Коментар | Новата уредба срещу корупцията добавя още проблеми към съществуващите

Макар и прехвърлено в новата КПК, разследването на корупционните престъпления остава изцяло под ръководството на прокурора, който взима всички важни решения по него

Разследващите функции на КПК остават под ръководството на прокурора, който ще взима решенията.
Разследващите функции на КПК остават под ръководството на прокурора, който ще взима решенията.
Разследващите функции на КПК остават под ръководството на прокурора, който ще взима решенията.
Разследващите функции на КПК остават под ръководството на прокурора, който ще взима решенията.
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Андрей Янкулов, старши правен експерт на Антикорупционния фонд, в анализ на влезлия в сила нов Закон за противодействие на корупцията

Прехвърлянето на разследването на корупционни престъпления в новата Комисия за противодействие на корупцията (КПК) беше заложено като една от важните цели в плана за възстановяване - за постигане най-накрая на очакваните от десетилетия осъдителни присъди за корупция по високите етажи на властта.

Липсата на мотиви подклажда опасенията, че взелите това политическо решение не са напълно наясно с няколко основни положения относно дейността по разследване на престъпления у нас (които си остават непроменени и след тази реформа). Те са следните:

1. По правилата на българския наказателен процес разследването се извършва изцяло под ръководството на прокурора, който взема всички съществени решения за неговия ход и край. Разследващите органи са му изцяло процесуално подчинени и не притежават никаква автономност. Прокурорът може във всеки момент да отстрани всеки разследващ орган и да разследва сам;

2. Процесуалните правила за провеждане на разследването са обективната предпоставка за неговата неефективност;

3. От изискването разследващите инспектори да имат 5-годишен юридически стаж или стаж в органите и службите за сигурност и обществен ред става пределно ясно, че това ще е поредното механично прехвърляне на юристи от други правоохранителни органи и бившата КПКОНПИ, а няма да се гради изцяло нов разследващ апарат с нови, пък макар и неопитни, служители.

При изначално лимитираната процесуална роля на разследващите органи и непроменените правила за разследване по НПК не би могло да се прогнозира, че прехвърленото разследването на корупционни престъпления в новата КПК само по себе си ще доведе до качествена промяна в резултатите.

Структурната реформа все пак има един безспорен плюс - събирането на едно място на дейностите по разкриване и разследване на корупционните престъпления. Това обаче е единственото променено важно условие при запазване на всички останали и надеждите не могат да се основават само на него.

Същевременно новата уредба ще създаде и проблеми, част от които са заложени от самата философия на закона, а други са следствие на лоша законодателна техника. Те са следните:

1. Най-същественият концептуален проблем е предвидената в новия Закон за противодействие на корупцията (ЗПК) възможност за комисията да обжалва решение на прокурора да прекрати наказателното производство. Пропуск и доказателство за ниско законодателно качество е липсата на предвиден изричен ред по НПК, по който да става това. При липсата му тази възможност остава безсъдържателна декларация в ЗПК. При бъдещо създаване на такъв ред обаче се получава проблематичното положение, че комисията ще упражнява успоредно и разследващи функции (като нейните служители работят под ръководството на прокурора без никаква функционална автономия), и функциите на субект, който де факто ще ангажира външен контрол върху прокурорските решения. Поставянето на КПК в това двойствено положение е лишено от логика. Именно по общия ред за обжалване на отказите комисията би могла да обжалва решението на прокурора да не образува производство в случаите, в които тя го е сезирала с първоначалните данни за извършеното престъпление, ползвайки се от това право на лице, направило съобщението.

2. Неясен остава контролът, който директорът на дирекция "Противодействие на корупцията" трябва да осъществява по прилагането от разследващите инспектори на разпоредбите на НПК. Според текста в ЗПК той не може да се намесва в разследването с указания какви действия са необходими, което е работа само на прокурора.

3. Абсурдно е предвиждането в ЗПК, а не в НПК на особен ред за разследване на престъпления, извършени от директора на дирекция "Противодействие на корупцията" и заместниците му - от прокурор от Софийска градска прокуратура и двама (?!) следователи от Национална следствена служба.

4. Промяната на компетентността между разследващите органи по чл. 194 от НПК предвид въвеждането на разследващите инспектори от КПК е направена с много сложни и неясни текстове, които ще създадат проблеми в практиката.