Future of Work: Какво искат лидерите за екипите си?

Ясна цел, гъвкавост, баланс с личния живот и ориентираност към хората са основните мениджърски изводи от конференцията, организирана от "Капитал" и "Кариери"

Лидерския дискусионен панел от шестнадесетото издание на конференцията за HR и лидерство The Future of Work Summit 2023, организирана от "Капитал" и "Кариери".
Лидерския дискусионен панел от шестнадесетото издание на конференцията за HR и лидерство The Future of Work Summit 2023, организирана от "Капитал" и "Кариери".
Лидерския дискусионен панел от шестнадесетото издание на конференцията за HR и лидерство The Future of Work Summit 2023, организирана от "Капитал" и "Кариери".    ©  Цветелина Белутова
Лидерския дискусионен панел от шестнадесетото издание на конференцията за HR и лидерство The Future of Work Summit 2023, организирана от "Капитал" и "Кариери".    ©  Цветелина Белутова
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Пандемията от ковид-19, нарушените вериги на доставки, войната в Украйна и последвалият скок на цените на основни стоки и енергийни източници създадоха усещане за несигурност в целия свят. В такава наситена с кризи среда за бизнеса е от изключителна важност лидерите на компаниите и организациите да са личности, които реагират по най-адекватния, гъвкав и ориентиран към хората начин. Комуникирането към екипите на точна и ясна цел е от изключително важно значение за мениджърите на водещи компании в страната. Друг важен момент в това да създаваш благоприятна работна среда на хората си е да им даваш възможност за баланс между професионалния и личния живот.

Това са част от изводите, до които достигнаха участниците в лидерския дискусионен панел от шестнадесетото издание на конференцията за HR и лидерство The Future of Work Summit 2023, организирана от "Капитал" и "Кариери". В дискусията участваха Питър Рубен, главен изпълнителен директор на "ОББ", Елена Дречева, управляващ директор на Konica Minolta за България, Патрик Бернар, генерален мениджър на "Latecoere България", Лора Иванова, директор "Корпоративни клиенти" в Google Cloud, Стефан Мауерсбергер, партньор и регионален лидер за Централна, Южна и Източна Европа в Kincentric. Модератор на панела New leadership for a new era беше Мария Гергова-Бенгтсон, основател и изпълнителен директор на United Partners (UPN).

В момента има много предизвикателства и вярвам, че те се отразяват на начина, по който лидерите се държат, действат и планират бъдещето.

Мария Гергова-Бенгтсон
Мария Гергова-Бенгтсон

основател и изпълнителен директор на UPN

Как изглежда лидерството в света на множество кризи?

Днес не говорим за лидерство от гледна точка просто да бъде свършена добре работата. "В днешното време на турбуленции се изискват много повече качества като емпатия, гъвкавост, толерантност и soft skills (меки умения - бел. ред.). За да управлява комуникацията с колеги, клиенти и партньори, безопасността и комфортът на хората на един лидер са ключови за представянето на екипа", смята Лора Иванова от Google.

Светът е непостоянен, а промяната е постоянна. "Една от ключовите задачи на лидера е да осигури някакво усещане за ясна посока" въпреки множеството промени и кризи, смята главен изпълнителен директор на ОББ Питър Рубен. Според него това ще се постигне чрез ясно комуникиране към екипа целите на компанията и обяснява: "Това дава рамка и известна стабилност на служителите в компанията."

Стефан Мауерсбергер смята, че компаниите страдат заради множеството кризи, от една страна, а от друга, от конкуренцията на пазара на труда. Според него от изключителна важност е да се дефинира целта на екипа, както и да се обясни защо това е важно за организацията.

Кои са най-важните качества на лидерите?

"Задачата на лидерите е една и съща през вековете. Основната ни задача е да подготвим нашите екипи и организации за по-доброто бъдеще", споделя Елена Дречева от Konica Minolta. Днес 63% от хората в компанията ѝ са милениали, които живеят в дигитална среда и "очакват същото преживяване и в компанията." Затова нейният призив към лидерите е да използват технологиите, за да накарат своите служители да се чувстват по-щастливи.

"Да си любопитен е много важно, защото това е основата за изграждане на висока производителност, екипи и култура на учене, а също и да бъдем съпричастни повече от всякога, защото онлайн работата е ориентирана към задачи", разказва още тя и обяснява: "Изграждането на отношения с компанията е много важно в днешно време, защото хората са социални същества и имат нужда да общуват, за да си сътрудничат по по-лесен начин."

