Анализ | Войната в Украйна е съществена причина за разширяването на ЕС

Това е особено наложително, ако руската агресия днес бъде последвана от американски изолационизъм утре

Трябва да стане ясно, че крайната дестинация е пълноправното членство в ЕС, а не преддверието
Трябва да стане ясно, че крайната дестинация е пълноправното членство в ЕС, а не преддверието
Трябва да стане ясно, че крайната дестинация е пълноправното членство в ЕС, а не преддверието    ©  Reuters
Трябва да стане ясно, че крайната дестинация е пълноправното членство в ЕС, а не преддверието    ©  Reuters
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Ужасът от две световни войни накара Франция, Западна Германия и други страни да създадат това, което днес наричаме Европейски съюз. Седемдесет години по-късно войната се завърна на континента. От развалините в Украйна отново изниква нещо, подобно на мотивите, които тогава направляваха основателите на ЕС. Дебатът сега е за приема на до девет нови членки, включително Киев. Присъединяването към най-успешния клуб в света на мирни и проспериращи демокрации ще насочи опустошената от руската инвазия държава, както и кандидатките от Западните Балкани, Грузия и Молдова по нов и обещаващ път.

За ЕС това също ще бъде исторически момент, като така ще бъде завършен един широк континентален съюз и ще бъде приключен процесът, започнал с победата над нацистите. Така формата на ЕС до голяма степен ще бъде установена, но начинът, по който работи блокът, трябва да се промени.

Увеличаването на членките на ЕС от 27 до, да кажем, 36 ще бъде сложно. След дълго време, в което идеята за разширяване беше на пауза обаче (Хърватия - най-скорошният нов член, се присъедини преди десетилетие), тя отново се върна на дневен ред. Лидерите на държавите от континента, включително на новите кандидатки, ще се срещнат в испанския град Гранада на 5 октомври. На следващия ден тези, които вече са в клуба, ще дискутират какви реформи ще бъдат необходими за функционирането на ЕС с повече членове. Ще последва труден процес. Кандидатките и съюзът ще трябва да се променят. Споменаваната 2030 г. за завършване на разширяването е оптимистична, но си струва да се придържаме към нея.

Европейските лидери, които обсъждат бъдещата форма на ЕС, трябва да си спомнят, че разширяването е най-успешната политика за съюза. Големи проекти като еврото, единния пазар и регулациите на тех гигантите са от значение, но голяма част от тяхната стойност произтича от факта, че техният обхват се простира извън Франция и Германия до Финландия, Гърция, Словакия и Испания. Представете си колко по-малко влиятелен щеше да бъде ЕС в помощта си за Украйна, ако не беше приел четири държави, които граничат с военната зона. По-нататъшно разширяване може да увеличи европейските геополитически перспективи, както френският президент Еманюел Макрон - някогашен скептик по повод новите членки, сега изглежда, че си признава.

ЕС не може повече да си позволява да протака кандидатурите на деветте кандидатки без реалистична надежда за присъединяване. Оставянето на европейските съседи в сивата зона отваря вратата за тези, които биха дестабилизирали континента, включително за руския президент Владимир Путин. Тази нездравословна динамика понякога е подхранвала циничната и дисфункционалната политика на шестте страни от Западните Балкани, както и на останалите три кандидатки. Никоя от тези държави няма да се интегрира лесно. Грузия, Молдова и Украйна имат територии, окупирани от руски войски. Всички страни, които в момента искат да се присъединят, са определени като "частично свободни" от американския институт Freedom House.

Оставянето на европейските съседи в сивата зона отваря вратата за тези, които биха дестабилизирали континента.

Във връзка с тази мисия ЕС трябва да поеме три твърди ангажимента. Първият е да изпрати послание на надеждата към кандидатките - ако те предприемат необходимите реформи, ще бъдат допуснати. Подобно обещание беше дадено на Западните Балкани през 2003 г., но бързо беше забравено. Заявилите желание все още ще трябва да покрият същите критерии като останалите, присъединили се към ЕС, особено за спазването на демократичните принципи. Условията за приемането на еврото трябва да бъдат строги. Но онези, които покажат добра воля, трябва да получат по-голяма помощ по време на процеса. Някои ползи от членството могат да бъдат постепенно отпускани, докато икономическите реформи се затвърдят, включително достъпът до единния пазар. В същото време трябва да стане ясно, че крайната дестинация е пълноправното членство в ЕС, а не преддверието.

Вторият ангажимент трябва да е, че вътрешните реформи в ЕС няма да забавят приема на тези, които са готови да се присъединят. Да, съюзът трябва да преосмисли своите вътрешни механизми - един по-голям ЕС няма да бъде по-добър, ако се стигне до блокаж. Когато стане от 36 членки, ще бъде глупаво да се позволи на една държава да налага вето на общите действия, както е сега спрямо външната политика и облагането. Общата земеделска политика ще се нуждае от драстична реформа и от орязване, за да се спрат прекалено многото субсидии към украински олигарси, управляващи ферми с големината на някои европейски страни. Допускането на по-бедни членки ще пренасочи фондовете за развитие от някои от сегашните получатели другаде. Но ЕС не трябва да държи вратата си затворена, докато подрежда собствените си дела.

