Матурите: най-строго пазената тайна

Смисълът на националните изпити не е в това колко добре са защитени, а какво казват за образователната система

Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Над 4300 камери, около 10 хил. квестори, охранителна полиция, пароли за достъп, 11 млн. възможни комбинации, секретени пликове. Това не е опит за защита на информация от националната сигурност, а мерките покрай вчерашните изпити на учениците от 7 и 12 клас.

Подготовката и провеждането на матурите за дванадесетокласниците и външното оценяване за седмокласниците преминаха през сложни процедури, които в крайна сметка затормозяват всички по веригата. От образователното министерство, което под обществен натиск трябва да доказва строгите си мерки за сигурност, през учителите, които през последния месец попълват поредния куп административни документи и броят на ръка (!) стотици пликове и листове, до учениците, които покрай изпитния стрес трябва да внимават да не би да започнат да пишат със син, вместо с черен химикал. На този фон водещите медии се надпреварваха да търсят откъде ще "изтече" изпитът и за колко могат да се купят верните отговори.

 Матурата обаче не е някаква свещена тайна, която трябва да се охранява с полицейски мерки. А е тест, който (донякъде) показва някакъв вид ниво на учениците и техните учители. Смисълът от националните изпити е да дадат обратна връзка - на училищата за това как се справят и какво трябва да променят и на отговарящите за държавните политики в образованието за това кого да поощрят, от кого да искат повече и къде има нужда да се намесят.

Смисълът е и в съдържанието - доколко е важно например за завършващите училище да могат да разпознаят "естетическия индивидуализъм като литературно направление" или да създадат аргументативен текст на тема "Любовта е като храм"? Може би би им помогнало повече да могат да напишат мотивационно писмо за кандидатстване на работа. Смисълът е и в това какво точно мерят националните тестове. Дали различават шестиците през цялата година на учениците от някоя т. нар. елитна гимназия в София от четворките, които преди няколко месеца са били двойки, в средищното училище в забравено село. 

 Тези важни въпроси около националните изпити за поредна година се изгубиха. Между засекретените жълти пликове, подписите и печатите, изключените мобилни телефони и разкодирането на материалите от "прихванати вляво с телбод листове" (из инструкциите на регионалните инспекторати). Между заключените учебни стаи, в които подсказването на съученик е грешка.

13 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    cerro_torre avatar :-|
    cerro_torre
    • - 2
    • + 22

    Смисълът е и в съдържанието - доколко е важно например за завършващите училище да могат да разпознаят "естетическия индивидуализъм като литературно направление" или да създадат аргументативен текст на тема "Любовта е като храм"?

    Точно това е един от проблемите на сегашната ни образователна система. За съжаление такава каквато е, тя няма никаква връзка с реалният свят и нуждите на бизнеса. Хората ислизащи от системата са масово крайно неподготвени за реалният свят и това не е по тяхна вина. Разбира се от горното има някои изключения....

    Нередност?
  • 2
    zaza avatar :-P
    zaza
    • - 4
    • + 18

    За щастие сегашният министър дава признаци, че иска да го промени. Обаче... доста хора дават признаци, че не искат да се променя

    Нередност?
  • 3
    wall_e avatar :-|
    WALL-E
    • - 1
    • + 27

    Цялата тн Образователна система е създадена и се поддържа заради самата нея а не за да научи на нещо децата. Най-малкото и последно ще бъде да ги научи да мислят. Това би била най-страшната заплаха за системата. И за всички системи.

    Нередност?
  • 4
    velbg avatar :-|
    velbg
    • - 13
    • + 6

    В училище е важно да се научим 1. да мразим турци и 2. да обичаме Русия. Останалото е пожелателно.

    Нередност?
  • 5
    vloti avatar :-|
    vloti
    • - 2
    • + 7

    До коментар [#4] от "velbg":

    Дай цитат от учебник , който учи да мразим турци и да обичаме Русия?

    Нередност?
  • 6
    scepticus avatar :-|
    scepticus
    • - 1
    • + 6

    Нека тегленето на изпитния вариант в деня на изпита е истинско - от определен брой въпроси се изтегли един, а не както сега във всички пликове един и същи въпрос. Какво значи това - предварително "само" 6 служителя в МОН знаят кой ще е изпитният вариант. Изпит по български....

    Нередност?
  • 7
    dorko avatar :-|
    dorko
    • - 1
    • + 7

    Ако в МОН не искат да се излагат като митничари, то нека вложат малко повече ресурс в провеждането на матурите. Има два начина, единият е по-нормален - матурата се прави електронно на модули за определено време. Вторият е екстремен - заглушаващи устройства във всяко училище или скенери на входа с лишаване от мобилни телефони, часовници и пр.
    За каква обратна връзка говори авторът? Щом тройкаджия може да си купи отличен резултат!

    Нередност?
  • 8
    velbg avatar :-|
    velbg
    • - 5
    • + 1

    До коментар [#5] от "vloti":

    "Братя славяни, пишем на една азбука."

    Нередност?
  • 9
    dajdostih1 avatar :-|
    dajdostih1
    • + 6

    Наистина, да знаеш какво е естетически индивидуализъм не е жизнененоважно. Но пък ако си мислим, преподаването на БЕЛ има за цел единствено да научи учениците да напишат едно мотивационно писмо, то тогава имаме сериозен проблем.

    Публикувано през m.capital.bg

    Нередност?
  • 10
    dajdostih1 avatar :-|
    dajdostih1
    • + 4

    Наистина, да знаеш какво е естетически индивидуализъм не е жизнененоважно. Но пък ако си мислим, преподаването на БЕЛ има за цел единствено да научи учениците да напишат едно мотивационно писмо, то тогава имаме сериозен проблем.

    Публикувано през m.capital.bg

    Нередност?
Нов коментар