Хоум офис - само за избрани сектори в България, масова практика в Северна Европа

Под 30% от компаниите тук са работели от разстояние през миналата година при средно 57% за ЕС

Едва една трета от фирмите в България са осигурили на служителите си отдалечен достъп до служебна поща, документи и фирмени приложения при 57% средно в ЕС.
Едва една трета от фирмите в България са осигурили на служителите си отдалечен достъп до служебна поща, документи и фирмени приложения при 57% средно в ЕС.
Едва една трета от фирмите в България са осигурили на служителите си отдалечен достъп до служебна поща, документи и фирмени приложения при 57% средно в ЕС.    ©  Цветелина Белутова
Едва една трета от фирмите в България са осигурили на служителите си отдалечен достъп до служебна поща, документи и фирмени приложения при 57% средно в ЕС.    ©  Цветелина Белутова
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Темата накратко
  • Половината от бизнесите, които имат 10 или повече служители, са провеждали онлайн срещи средно в ЕС, показват данни на Евростат.
  • Средно в ЕС 57% от фирмите са осигурили отдалечен достъп до служебна поща, документи, както и до фирмени приложения или софтуер.
  • Сектори като IТ и "професионални, научни и технически дейности" най-много използват онлайн срещи.

Компаниите в България в най-малка степен дават възможност на своите служители да работят дистанционно в сравнение с останалите страни от Европейския съюз. Въпреки че преди три години пандемията преобърна представите за работното място и отключи немислим допреди това преход към хибридни модели на труд, у нас работата от вкъщи остава сравнително слабо разпространена, показват данни на Евростат. Под 30% от компаниите в България са провеждали отдалечени срещи по интернет миналата година, докато сред първенците в класацията този дял доближава 80%. Достъпът от разстояние до ресурси като документи, фирмен софтуер и служебен имейл, който фирмите осигуряват на работещите, в България също е на едно от най-ниските нива в съюза.

Пандемията подчерта повече от всякога ролята на дигиталните технологии за устойчивостта на бизнесите. ИТ технологиите позволиха на голяма част от служителите да продължат да изпълняват задачите си по време на локдауните и така компаниите да не прекъсват дейността си. А много от възприетите по време на кризата практики се запазиха и след отшумяването на опасността от ковид.

Най-важните тенденции на работното място са фокус на конференцията за HR професионалисти и мениджъри на екипи Future of Work Summit. Тя се организира традиционно от "Капитал" и ще се проведе на 24 октомври 2023 г. в Гранд Хотел "Милениум", като ще може да бъде проследена и онлайн. За повече информация и билети може да видите сайта на събитието.

Средно в ЕС през 2022 г. 50% от предприятията, които имат 10 или повече служители, са провеждали онлайн срещи. Швеция, Финландия и Дания са първенци по този показател, а на дъното са България, Унгария и Румъния. Разлики има и в зависимост от размера на предприятието. Данните показват, че при големите компании видеосрещите са масова практика и са използвани от 92% от тях, докато при малките делът пада до 44%.

Ситуацията изглежда подобна и по отношение на онлайн работата с ресурси, необходими на служителите да изпълняват своите задължения. Средно в ЕС 57% от фирмите са осигурили отдалечен достъп до служебна поща, документи, както и до фирмени приложения или софтуер. В България този дял е едва около една трета, а по-нисък е единствено в Румъния.

Бизнесите, внедрили онлайн конферентните връзки, отчитат някои ползи като спестяване на разходи и време за пътуване на служителите. Така макар в източните страни като България, Румъния и Полша практиката да е по-слабо разпространена, фирмите, които са я възприели, в по-голяма степен насърчават тя да се използва вместо срещи на живо и пътувания, когато това е възможно.

Не е изненада, че в западните европейски държави работата от разстояние е по-силно застъпена. Различните дейности най-вече в сектор услуги, които могат да се извършват дистанционно, представляват по-голям дял от техните икономики, докато в относително по-индустриализираните източноевропейски държави работата по-често налага тя да се извършва на място. Разбивката по сектори свидетелства за това - IT компаниите, както и тези в сферата "професионални, научни и технически дейности" най-много използват онлайн срещи, докато тези в хотелиерство, ресторантьорство и строителство очаквано са на другия полюс. Компаниите на Запад също така имаха технологична преднина още преди ковид и вероятно са били по-подготвени да направят прехода с по-малко разходи.

2 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    cookiejar avatar :-|
    cookiejar
    • + 6

    Така и не мога да разбера защо в България погрешно се казва "Хоум офис" за дистанционна работа от вкъщи. На английски се казва "working from home". Home office се ползва за самата стая в дома и от която работи служителя, не за самия процес. Отделно на британски английски Home Office значи и министерство на вътрешните работи.

    Нередност?
  • 2
    vasilangelov avatar :-P
    Vasil Angelov
    • + 1

    До коментар [#1] от "cookiejar":
    вероятно щот' е по-кратко и лесно.
    пък и я виж тук
    https://dictionary.cambridge.org/dictionary/english/home-office

    Нередност?
Нов коментар