🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Какво искат учителите

Важни за преподавателите са свободата, доверието и адекватното заплащане, системата ги смазва с бюрокрация и ненужни правила

Системата от години не успява да привлече млади преподаватели в училище
Системата от години не успява да привлече млади преподаватели в училище
Системата от години не успява да привлече млади преподаватели в училище    ©  Анелия Николова
Системата от години не успява да привлече млади преподаватели в училище    ©  Анелия Николова
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Половината от българските учители ще се пенсионират в следващите осем години. Само 3% от преподавателите са на възраст до 29 години. През 2011 г. тези данни, представени от образователното министерство, предизвикаха медийна истерия. За малко. След това темата утихна до края на миналата година, когато министър Анелия Клисарова ги повтори. Разлика в числата нямаше. За две години обаче отговорните институции не помръднаха и на йота да направят нещо.

Преди няколко седмици правителството прие национална стратегия за развитие на педагогическите кадри с хоризонт до 2020 г. Документът не блести с нищо повече от обичайния сух бюрократичен стил с много думи и малко действия. Проблемът със застаряването на учителите и липсата на млади кадри в системата е отбелязан, но без анализ на това къде отиват завършилите студенти с педагогическа способност (които като брой между другото са достатъчно, за да запълнят празните учителски места) и защо предпочитат друга професия. Изброява се статистика за заплащането и квалификацията на преподавателите, но няма конкретен план за мерки, които наистина да подобрят условията, в които работят учителите. Сред идеите в стратегията са държавно регулиране на учителската професия и създаване на национален съвет за квалификация на педагогическите кадри, но не става ясно за кога точно се предвиждат те и как на практика ще се осъществят.

А качествените преподаватели, които могат да променят системата, всъщност не искат много. Важни са им сигурността и адекватното на труда им заплащане, свободата да избират методите си на преподаване и да разчупват учебните часове, подкрепата и доверието, които получават в работата си.

Защо си тръгват учителите

Попитахме преподаватели защо според тях много от колегите им остават извън системата и избират да се реализират в друга сфера. Отговорите им бяха разнообразни - от ниското заплащане, през големия стрес на работното място до разочарованието от непоследователната политика на държавата в сферата на образованието. "На първо място е може би липсата на достатъчно самочувствие у досега действащите учители и доверието в системата", смята Йорданка Първанова, главен учител в начален етап в СОУ "Любен Каравелов" – Димитровград. Според нея първият стресов момент идва, когато учителят поработи известно време и усети, че "действителността е по-различна от мечтите". И се натоварва допълнително от пренебрежителното отношение, което чувства от голяма част от обществото, липсата на финансова обезпеченост и свръхочакванията към работата му.  

"За начинаещ учител заплащането наистина е обидно ниско", допълва преподавателят по история в ОУ"Св. Иван Рилски" в Хасково Христина Масалджиева. И дава пример - в някои училища се случва служители от помощния персонал да получават по-голяма заплата от младши учители, което действа много демотивиращо. Масалджиева обаче също вижда по-сериозните причини за отлива от учителската професия в отношението на обществото. Наблюдението й се потвърждава и от други нейни колеги. "Много родители гледат на нас като на обслужващ персонал, който трябва да се грижи и да възпитава техните деца", казва учител по география, пожелал да остане анонимен. И допълва: "Познавам учители, които си тръгнаха, защото не се справят със стреса, не виждат смисъл, обезверени и отчаяни са, че трудът им не се оценява." Голяма част от преподавателите остават разочаровани и след учителската стачка през 2007 г., чувстват се неразбрани в исканията си и неподкрепени от голяма част от обществото. "Образователната система е на автопилот – текат някакви инициативи, после се оказва, че не е точно така. В един момент има едно послание, после друго", коментира Дияна Боева, учител по български език и литература в езикова гимназия. Според нея новият закон за училищното образование трябва да се приеме, а системата да се осъвремени откъм учебни планове, програми и адаптация на учениците към живота.

И как да останат

А от какво имат нужда качествените учители, за да продължат да преподават в училище? "За мен най-важно е уважението към учителя от ръководството на училището, от родителите и от учениците", споделя Христина Масалджиева. Според нея учителите имат нужда и от подкрепа в работата си и от възможност да използват технологии в преподаването. Дияна Боева припомня, че в повечето училища вече има компютри, но няма иновативни продукти, които учителите да използват. "Училището е далеч от практиката, от справянето с действителността", казва преподавателят и допълва, че то не успява да подготви учениците за пазара на труда. "Когато учениците, с които работя, са мотивирани, полагат нужните усилия и виждам добрите резултати, които те постигат, това ме мотивира да остана и да работя с тях", коментира и учителят по математика и информатика в Националната природо-математическа гимназия Илия Костов.

