Борбата с корупцията: парите от ПВУ са по-важни

С гласовете на ПП-ДБ и ДПС ГЕРБ прокара идеята си за нова КПКОНПИ, която да работи като старата

Въпреки джентълменското споразумение с ПП-ДБ ГЕРБ успяват да прокарват вижданията си с плаващи мнозинства
Въпреки джентълменското споразумение с ПП-ДБ ГЕРБ успяват да прокарват вижданията си с плаващи мнозинства
Въпреки джентълменското споразумение с ПП-ДБ ГЕРБ успяват да прокарват вижданията си с плаващи мнозинства    ©  ЮЛИЯ ЛАЗАРОВА
Въпреки джентълменското споразумение с ПП-ДБ ГЕРБ успяват да прокарват вижданията си с плаващи мнозинства    ©  ЮЛИЯ ЛАЗАРОВА
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Не беше отдавна времето, когато реформата на антикорупционната комисия се превърна в залог за мнозинството, стоящо зад кабинета "Петков", и на практика беше една от формалните причини за разпадането му. Седмици след съставянето на ротационното управление на ГЕРБ и ПП-ДБ същата тема отново е на дневен ред. Нещо повече - тя беше въздигната в една от основните цели на парламента, още преди да е ясно, че ще има редовно правителство.

В началото на 49-ото Народно събрание ГЕРБ и ПП-ДБ сключиха т.нар. джентълменско споразумение, с което се договориха за законодателната програма. На едно от първите места в нея беше приемането на промените в антикорупционния закон - незаобиколимо условие милиардите от ЕС по Плана за възстановяване и устойчивост (ПВУ) да потекат.

Затова и скоростно след създаването на кабинета "Денков - Габриел" текстовете бяха придвижени в комисии. Поради важността на промените, обвързвани с получаването на средства по ПВУ, в парламента се оказаха три антикорупционни закона - на ГЕРБ, на ПП-ДБ и на екипа на служебния правосъден министър Крум Зарков. При първото им разглеждане в пленарната зала проектите на Зарков и на ПП-ДБ отпаднаха, така остана да се върви само към предложения от ГЕРБ закон. На пръв поглед предложенията в него са идентични с тези на "партиите на промяната", но именно различията могат да се окажат решаващи за въпроса ще има ли реална антикорупционна реформа.

ГЕРБ и ДПС показват надмощие

При старта на процедурата по приемането изглеждаше безспорно, че проектът на Зарков ще отпадне, а двата на ГЕРБ и ПП-ДБ ще се обединят и ще се придвижат напред. Още повече че техните идеи са толкова еднакви (в това число откъм правописни грешки), че двете формации с право се обвиняваха в "преписване".

Серия от парламентарни маневри обаче даде превес на проекта на ГЕРБ, а текстовете на ПП-ДБ бяха отхвърлени. Всичко това доведе до комичната ситуация, в която партията на Борисов и в комисиите, и в пленарната зала не подкрепи идеите на партньорите си от ПП-ДБ. Те обаче гласуваха за текстовете на ГЕРБ, които се оказаха единствените приети. Зад тях застана и ДПС. Сложната последователност от гласувания показа вече известното: ПП-ДБ зависят от благоволението на ГЕРБ и ДПС, а Борисов действа с плътната подкрепа на партията на Делян Пеевски.

Веднага след решението на парламента от коалицията "Продължаваме промяната - Демократична България" нямаха обяснение защо две седмици подред ГЕРБ и ДПС гласуват против техните предложения, които са почти идентични с тези на формацията на Борисов. От дясната коалиция не повдигнаха темата и в пленарната зала. Мотивът им: трябва да има поне един подкрепен проект, който да се движи напред, защото от това зависи финансирането по плана за възстановяване. Така всъщност се очерта ясна картина - парите по плана се оказват по-важни от битката с корупцията по същество. И, разбира се, ясното - зад кабинета "Денков - Габриел" може формално да се твърди, че стоят двете най-големи формации в парламента, но дневният ред на парламента се диктува по-скоро от ГЕРБ и ДПС.

Според едно от тълкуванията в ПП-ДБ е възможно с гласуването на антикорупционния закон ГЕРБ да им показват надмощие, което да се има предвид при договарянето на различните назначения на важни държавни позиции.

Друга версия е, че зад приемането само на техния проект се крие желанието на Борисов да си "напише" точки пред западните партньори - че именно той е в основата на борбата с корупцията. От ГЕРБ отказаха да коментират, но неофициално твърденията са, че "всички опасения на ПП-ДБ" са верни.

Еднотипните проекти и една съществена разлика

Най-съществените положения в проектите на ротационните партньори са еднотипни: разделяне на съществуващата Комисия за противодействие на корупцията и отнемане на незаконно придобито имущество (КПКОНПИ), като антикорупцията и конфискацията се обособят в отделни органи.

