🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Коментар | Пригответе се за голямо AI разочарование

Тъй като рекламата през 2023 г. изпревари реалността, през тази година ще се запомнят неуспехите на технологията

Ще се види, че АI няма да подобри драстично производителността
Ще се види, че АI няма да подобри драстично производителността
Ще се види, че АI няма да подобри драстично производителността
Ще се види, че АI няма да подобри драстично производителността
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Дарон Аджемоглу, преподавател по икономика в Масачузетския технологичен институт (МIT), в коментар за Wired

Изминалата 2023 г. може да бъде запомнена като годината на генеративния AI шум, където ChatGPT се превърна в най-бързо разпространяващата се нова технология в човешката история и очакванията за задвижвани от изкуствен интелект богатства станаха нещо обичайно. 2024 г. ще бъде времето за пренастройка на очакванията.

Разбира се, генеративният AI е впечатляваща технология и предоставя огромни възможности за подобряване на производителността при редица задачи. Но тъй като рекламата е изпреварила реалността, през тази година по-запомнящи се ще бъдат неуспехите на технологията.

Ще се появят все повече и повече доказателства, че генеративният AI и големите езикови модели предоставят невярна информация и са склонни към халюцинации - когато AI просто измисля неща или ги обърква. Надеждите за бързо решение на проблема чрез контролирано обучение, при което тези модели са научени да стоят далеч от съмнителни източници или твърдения, ще се окажат в най-добрия случай оптимистични. Тъй като архитектурата на тези модели се основава на предсказване на следващата дума или думи в последователност, ще се окаже изключително трудно предвижданията да бъдат закрепени към установени истини.

С очакването за експоненциални подобрения в производителността в цялата икономика няма да е по-добре. Ще има обвинения, че неуспехите се дължат на погрешно прилагане на генеративен ИИ от страна на бизнесите. Може би ще започнем да се придвижваме към (много по-смисленото) заключение, че е необходимо да се знае кои човешки задачи могат да бъдат допълнени от тези модели и от какви видове допълнително обучение се нуждаят работниците, за да го осъществят.

Опасявам се обаче, че най-вече ще продължи говоренето за "екзистенциалните рискове" от ИИ, пропускайки какво точно се случва, включително много по-прозаичните рискове, които неконтролираното му разгръщане създава за работните места, неравенството и демокрацията.

През 2024 г. ще станем по-ясни свидетели на това. Генеративният изкуствен интелект ще бъде възприет от много компании, но ще се окаже, че това е само "добра автоматизация", която измества работниците, но не успява да доведе до огромни подобрения в производителността.

Най-голямото използване на големи езикови модели ще бъде в социалните медии и онлайн търсенето. Платформите ще продължат да печелят от информацията, която събират, чрез индивидуализирани цифрови реклами, а конкуренцията за вниманието на потребителите ще се засили. Количеството на манипулациите и дезинформацията онлайн ще нараства. А генеративният ИИ ще увеличи времето, което хората прекарват пред екраните (и свързаните с това неизбежни проблеми с психичното здраве).

Ще има повече стартиращи компании за изкуствен интелект, а моделът с отворен код ще получи известно влияние, но това няма да е достатъчно, за да се спре появата на дуопол в индустрията - с доминиращите в нея Google и Microsoft/OpenAI със своите огромни модели. Много повече компании ще бъдат принудени да разчитат на тези основополагащи модели, за да разработват свои собствени приложения. И тъй като тези модели ще продължат да разочароват поради фалшива информация и халюцинации, много от тези приложения също ще разочароват.

Призивите за антитръстови мерки и регулиране ще се засилят, но те няма да доведат до нищо, защото нито съдилищата, нито политиците ще имат смелостта да се опитат да разбият най-големите технологични компании.

1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    baza avatar :-|
    Божидар Здравков

    "рекламата е изпреварила реалността, през тази година по-запомнящи се ще бъдат неуспехите на технологията".
    Преди години имаше дотком балон. AI е страхотна идея, но безогледното прилагане, за да се монетизира максимума, е доста опасно. Най-безобидното е хаосът в достоверността на информация, която се хвърля на публиката.

    Нередност?
Нов коментар