За това как да се формира заплащането повечето от учителите, до които се допитахме, смятат, че е нужно да има адекватна стартова база и стимули за допълнителна работа и постижения. "Необходимо е учителите, които полагат допълнителни усилия и подготвят учениците си за отлично представяне на различни изпити, национални и международни състезания, да имат допълнителни материални стимули, за да продължават да работят със същия ентусиазъм", смята например Илия Костов. Изключително важна е и подкрепата за преподаватели в проблемни училища, които трябва да се борят с негативните ефекти от семейната и училищната среда.  

Един от неуредените в системата въпроси е този за допълнителната квалификация на учителите. Не съществува инструмент, който да оцени потребностите на преподавателите да се развиват, няма стимули за участие и анализ на ползите. В момента единствените курсове, които имат ефект върху заплатата на учителите, са тези на департаментите за усъвършенстване на учителите. Такива в страната има общо три - в София, Варна и Стара Загора, а учителят сам заплаща курсовете и разходите около тях. Департаментите дават пет степени за професионална квалификация, отражението върху заплащането на учителите е между 5 и 20 лв., а съдържанието им според преподаватели е със спорен ефект. "Обучението там не е на нужното ниво. Царят формализъм и стари методи на преподаване", споделя учител, защитил четири от петте степени за сметка на личното си време и средства. Според нея полезните квалификации са тези, които не са задължителни, а от които учителят усеща, че има нужда. Затова от години сама търси нови методи и модерни образователни софтуери, които да говорят на езика на учениците. Така смислените квалификации са оставени на самоинициативата на учителите и добрата воля на директорите. "В момента се квалифицираме във и за една система, която е морално остаряла", смята Дияна Боева и е категорична, че преди да се подобри системата за квалификация, трябва самото образование да придобие по-съвременен вид.

От сериозно обновяване имат нужда и учебните планове и програми, за да могат да отговорят на нуждите на учителите и техните ученици. Макар преподавателите да имат свобода да изберат как ще поднесат урока, дали ще направят лекция или игра, държавата все още им поставя доста тесни граници. Регионалните инспекторати следят дали се върви по определения от министерството годишен план и учители, които са избирали да разчупят малко системата, неведнъж са били заплашвани от санкции.

"В класната стая трябва да има диалог. Учениците трябва да работят по проекти, да се научат да учат, да извличат знания от заобикалящата ги среда и да знаят как да я използват", споделя началният учител Йорданка Първанова. Според нея държавните образователни изисквания не са адекватни на съвременното общество, образованието "тъпче в миналия век", а това води до скука в класната стая и отлив на учениците от училището.

"Трябва да се освободи организацията на учебния процес", категорична е Мария Донкова, програмен директор на фондация "Пайдея". Тя допълва, че съвременните методи на преподаване, особено активната дидактика, не могат да се впишат в часове от 45 минути с непрекъснато сменящи се дисциплини. Според Христина Масалджиева също липса време за упражнения, изработване на проекти, изследване на теми.

Овластяване на училищата да контролират сами бюджета и персонала си и свобода да предлагат допълнителни учебни програми е била и една от стратегиите за повишаването на интереса към учителската професия във Великобритания. Докато преди 12 години привличането на най-добрите професионалисти в училище е било задача с повишена трудност, днес преподаването е една от най-желаните професии там. Освен на независими училища държавата е заложила и на по-високи учителски заплати и повишаване на имиджа на професията сред обществото, разказва Джеймс Дарли, директор на програмата за привличане на кадри в организацията Teach First, която набира качествени учители за проблемни училища. (Интервю с него можете да прочетете тук.)

Учителят трябва да се освободи от административната работа, тя трябва да се опрости и в училищата да се назначат администратори, допълва още Мария Донкова. Според нея около 40% от работата на класния ръководител отива за бюрокрация. (В момента по наредба съществуват 73 хартиени документа, които трябва да се водят в училищата - от материална книга за взетите учебни часове, през дневник и протоколи до книга за регистриране на заповедите на директора и летописна книга - каквото и да означава последната). Донкова е категорична също, че трябва да има програми за превенция на burn-out-а на учителите, които имат една от най-стресиращите професии, а състоянието им се отразява и на учениците им.

Това, от което се нуждаят качествените учители, за да останат в училище, е същото, което искат и добрите директори, за да го управляват ефективно. Същото, което искат родителите, когато пращат децата си на училище. И същото, което искат учениците, за да виждат смисъл от стоенето в класната стая. Всички те имат нужда от промяна - на идеите, програмите, условията, средата въобще. Единственият, който не личи да има такава нужда, е държавата.

14 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    pinkpearl avatar :-|
    pinkpearl
    • - 47
    • + 7

    Ако се съди по статията, учителите искат да ги направлява Фондация "Пайдея" и да им дават акъл английските им колеги.

    Нередност?
  • 2
    a_lizzard avatar :-|
    a_lizzard
    • - 2
    • + 34

    Ам не знам, аз още помня думите на една даскалка от 12-ти клас, тъкмо преди да завършим преди повече от 15 години: "И да не вземе някой от вас да стане учител!"

