Джеймс Дарли: Промяната ще дойде с повече свобода за училищата

Директорът на програмата за привличане на учители в Teach First пред Капитал

Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

"Хората трябва да приемат преподаването като една от най-важните роли в обществото."

Teach First е благотворителна организация, чиято мисия е да се бори с неравенството в образованието като изгражда общност от учители-лидери в класните стаи, в управлението на училищата и сред обществото. Те преподават в училища в проблемни райони и на деца от по-неблагоприятна семейна и социално-икономическа среда. Наскоро организацията беше обявена за един от най-добрите работодатели във Великобритания, а преподаването в проблемни училища - за една от най-престижните професии в страната. Разговаряме с Джеймс Дарли, който е директор на програмата за набиране на учители в Teach First.

Как преподаването се превърна в една от най-желаните професии във Великобритания?

Преди 12 години във Великобритания беше трудно да привлечеш най-добрите завършващи към учителската професия. Промяната дойде като комбинация от целите на Teach First и политиките на правителството по отношение на учителската заплата, промяната на имиджа на преподавателите в обществото, професионалното им развитие и условия на работа.

Учителските заплати се увеличиха - както за нови учители, така и за тези, които изберат да останат в училище. Стартовата заплата на един учител все още е по-ниска от тази в корпоративната сфера, но ако остане в училище, възнаграждението му става сравнимо с това на повечето други професии. Правителството обърна голямо внимание и на маркетинга и популяризирането, като показваше добри примери от училищата и акцентираше върху това, че заплатите и условията за преподавателите са станали по-добри. Създаде се и национален колеж по преподаване и лидерство, отговорен за професионалното развитие и подкрепата на учителите. Освен това училищата днес са много по-овластени - директорът и ръководният екип управляват бюджета, могат да уволняват и назначават хора, да предлагат допълнителни учебни програми и имат много повече контрол.

Какво според вас може да направи България, за да се справи с проблема с недостига на учители?

Има нужда от увеличаване на престижа на учителите. Хората трябва да приемат преподаването като една от най-важните роли в обществото - за образованието на следващите поколения. Общности на всички нива, лидери и частният сектор трябва да подкрепят образованието, защото то е жизнено необходимо за успеха на страната. Има много примери по света, където комбинацията между държавна намеса и промяна в нагласата на обществото за това какво образованието може да направи за страната е задвижила реформата. Мисля, че промяната ще дойде от овластяване на училищата да контролират средата си и осъзнаване в обществото, че образованието е важно.

Как обаче се променят нагласите на обществото?

Идеята на Teach First е в краткосрочен план да се привлекат най-добрите завършващи висше образование да преподават в проблемни училища, да се разшири достъпът до възможности на децата там и да се намали ножицата между учениците от богати и бедни семейства. А в дългосрочен - успешните училищни лидери, които вярват, че проблемите са поправими, и знаят какви са решенията, да заемат позиции с влияние в обществото и да работят за качествено образование.

Трите ключови думи за мен са разбиране, вяра и действие. Обществото трябва да разбере, че има проблем, да вярва, че той може да се оправи, и да направи нещо по въпроса. В Англия мнозинството от хората не осъзнават, че има проблем. Според едно наше скорошно изследване само двама души от петима вярват, че бедните деца могат да успеят. А това означава, че по-голямата част от британското общество смята, че бедните деца са обречени на провал. И трябва да ги накараме да повярват, че с добро образование и подкрепа този проблем е решим.

Получавате ли подкрепа от държавата в работата си в проблемни училища?

Да, за нас винаги е било важно да работим и с трите основни политически партии и да бъдем независими от правителството. Работихме много за това да изградим добри връзки с тях и сме получавали финансова подкрепа и от трите. Освен помощта за Teach First правителството пусна и програма за допълнително финансиране за училища, в които учениците получават безплатна храна. Някои от тези училища инвестираха парите в учители на Teach First. Това е важно, защото във Великобритания само един от десет учители е готов да преподава в проблемно училище, докато нашите учители работят само в такива.

Teach First беше обявена за един от най-добрите работодатели във Великобритания. Каква е стратегията ви за привличане на нови учители?