Според Патрик Бернар, генерален мениджър на "Latecoere България", за лидерите е ключово да имат ясни ценности и цели. "Ключово е да поддържаме ясна комуникация с нашите хора, защото целта е да бъдем привлекателни като работодател, но не само като заплащане, а и от гледна точка на благополучието в компанията."

Смятате ли, че хората в компанията, която ръководите, са щастливи?

В Konika Minolta измерват степента на удовлетвореност на служителите си чрез customer satisfaction survey, на който за тази година резултатът е 8.2, което е с 0.9 пункта повече от средното за сектора. "Най-важното за мен е лидерът на една компания в България да съобрази ценностите на нашите колеги със стратегията на компанията, за да знаят, че вършат наистина важна работа за успеха на Koniсa Minolta. Това ще доведе до най-висока производителност и доволни клиенти", смята Елена Дречева.

Как един лидер може да направи екипа си щастлив?

"Ако погледнете назад към 80-те години на миналия век допреди три-четири години, имаше постоянно нарастване на ангажираността на служителите", казва Стефан Мауерсбергер, като по време на пандемията от ковид-19 тя е достигнала своя връх. "Това, което се случи, е, че служителите наистина оцениха колко адаптивни са организациите и колко достъпни са дори висшите мениджъри", разказва още той. Според него след пандемията ангажираността на служители е спаднала и все още никоя компания не е напълно разбрала как да се справи с това проблем, макар и да полагат усилия.

За Питър Рубен вследствие на дигитализацията целият финансов сектор е обърнат с главата надолу. Това налага придобиването на нови умения, така че служителите и организациите се нуждаят от повече гъвкавост при извършването на работните им задължения. Според него лидерите трябва да са щастливи на позицията си, защото "как можеш да ръководиш хората, ако не си убеден в това, което правиш, и нямаш енергията за това?"

Кои са най-големите предизвикателства, с които сте се сблъсквали като лидер, и как ги преодолявате?

"През последните 15 години предизвикателствата бяха различни, но в крайна сметка целта е една и съща - да покажем на хората, че сме привлекателни като работодател", разказва Патрик Бернар. Според него "ключът е да сме наясно какво очакваме, къде искаме да отидем и да помогнем на нашите хора да растат, за да ги задържим при нас."

Лора Иванова от Google споделя, че едно от основните предизвикателства, с които се е сблъсквала, е да бъде проактивна с нови идеи, за да разреши работни проблеми или да подобри такива. Понякога в такива ситуации е срещала съпротивата на колегите си, за които идеите ѝ не са били работещи. Друго предизвикателство е получаването и даването на конструктивна обратна връзка, която преди самата тя е приемала лично. "Идеята е да разберете какво седи зад нея и какви са вариантите да направите служителя по-добър или да разберете поведението му в даден период от време."

От какво се страхувате и за какво сте оптимист по отношение на работата на хората във вашата организация?

"Компанията ни се развива и трябва да наемем много хора. Трябва да ги обучим и да ги задържим", разкрива Патрик Бернар и допълва: "В момента в България има огромно текучество и отсъстващи от работа, а нашата цел е да бъдем по-атрактивни (като работодател - бел. ред.)." Според него "ясният и добър баланс между личния и професионалния живот е ключов, за да покрие очакванията на новото поколение." Важно също така е "хората да разберат защо са там и каква е добавената стойност, която те дават на компанията."

Как адаптирате лидерските си приоритети, за да посрещнете предизвикателствата и възможностите на променящата се среда?

Ambidexterity означава с еднаква лекота да използвате и двете си ръце. Според Елена Дречева: "Лидерите, от една страна, имаме ресурси и активи и трябва да постигнем краткосрочни цели, а от друга страна, трябва да използваме всички възможности, за да осигурим бъдещ растеж и успех. Така че от тази гледна точка наистина трябва да намерим баланс." За нея лидерите трябва да са по-фокусирани върху човека. "Бъдещите работни места трябва да са фокусирани върху хората, защото обикновено се концентрираме върху организационната структура, върху работните роли, а сега е моментът, когато трябва да се концентрираме върху хората и да персонализираме работата си колкото е възможно повече."

2 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
Нов коментар