Топ 5 от "Капитал": Собственикът на "Иса 2000" за олигархичното обединение в строителството; Скритата концесия на "Топлофикация София"

Офисът на Crypto.com в България с 3000 служители започна масови съкращения; Накъде ще поемат фондовите пазари; Лятото на летищния хаос

Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

1. Собственикът на "Иса 2000" Юлиян Инджов: В строителството има не просто картел, а голямо олигархично обединение

"Иса 2000" е една от големите строителни компании в България. Фирмата е основана през 1993 г. и вече 29 години развива успешна дейност в сферата на инфраструктурното строителство и в изграждането и поддържането на пътища и пътни съоръжения. Оборотът за миналата година на компанията е почти 83 млн. лв. Дружеството притежава шест собствени бази в цялата страна, които са оборудвани с техника, машини, съоръжения и лаборатории. Дейността си развива основно в област Смолян, но е и изпълнител на големи инфраструктурни проекти в цялата страна, сред които централната логистична база на "Кауфланд", автомагистрала "Струма" в участъка Перник и с. Долна Диканя, рульожката и пистите на летище София, рехабилитация на столичната ПОСВ Кубратово и др.

Компанията е основана преди почти 30 години и е собственост на Юлиан Инджов. Той е съакционер от 2015 г. в ЦСКА, а преди няколко години индиректно придоби контрола над строителното дружество "Станилов". "Капитал" разговаря с Инджов, който притежава една от двайсетте най-големи строителни компании в страната, за натрупаните проблеми в сектора - съмнителни възлагания на обществени поръчки, използването на договори за поддържане вместо за основен ремонт, концентрацията на бизнес в няколко близки до управляващите строителни групи и други тенденции и практики.

2. Мнозинството на ГЕРБ в общината задвижи предаването на столичното парно към неизвестен частен инвеститор

Частен инвеститор да изгради нови мощности в общинската "Топлофикация София", срещу което ще получи правото да управлява дружеството за 35 години. Това накратко е новото предложение за бъдещето на столичното парно на мнозинството на ГЕРБ, което в четвъртък бе прието от Столичния общински съвет. Макар да не е оформено като концесия, по същество моделът представлява точно това. Заложените условия са Столичната община да запази 100% от собствеността си в "Топлофикация София", но да не участва във финансирането на предвидените инвестиции и да не дава гаранции за осигуряването на средствата. Но няма концесионна такса, която обикновено се плаща от частната фирма.

Без съмнение изграждането на нови мощности за производство на електроенергия и подобряването на мрежата са единственият възможен сценарий за оздравяването на общинската компания, чиито дългове надхвърлят 1 млрд. лв., а натрупаната загуба е над 900 млн. лева. Въпросът е как точно ще се случат тези проекти, как ще се избере инвеститорът и какъв контрол ще се упражнява върху един от най-големите енергийни обекти в страната? Основателното опасение е, че буквално се подписва празен чек. Подробности тук.

3. Офисът на Crypto.com в България порасна главоломно за две години до 3000 души, но сега започва масови съкращения заради срива на пазара на криптовалути

Въпреки горещините навън зимата на пазара на криптовалути вече се усеща и в България. Crypto.com, една от най-големите борси за търговия на крипто в света, започна да намалява значително броя на служителите си в България. В рамките на две години преди това тя назначи близо 3000 души, което тихомълком я нареди в топ 30 на най-големите работодатели в страната. Сега сигналите са за стотици съкратени до този момент, като бройката потенциално може да достигне и над хиляда. За компанията го има и улеснението, че много от служителите са в изпитателен период и прекъсването на договорите им формално не се води съкращение и може да се прави без обяснение.

А от такова наистина няма нужда. То е доста просто: през последните няколко месеца пазарът на криптовалути се сви от 3 на под 1 трлн. долара и има много индикации, че и това не е дъното. Освен че цените паднаха, много инвеститори излязоха напълно от пазара, което свали значително обемите на всички борси. За българското подразделение на Crypto.com това означава, че няма нужда от толкова много на брой служители. Вижте тук.

4. Накъде ще поемат фондовите пазари? "Капитал" анкетира трима представители на финансовия сектор от България и чужбина

През последните месеци капиталовите пазари - от облигации, през акции до криптовалути, се сриват, а основната причина за това е промяната в политиката на централните банки, които започнаха повишение на лихвите в опит да овладеят инфлацията. Войната в Украйна, енергийната криза и нарушените доставки влошават още повече икономическата среда, а притесненията вече се насочват към рецесията. Обикновено краят на полугодието е време за оценки, но и за прогнози за това какво ще се случва до края на годината.

Напоследък се увеличават все повече притесненията от рецесия, а все повече индикатори дават сигнали, че тя може и да е близо. Следващата седмица започва активният корпоративен сезон, в който компаниите ще публикуват отчетите си за второто тримесечие. Той ще даде и по-ясна картина за състоянието на бизнеса в САЩ и Европа, както и ще даде сигнали за това какво да очакваме за печалбите му на фона на влошената икономическа среда. По този повод "Капитал" зададе по няколко въпроса за анализ и очаквания на трима представители на финансовия сектор от България и чужбина.

5. Лятото на летищния хаос или как бързият ръст на пътуванията след пандемията се сблъсква с огромен недостиг на персонал в летищата и авиокомпаниите

Отменен - такъв е статусът на хиляди полети в разгара на тазгодишния туристически сезон, а промените в последната минута хвърлят в хаос най-големите летищни центрове в Европа. Това лято около авиотранспорта се завихря перфектна буря, но времето е най-малкият виновник за хилядите провалени пътувания и спящите по гейтовете туристи.

Въпреки че пътешествениците сега плащат повече пари в сравнение с друга година, вероятността да пристигнат в желаната дестинация е значително по-малка. Основните причини са липса на персонал в авиокомпаниите и летищата, стачки на служителите, по-скъпи горива, промени в маршрутите заради войната в Украйна. И всичко това идва на фона на засилващо се потребителско търсене след пандемията. Така че всеки планирал лятна почивка или пътуване по работа със самолет трябва да има едно наум. Прочетете тук.