🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Топ 5 от "Капитал": Еврото - предпоследно, някъде през 2025 г.; Да си поръчаш медийно здраве за 600 хил. лв.

И още: Финтехът за разплащания "Пейсера България" ще търси 2 млн. лева през борсата; "Домекс инвест" започва финала на жилищния си мегапроект върху 50 дка в "Кръстова вада"; Какво да стриймвам тази вечер

   ©  Цветелина Белутова
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

1. Заради високата инфлация почти сигурно членството на България в еврозоната се измества за средата на 2025 г. Освен ако няма нова политическа криза

"Ако има сектори и компании, които не са започнали подготовката за еврозоната, силно ги съветвам да побързат." Думите са на финансовия министър в оставка Асен Василев отпреди няколко дни, по време на визитата на председателя на Eврогрупата Паскал Донахю в страната. И са първият по-конкретен официален знак към бизнеса какво следва по отношение на еврото. Неформалното послание за широката публика след срещите на ирландския политик с българските му колеги обаче звучи така - България може да ползва еврото като своя валута още през 2025 г., но това едва ли ще стане в началото на годината.

Основната пречка е все още високата инфлация в страната. Или поне беше допреди да започнат преговорите за правителствена ротация. Сега към рисковете изглежда все по-вероятно да се добави и този от нова политическа криза. Именно заради невъзможността да се състави стабилно правителство България веднъж вече пропусна възможността да влезе в еврозоната заедно с Хърватия от началото на 2023 г. Сега повечето неща са готови, но все още има да се приема специалния закон за въвеждането на еврото и при липсата на действащ парламент, това също може да се превърне в препятствие. Вижте тук.

2. Да си поръчаш медийно здраве за 600 хил. лв. или как държавната болница "Свети Георги" в Пловдив ще плати за статии на агенция, свързана с Георги Гергов

Най-голямата държавна болница - университетската "Св. Георги" - Пловдив, е публична компания с приходи 215 млн. лв. през 2022 г., която през миналите години твърдеше, че няма пари да вдигне основните заплати на служителите си до 2000 лв. за лекари и 1500 за сестри, защото ще фалира. За сметка на това обаче се оказва, че "Св. Георги" има пари, за да рекламира дейността си, включително и чрез специално поръчани и редактирани от нея статии в пловдивските медии, които да се появяват през два дни през следващите две години. Това личи от обществената поръчка с прогнозна стойност 600 хиляди лева без никакви условия към кандидатите, обявена от болницата в началото на годината, която вече е спечелена от единствения явил се участник.

Тъй като става въпрос за груба намеса в редакционната политика на медиите и публикуване на рекламни статии без означение, че са платени от болницата, и то с публични средства, основно получени от здравната каса, внимателно анализирахме обществената поръчка и потърсихме отговори от всички замесени страни.

3. Финтехът за разплащания "Пейсера България" ще търси 2 млн. лева през борсата

В последно време на глобалната борсова сцена финтех IPO-тата попресъхнаха. След края на епохата на отрицателните лихви и изобилната ликвидност интересът към компании, които дълго горят капитал, преди (евентуално) да излязат на печалба, определено се свива. А с това и оценките им.

На този фон на Българската фондова борса се наблюдава любопитно микрооживление. След като продавачът на застраховки онлайн "Болерон" през февруари набра 3.1 млн. лева през пазара за растеж beam, през март се готви и още един представител на сектора. "Пейсера България" ще опита да събере 2 млн. лева чрез 163 хил. нови акции на цена от 12.2 лв. При пълно записване това ще се равнява на малко над 17.5% дял и ще оцени компанията на над 11.3 млн. лв. А основната цел е по-скоро регулаторна - капиталово подплатяване, така че да може да се получи лиценз за електронни пари от БНБ.

4. "Домекс инвест" започва финала на жилищния си мегапроект върху 50 дка в "Кръстова вада"

"Кръстова вада" има репутацията на нов жилищен район на София, който активно и хаотично се бетонира със сгради - често сами по себе си луксозни, но улиците и инфраструктура се правят догонващо и на парче. Точно там обаче - в "Кръстова вада-запад", се намира "Зеленият квартал" - проект, чиито инвеститори работят, за да опровергаят тази представа. "Създаваме цялостни територии, в които има изградена инфраструктура с добре обмислено озеленяване. Не наблягаме на извънземна архитектура, а търсим функционалност на апартаментите. Ако улиците са изградени, не се спъваш в тротоарите и е светло, 90% от усещането ти ще бъде позитивно", казва Борислав Точевски, съсобственик в "Домекс инвест" - компанията, инвеститор в The Green District.

Преди година и половина инвеститорите в "Зеленият квартал" се откроиха в средите на недвижимите имоти, когато стана известно, че са изкупили 12 дка реституирани земи, попадащи в съседния на проекта им "Южен парк 4", за да гарантират, че ще останат парк. Новината сега при тях е, че вече продават на зелено жилища в бъдещия комплекс "Фонтани" - финалната част от пъзела на квартала. Очаква се разрешение за строителство да бъде получено през април-май, а самото то да започне през юни. Подробности - в този текст.

5. В България постепенно стъпиха всички големи платформи за видеосъдържание, като има и български доставчици

Ако преди 15 години някой ни беше казал, че в България хората ще си плащат за видеосъдържание и музика, всички щяха да се смеят. Почти няма българин, който да не се е сблъсквал с незаконно сваляне на филми и mp3-ки от сайтове като "Замунда" или "Арена". Днес макар и все още да се използват торенти за пиратско съдържание, от навлизането на стрийминг платформи като HBO GO (впоследствие MAX) и Netflix все повече българи предпочитат да се абонират, за да гледат най-актуалните филми и сериали.

На българския пазар вече присъстват почти всички големи играчи за доставка на съдържание, макар повечето от тях да не предлагат български субтитри или аудио, а други нямат дори активна рекламна кампания или представителство в страната, както и не създават местно съдържание. Колко е малък пазарът ни никой не може да каже, защото статистика няма, а и тя би била изкривена. Все пак сайта JustWatch излиза с проучване на българския пазар за отделните световни платформи, които присъстват в страната. Така в края на 2023 г. лидери са Netflix, HBO Max и Prime video, следвани от Apple TV+ и дошлата през лятото на 2022 г. Disney+. Сред данните не фигурират българските платформи, но могат да бъдат отличени Voyo и собствените платформи на мобилните оператори. Прочетете тук.

2 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
Нов коментар