На следващо място - ключова е идеята да се позволи на новата антикорупционна комисия да разследва корупционни престъпления, като за целта се назначат разследващи инспектори. Предвижда се и възможност за използване на специални разузнавателни средства (СРС).

Тези предложения получиха подкрепата и на членовете на самата КПКОНПИ. В момента комисията може да осъществява само оперативно-издирвателни дейности. Комисарите смятат, че включването на разследващи функции ще подобри работата им, тъй като сега цялата оперативна информация, която събират, отива при прокуратурата, а оттам не получават обратна връзка дали нещо е предприето.

Това беше и основният аргумент на ПП в мандата на кабинета "Петков". Тогава формацията настояваше именно на разследващите функции на новия антикорупционен орган, за да се гарантира, че разследванията няма да са вечни и на трупчета.

Основната разлика в проектите на ПП-ДБ и на ГЕРБ е в начина на назначаване комисията. Партиите на промяната настояват членовете на антикорупционното звено да са петима и да се избират от парламента с мандат от пет години. От ПП настояваха в техните правомощия да влязат и разследвания срещу съдии и прокурори, като сега са в обсега на действие на Националната следствена служба. В приетият вариант само на ГЕРБ обаче разследването на съдебната власт остава в правомощията на Националната следствена служба.

Партиен сговор с "пръста" на президента

Друга разлика е броят на членовете и кой може да ги предлага. Текстовете на ГЕРБ предвиждат членовете на комисията да са седем, като шестима ще се избират от парламента, а един - от президента. Председателят ще се сменя на ротационен принцип всяка година.

От ПП-ДБ, които гласуваха на първо четене заедно с ДПС в подкрепа на тази подредба, смятат в същото време, че такава постройка на органа е конюнктурна, защото в момента парламентарните групи са шест, т.е. всяка би номинирала по един. Така и сговарянето помежду им ще бъде по-лесно. А оттам и чадърът, който евентуално може да се опъва над "правилни" политици и бизнесмени.

Именно начинът на конструиране на антикорупционната комисия беше в основата на разрива между партиите зад кабинета "Петков". Тогава ИТН настояваха всеки излъчен от парламентарна формация член да може да налага "вето" на разследвания. Тогава ПП и ДБ възразиха, че подобен вариант би означавал фактическо блокиране на органа и осигуряване на чадър за определени политици. Сега, с конфигурацията, която ГЕРБ предлага, а ДПС и ПП-ДБ подкрепиха, парламентът ще си осигури много сходна "защита" - с възможността за различни конфигурации на сговаряне при гласуването в антикорупционния орган.

По-любопитното е, че президентът също ще може да влияе на решенията, тъй като със своята номинация той ще може да накланя вените в едната или другата посока при невралгични решения (ако допуснем, че ще има такива).

На този етап консенсусът е за отхвърляне на проекта "Зарков" на служебния кабинет, според който антикорупционната комисия трябваше се ръководи от петима членове, те да имат петгодишен мандат, като новото в този случай беше всеки от тях да я председателства за по година. Председателят трябваше се определя чрез жребий. Двама от членовете трябваше да се предлагат и избират от парламента, като номинации можеше да прави и всеки депутат, а не само парламентарните групи. Друг съществен момент е, че според този проект един от членовете щеше да се назначава от президента, а двама да се избират от общите събрания на съдиите от Върховния касационен съд и Върховния административен съд. Така за парламента оставаше да излъчи само двама представители в антикорупционния орган.

"Едно обещание пред Брюксел"

В крайна сметка пред "Капитал" и от ГЕРБ, и от ПП-ДБ коментираха, че "най-важното е проектът да мине", защото от него зависят средствата по плана за възстановяване.

Още преди 10 дни по време на заседанието на правната комисия, което зададе тона - че предложението на ПП ще отпадне, а на ГЕРБ ще получи подкрепа, депутатът от ГЕРБ Радомир Чолаков говори в тази посока. Той дори обясни, че цялата реформа с разделянето на КПКОНПИ е започната, защото "някой го е записал в Плана за възстановяване и устойчивост" и е дадено обещание пред Брюксел.

Така от гръмовния план за битка с корупция останаха само добрите намерения за "прочистване" на държавата. В последна сметка от действията и на ГЕРБ, и на ПП-ДБ ясно се вижда, че основният залог на тази законодателна дейност е "отключването" на милиардите от Брюксел. А за това, че борбата с корупцията вече не изглежда като приоритет, може да се съди по различни знаци - и от думите на Кирил Петков в интервю пред бTV, че ПП вече не държи новият антикорупционен орган да се оглави от техния бивш вътрешен министър Бойко Рашков, и от очевидния факт, че темата за корупцията на практика отпадна от новия политически дневен ред.

1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    b.davidkov avatar :-|
    masay
    • + 1

    Дженгълменско споразумение с мафията дескредитира антимафията

    Нередност?
Нов коментар