    Нередност?
  • 3
    spoooki4a. avatar :-|
    100ян Димитров
    • + 25

    Жалко е дори ,че само двама души са проявили интерес към тази толкова , толкова важна тема за нашето общество. Разбира се , че системата трябва да се премени , преди 2 месеца бях на лекции в софийския университет педагогическия факултет. Порази ме начина на преподаване на младия преподавател на 28 години , дори и самия тоя не си вярваше просто рецитираше учебника пред себе си. Имах чувството че се намирам във Възрожденската епоха. Господ да ни е на помощ !! И ако не си помогнем сами на себе си на народа си никой няма да ни помогне!!!
    Въпреки всичко аз Вярвам в България и ще направя всичко по силите си да пребъде за мен ,за моите деца, за моя народ.

    Нередност?
  • 4
    medesc avatar :-|
    Medesc
    • + 72

    "Много родители гледат на нас като на обслужващ персонал, който трябва да се грижи и да възпитава техните деца"

    ... дано това учителско мнение бъде правилно разбрано.

    Нередност?
  • 5
    slon avatar :-|
    slon
    • - 39
    • + 6

    " Голяма част от преподавателите остават разочаровани и след учителската стачка през 2007 г."
    Е какво мрънкат.. аз докато бях ученик една стачка не помня да е имало, дори когато всички стачкуваха по времето на Ф. Димитров, ми се струва, че нямаше учителска стачка.
    Като почнат сами да си отстояват правата, тогава може и да им се промени положението.

    Нередност?
  • 6
    z_zafirov avatar :-|
    The_Curious
    • - 1
    • + 24

    Във всички сфери, където държавата е намесена, ситуацията е аналогична - неадекватни правила, комплексирани хора, които ги прилагат, немотивирани изпълнители, необразовани бенефициенти... Тази държава си отива, дори статистиката работещи/пенсионери през годините го доказва. Аз лично не виждам полезен ход в тази ситуация, а персоналният спасителен пояс е терминала на летището.

    Нередност?
  • 7
    slon avatar :-|
    slon
    • - 31
    • + 10

    Още нещо бих добавил по повод безучастното съществуване на българските учители през всичките тези години на преход: Не може да даваш пример на младите като приемаш съдбата си без да съпротивляваш...
    Това сега тяхното е мрънкане и общо взето излизат с лозунги не, за да защитят професията си и съответно да подобрят образователната система, а просто искат по-големи заплати. В момента, в който ги получат и пак ще започнат да си карат по старо му.
    Положението е аналогично във всяка една сфера от обществото: лекари, миньори, земеделци... Всички мърнкат за пари, но не и за реална промяна.
    Видяхме ги как гласуваха някои под строй и после как се бият за храна на опашката в магазина. Та даскалите са същите... (и разбира се - винаги има изключения, но както от това...)

    Нередност?
  • 8
    maiski avatar :-|
    Хъм
    • - 1
    • + 45

    Моя приятелка, която се зае да преподава с огромен ентусиазъм, напусна училище поради три причини: 1) заплата, с която не може да си покрие базовите нужди, поради което се налагаше да дава частни уроци през уикенда = работа без почивен ден (което си е една друга тема); 2) неприемане и пренебрежително отношение от страна на кликата на останалите учители (тая за каква се мисли с нейните ,,модерни" работи); 3) разгневен баща я преследва и заплашва да я пребие, защото писала на отрочето му двойка.
    В момента е секретарка и взима двойно повече, но преподаването ѝ липсва.

    Публикувано през m.capital.bg

    Нередност?
  • 9
    blackfrogg avatar :-|
    blackfrogg
    • + 69

    Ниско заплащане, първобитни условия на труд, работа с големи групи ученици; незащитеност на преподавателите от родителски и ученически произвол; водене на умопомрачителна документация, никаква заинтересованост на министерството (пълно със служители без педагогическо образование и опит) към мненията и идеите на преподавателите и директорите; схема на финансиране на училищата според броя ученици, което превръща последните в недосегаеми и задължително завършващи (дори ако не могат да си напишат името на български); работа с учебници, писани от хора, които нямат досег с реалностите в българското училище; система на преподаване и изпитване, която все още се базира на заучаване и възпроизвеждане; псевдоквалификационни инициативи, демотивиращи допълнително младите преподаватели; нисък социално-икономически статус на учителите, което отблъсква младите кадри и гарантира пълна феминизация на образованието; липса на система от извънучилищни дейности, които да създават и развиват интересите на децата...

    Нередност?
  • 10
    baxter avatar :-|
    baxter
    • + 16

    Достойно заплащане - това иска всеки българин, учителите, медиците и всички останали, които наистина дават нещо на това общество. Ако това не се случи ще си ходим необразовани и ще умираме от липса на адекватно здравеопазване. Ще се затрием.

    Нередност?
Нов коментар

Още от Капитал