🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Когато отлагането убива

Трагичният инцидент с МиГ-29

Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Трагичният инцидент с българския изтребител МиГ-29 на учението "Шабла 21" за пореден път по недвусмислен и брутален начин освети системните проблеми на националната отбрана на страната, занемарявани с години. Става дума за хроничното недофинансиране на критично важните дейности в армията, за прахосване на и без това недостатъчния бюджет за всичко друго, но не и за реална бойна подготовка, за отказ от инвестиции в съвременни натовски оръжейни платформи. Подобни инциденти, за съжаление, стават и в най-добре оборудваните армии, които летят с модерни самолети. Това обаче трудно може да е успокоение в сегашното състояние на българската армия.

Всички правителства през последните повече от 30 години реално не желаят да модернизират въоръжените ни сили и да инвестират в нова техника. С това излагат на риск не просто сигурността на страната, но буквално живота и здравето на българските военнослужещи дори в мирно време. Ако в началото на прехода всичко това можеше да се замита под килима и да става сравнително безшумно, като се паразитира върху свръхмилитаризираното наследство на армията ни от времето на Варшавския договор, то сега, особено след влизането ни в НАТО, ситуацията с инвестициите в отбрана започва да прилича на нелеп опит да се тунингова стар "Москвич" от времето на СССР. Армията и техниката, с която тя разполага е особен сектор, който или трябва да работи отлично, или по-добре да го няма. Нито едно правителство обаче не събра смелостта да каже, че ще даде всички тези пари за здравеопазване, или образование.

Вместо това през последните три десетилетия развитието на въоръжените ни сили не почива на някаква стратегическа визия, а на военния бюджет винаги се е гледало като на брашнен чувал, откъдето винаги може да се изтупат 100 - 200 млн. лв. за закърпване на дефицита. Затова и решението за придобиване на модерни западни бойни самолети дойде почти насила 15 години след влизането на страната в НАТО. А докато те бъдат произведени, колегите на майор Терзиев ще продължат да рискуват живота си с реликви от времето на студената война.

3 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    hou1510481221539200 avatar :-|
    Stoyan Dimitrov
    • - 2
    • + 7

    В професионалните среди се говори за недостиг на летателни часове, но не и че МиГ-29 са опасно стари. В този смисъл, вероятността причината да е, че машините са реликви, не е много голяма. Авиацията функционира по различен начин и там не се допускат никакви компромиси - части се заменят дори и самолетът да е стоял на земята през цялото време. Съгласен съм, че армията е напълно занемарена, но не бързайте да политизирате проблема - обидно е за професионализма на ВВС.

    Нередност?
  • 2
    mlu06716149 avatar :-|
    mlu06716149
    • - 2
    • + 9

    Не знам защо пишете статия и критикувате техническото състояние на самолетите преди да е завършило разследването? На каква база преценихте, че самолетите са морално остарели и тех. неизправни? Вие сте журналисти, а не писачи на свободни съчинения... Инцидента с хеликоптера Пантер също ли е породена от остарял хеликоптер?

    Нередност?
  • 3
    onj1484384982514757 avatar :-|
    Iordan Kolev
    • + 2

    Хора!
    Да оставим семейството, приятелите и колегите на майор Терзиев намира! Военните от всички родове войски рискуват живота си в ежедневието и при обучението. Това е основна част от длъжностната характеристика на всеки военен - било то войник или офицер! Няма как да се поддържа тренировка без жертви! От началото на годината има поне половин дузина тежки инциденти и в САЩ, и в Русия, и в други страни! Имало е катастрофи и когато нашите военни летци са правили по 120-150 часа на година! Който не иска да рискува, да си седи у дома при печката и полата на жена си!

    Нередност?
Нов коментар