Преди десет години организацията наемаше 180 учители годишно, тази година наехме 1400, а следващата планираме да са 2000. Това са 27% от всички нови учители в проблемни училища. Най-важното за мен е да направиш бранда на организацията толкова престижен, колкото и този на най-големите работодатели, ако не и повече. Във Великобритания има топ 100 на компаниите, за които завършилите искат да работят, сред които са Google, Apple и McKinsey. Когато преди десет години се присъединих към Teach First, бях убеден, че трябва да станем дори по-престижен бранд от тях. Предложението ни за работа никога не включва само преподаването, защото тази работа понякога е привлекателна - например по време на рецесията, защото е сигурна, но друг път - не. Така че преподаването е същинската работа, но предложението около бранда Teach First трябваше да бъде много по-вдъхновяващо. И само преди няколко месеца преподаването в проблемни училища се класира на трето място сред най-престижните според завършилите места за работа във Великобритания. Как го направихме? Първо добър маркетинг - трябваше да представим добре позицията, така че най-добрите млади професионалисти да искат да я заемат. Направихме проучване какво ги мотивира и вдъхновява най-много и къде искат да работят. Установихме добри връзки с най-желаните работодатели във Великобритания и ги убедихме да не гледат на нас като на конкуренция, а като на подготвящи кадрите за бъдещето. Обикновено около 60% от учителите ни остават, а 40% отиват да работят другаде, предимно при най-големите работодатели, които знаят, че наемат добре подготвени кадри с допълнителни умения. Освен това работим тясно с най-добрите университети и получаваме подкрепа от тях, за да разпространим идеите си. Така се създава и механизмът за привличане на завършили. За университетите също е от полза, защото ако най-добрите им завършили отидат да преподават в училище, те ще подготвят повече бъдещи студенти. И другото основно нещо е човешката стратегия за привличане на кадри. Говорим с всеки кандидат, благодарим му за интереса към качественото образование, даваме му насоки за следващите етапи. За разлика от механизираните тестове за просто пресяване на хора. Миналата година имахме над 7 хил. кандидатури, наехме над 1200.

От какво според вас имат нужда учителите, за да останат мотивирани и наистина да се фокусират върху преподаването?

Важно е да са започнали работа с правилните нагласи. В Teach First внимаваме всеки учител, който наемаме, да вярва, че всяко дете може да успее, и наистина да обича децата и работата с млади хора. Второто важно нещо е подготовката и допълните квалификации. Предлагаме на нашите учители възможности не само да разширят уменията си по педагогика, но и тези по мениджмънт например, като тук получаваме помощ от корпоративния сектор.

4 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    pinkpearl avatar :-|
    pinkpearl
    • - 5
    • + 3

    Трогнат съм. Друг чуждестранен господин, запознат основно с българското образование?

    Нередност?
  • 2
    spoooki4a. avatar :-|
    100ян Димитров
    • - 1
    • + 12

    Според мен е по скоро запознат с проблемите на западното образование, който не са чак толкова далече от нашите. Като изключим разбира се българският манталитет и все пак проблемите са ни доста сходни!!

    Нередност?
  • 3
    velvoofell avatar :-|
    velvoofell
    • - 1
    • + 5

    И в България професията има своите предимства и не вярвам да липсват кандидати. Но директорите предпочитат да назначават учителКИ в предпенсионна възраст. За да се осигури приемственост на традицията образованието да налива с фуния в главите на децата. Да не би случайно някой да реши да мисли и о, ужас, да прави това, което му е интересно. Идея: не може ли училищното настоятелство да участва в избора на кадри?

    Нередност?
  • 4
    edelvajs_67 avatar :-|
    edelvajs_67

    Образованието започва от детската градина. Считам, че трябва да е задължителна за всички деца, а не бабите и безработните майки да се опитват да възпитават и обучават. За това трябват професионални умения. Останах учудена, като разбрах, че на 21 години в Индия завършват бакалавърска степен - там започват образованието на 3 годишна възраст. Не знам какво е качеството му, но е важно от съвсем ранна възраст образоването да е в ръцете на професионалисти. Нищо хубаво не ни чака, ако не се вземат незабавни мерки за качеството на образованието и практически умения на завършилите го.

    Нередност?
Нов коментар

Още от Капитал