🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Властта в Полша може да удари независимите медии

Възможно е чуждестранните инвеститори да разпродадат дяловете си в местни издания и телевизионни канали

Лидерът на ПиС Ярослав Качински изглежда решен да постави медиите под контрол.
Лидерът на ПиС Ярослав Качински изглежда решен да постави медиите под контрол.
Лидерът на ПиС Ярослав Качински изглежда решен да постави медиите под контрол.    ©  KACPER PEMPEL
Лидерът на ПиС Ярослав Качински изглежда решен да постави медиите под контрол.    ©  KACPER PEMPEL
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Управляващата "Право и справедливост" (ПиС) последователно ограничава независимостта на медиите в Полша, откакто се върна на власт през 2015 г. Индексът на "Репортери без граници" за свобода на медиите по света отчита влошаване всяка година - от 18-о място през 2015 г. (пред Великобритания, Франция и САЩ) до 62-ро място тази година (след Нигер, Грузия и Армения). Страната ще се свлече още повече, ако правителството осъществи плановете си да увеличи дела на полски акционери в медиите за сметка на чуждите.

През последните няколко години лидерите на популистко-националистическата "Право и справедливост" непрекъснато говорят за два нови закона - за т.нар. реполонизация и за деконцентрация на частните медийни компании. Нито един не беше приет досега. След като ПиС загуби позиции на парламентарните избори миналия октомври, а през юли едва спечели президентските, излезлият вече от сенките лидер Ярослав Качински, който сега е е вицепремиер, изглежда решен да прокара двата закона. Неотдавна той заяви в интервю, че иска да ограничи до 30% дела на чуждите инвеститори в полските медии, а също и броя на изданията, които една медийна група може да притежава. Според Качински "реполонизацията" на медиите ще гарантира, че "повече издания ще отразяват света по по-честен начин". Опозицията смята, че обратният резултат е много по-вероятен.

Скоро след като дойде на власт, ПиС затегна правителствения контрол над държавните медии - телевизия tvp, информационната агенция PAP и Полското национално радио. Сега те леят пропаганда в полза на управляващата партия и в резултат са загубили част от аудиторията си - главно в градовете и младите. По време на предизборната кампания през лятото tvp открито подкрепяше действащия президент от ПиС Анджей Дуда за втори мандат, като добави и стабилна доза антисемитска теория на конспирацията. (Според телевизията кандидатът на опозицията щял да ореже социалните помощи за полски семейства и да даде парите на "евреите".)

Следвайки примера на режима в Унгария, "Право и справедливост" е вдигнала мерника на частни медии като Fakt - популярен таблоид, притежаван от германско-американско-швейцарската група Ringier Axel Springer, и tvn - телевизионна мрежа, собственост на американската Discovery. Друга мишена е "Газета виборча", най-популярният традиционен вестник в страната, съсобственост на полската група Agora и две американски компании. Управляващата партия притиска изданието икономически, като забранява на държавно контролирани бизнеси да се рекламират в него. Частните фирми, които искат да правят бизнес с държавата, също обмислят внимателно рекламната си политика спрямо "Газета виборча".

Управляващата "Право и справедливост" отново лансира закон за "реполонизация" на медийната собственост.

Почти няма голяма медийна компания, която да се нуждае от "деконцентрация", тъй като пазарът вече е фрагментиран, смята Адам Шинол от Вроцлавския университет. Изключение правят регионалните всекидневници: 20 от 24 от тях са притежавани от германската издателска група Verlagsgruppe Passau (VGP). Повечето от тези вестници са с малък тираж, но са важни за управляващите, защото читателите им обикновено живеят в силно католически части от Полша, които са електорална база на PiS. По време на редакционното приключване на този брой на Economist VGP водеше преговори с притежавания от държавата търговец на петрол Orlen за продажбата на Polska Press - полското подразделение на германската група.

Некоректните действия към германски и американски инвеститори може да имат обратен ефект. Богуслав Шарбот, главен редактор на "Жечпосполита", един от водещите полски всекидневници, не е настроен прекалено песимистично: "Правителството е твърдо проамериканско и американският посланик във Варшава вече заяви, че налагането на каквито и да било ограничения на американските инвестиции в Полша няма да бъдат прието добре във Вашингтон".

Други наблюдатели са обезпокоени, че двата законопроекта могат да станат закон до няколко седмици. Това би затруднило или направило невъзможен бизнеса на чуждестранни медийни инвеститори в Полша и може да ускори разпродаването на такива активи. Ефектът би бил поставяне на полските медии под контрола на партията "Право и справедливост".

2020, The Economist Newspaper Limited. All rights reserved

2 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
Нов коментар