия ли казах, а туризмът в тази иначе земя на траки, гърци, славяни и прабългари е...алкохолен!!?!! Нещата са кристално ясни.
    Всеки народ има своите тъмни склонности да руши, унищожава и уврежда. Ние казваме - всяко стадо има черна овца. Народите със здрави общества съумяват да озаптяват тези свои черни овце. У българския народ също има такива склонности...Българският народ не разполага със здраво общество и не съумява да ги озапти. У нас поговорката е обърната - нашето стадо има и бели овце, на които всички се подиграват. Затова България е в разруха!

    Нередност?
  • 8
    bonzoo avatar :-|
    Vladimir Todorakov
    • + 14

    връзката между най-големия квартал (Люлин) и най-големия парк (Западен) е едно изгнило мостче...

    Нередност?
  • 9
    rip_russia avatar :-|
    Рашистката федерация е империя на злото
    • - 10
    • + 10

    Чудесна тема. Обичам да се разхождам в близкото подобие на парк. Обичам зеленината и спокойствието. ГЕРБ управляват София почти 6г. . За 6г управление на ГЕРБ София прилича на гето. Има подобие на улици, офроуд улици. Придвижването по тях е вълнообразно и зигзагообразно, с чести пропадания в дупка. Маркировката и номерацията са на изчезване и на много места неадекватни. Мърсотия, липса на осветление, задръствания, кучета навред,..
    Парковете и градинките са крайно занемарени ! Липса на осветление, пейки и чистота, ред и сигурност. На всеки проблем може да се намери решение. Не мога да приема в парковете да има шум. Музикалните събития трябва да са в периферията или в шумоизолирани сгради. Не може навсякъде да има тупа-лупа-бум-бам-трес ! Шума е замърсител и носител на стрес(Пожарните коли имат супер силни сирени. Може и по-слаби да са.) Чистотата в парковете не се състои само в метене. А как се коси? Тревата хвърчи навсякъде. Няма такава мърсотия. Кучетата в парковете тичат на воля, и пикаят и серат където им падне. Малките деца тичат на воля сред тревичката и се натъкват на лайната. Пейзаж от гетото София. Нема такъв град. София е най-пропадналия, мръсен, неуреден, мрачен, неугледен град в България. А ГЕРБ-аджиите какво свършиха за 6г. ? Само лаят Метрото, нек'ва дъга и два моста. Лапането и далаверите са изпили мозъците на управляващите и те съвсем се самозабравиха.

    Нередност?
  • 10
    bz avatar :-|
    bz
    • + 10

    [quote#7:"Атлантик"]Българският народ не разполага със здраво общество и не съумява да ги озапти. У нас поговорката е обърната - нашето стадо има и бели овце, на които всички се подиграват. Затова България е в разруха![/quote]
    Малко крайно мнение което буди размисли.
    За съжаление обаче не е далеч от реалността.

    Нередност?
Нов коментар

Още от Капитал