ЕС не трябва да държи вратата си затворена, докато подрежда собствените си дела.

Последният ангажимент е да се изведе поука от минали разширявания. Повечето страни, които се реформираха, за да влязат в ЕС, продължиха да следват тази посока и станаха по-свободни и по-проспериращи. Но няколко поеха по лош път - Унгария и Полша се опълчиха на европейските норми, които първоначално приеха. Ако клубът рискува с новоприети държави с недобро управление в миналото, трябва да разполага с механизми за наказване на лошото поведение. Добро начало би било улесняване на спирането на европейски средства. И това вече се случва.

Перспективата за прием на дузина нови страни е плашеща. Но Европа след дълго обмисляне вече е скачала в неизвестното и е направила така, че нещата да се подредят. Гърция, Португалия и Испания бяха приети около десетилетие след като бяха свалили диктатури, а сега отбелязват разцвет като жизнени демокрации. Между 2004 и 2007 г. блокът приветства дузина нови членки, повечето от които бяха от бившия СССР. Това, което тогава изглеждаше невъзможно, сега се определя като неизбежно и ключово.

Ако Европа иска да бъде смятана за сила в световен мащаб, трябва да покаже, че разполага с капацитета да действа. Отлагането на разширяването, защото е прекалено трудно за изпълнение, ще отслаби континента, а оттам и сърцевината на съюза, не на последно място ако руската агресия днес бъде последвана от американски изолационизъм утре. Колкото и ужасни да са последствията от войната, беше създаден стимул за ЕС, който е и по-голям, и по-добър. Европа трябва да намери начин да го изгради.

2023, The Economist Newspaper Limited. All rights reserved

3 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    antipa avatar :-|
    D-r D
    • - 3
    • + 4

    Това никакъв анализ не е.
    Може би в рубриката "анализи" не би следвало да се публикуват преводи от The Economist поради тяхната изконна кастрираност от какъвто и да било размисъл.
    Измислете си рубрика "пропаганда" и изсипвайте там чувала.

    В момента в ЕС върви институционално преформатиране. Идеите на бащите-основатели за икономически и митнически съюз отдавна са изхвърлени на бунището и тяхната ЕИО се превърна много бързо в нещо като Османска империя 2.0. С всичките проблеми на Османската, пък и с нови, защото имперските провинции Франция и Германия (колкото и вече да са смачкани като авторитет и като икономики) продължават да се вживяват като "локомотиви на ЕС".
    Те назряват промяна. Малките изт.европейски "партньори" ще загубят възможността да налагат вето, да имат еврокомисар и ще се намали представителството им в ЕП. Така родината ми ще си се върне в битността си на Румелия в старата Османска - без глас, без значение, без съобръзяване с правата на местното християнско население.

    Че защо тогава братският руски народ би път през 1877-1878 да ни освобождава от онова робство, след като сега сами си надяваме юлара на неоосманско (ЕС) робство?!
    Може би това е една от причините да ни си изтрие всякакъв спомен за Освобождението, защото европейските т. нар. Велики сили отново ни натискат към робство?

    И в тоя ред на мисли, кои може да се новите мераклии да се вържат в седемте синджира роби? Украина, естествено. БЮРМ? Молдова? Армения и Грузия? Тцъ. Но реално евроапетитите следват по петите американските интереси. А където са американските геополитически интереси (навсякъде!) европейците могат да присъстват единствено в ролята на иконома/коняря/камериера.

    ЕС всъщност прогресивно сублимира. Да се говори за разширение е доста наивно. Направо е нахално.

    Но - The Economist, sir...

    Нередност?
  • 2
    epk1515013158546444 avatar :-|
    Венцеслав Ралев
    • - 2
    • + 2

    То разни дървени глави и през 2000 година говореха че ЕС ще се самоубие, ако приеме нови членове, но... това не се случи. Напротив, всички спечелиха от разширението, и най-вече любимият ти Орбан, който гради авторитарна средноазиатска република в центъра на Европа. С парите на европейските данъкоплатци. Ама и на него ще му клъцнат субсидийките, защото прекалява.

    Нередност?
  • 3
    ple18678249 avatar :-|
    ple18678249
    • - 2
    • + 2

    До коментар [#2] от "Венцеслав Ралев":

    Мислиш ли, че си заслужава да губиш време с миазмите на този отровен мозък. Случаят е клиничен, струва ми се. Предполагам, че един истински психиатър със сигурност ще постави диагноза.

    Нередност?
Нов коментар