🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Почти сделка и не съвсем спасение

Гърция и кредиторите направиха още една крачка към споразумение за трети меморандум. Вероятността той да сложи край на кризата не е голяма

Гърция приключва една криза и се готви за следващата. Това е заглавието на коментар, публикуван тези дни във в. The WallStreetJournal от Янис Палеологос, журналист от гръцкия всекидневник "Катимерини" и автор на книгата "Тринадесетият подвиг на Херкулес: Гръцката криза отвътре" (The 13th Labour of Hercules: Inside the Greek Crisis). Палеологос всъщност е оптимист, защото, ако малцина са тези, които се съмняват, че следващият епизод на драмата не е далече, все още не е съвсем сигурно, че настоящият е свършил.

Макар в петък сутринта гръцкият премиер Алексис Ципрас да успя да прокара през парламента с поредния изнервен вот и с помощта на гласовете на опозицията проектоспоразумението за трети кредитен меморандум, това съвсем не е краят. Германия продължава да е скептична към сделката и настоява да не се прибързва. Международният валутен фонд (МВФ) не желае да участва. А правителството, което трябва да я изпълнява, открито заявява, че не вярва в нея. И съвсем не е само то - преобладаващото мнение сред анализаторите е, че новата програма, предвиждаща 85 млрд. евро за Атина през следващите три години, няма да помогне на гръцката икономика да се излекува. Същевременно дори европейските институции вече признават, че гръцкият дълг е неустойчив и трябва да се помисли за облекчаването му, колкото и токсична да е подобна идея за политиците в Берлин.

Трети път за късмет

Когато на финала на близо 20-часови преговори с представители на кредиторите в петзвезден атински хотел във вторник сутрин гръцкият финансов министър Евклидис Цакалотос обяви, че има споразумение "в общи линии" и остават само "два-три дребни детайла", мнозина останаха изненадани от скоростта, с която се развиха нещата. След като правителството на радикалната лява партия СИРИЗА изгуби повече от половин година в безрезултатни срещи с тройката (ЕК, ЕЦБ и МВФ) и само преди седмици шокира партньорите си с референдум, докарал страната на крачка от изхода от еврозоната, сега ролите са разменени - Атина е тази, която бърза, а Берлин се опитва да забави темпото.

Ако всичко върви по план, на 14 август (след редакционното приключване на "Капитал") финансовите министри на еврозоната би трябвало да одобрят меморандума. В следващите дни същото се очаква да направят и няколко парламента на държави от еврозоната (включително германският Бундестаг) и така Атина да получи навреме първия транш, за да се вмести в крайния срок 20 август, когато трябва да изплати дълг от 3.2 млрд. евро към ЕЦБ.

Само че нещата може да не протекат толкова гладко. Мотото в Берлин е "качеството преди скоростта", или както го формулира Йенс Шпан, заместник на финансовия министър Волфганг Шойбле, спасителната програма трябва да бъде подробно обсъдена, за да може да изтрае "следващите три години, а не три дни". Ден преди срещата на финансовите министри от еврозоната Берлин пусна в обращение документ с възраженията си срещу постигнатото принципно споразумение. Тази намеса събуди неприятни спомени за инфарктните преговори миналия месец за решаване на съдбата на Гърция, когато Шойбле излезе с идея за временното й изваждане от валутния съюз и германската твърдост едва не доведе до катастрофа.

Сега Берлин настоява, че вместо да се бърза, има вариант на Гърция да бъде осигурен мостов заем от няколко милиарда евро, с който да покрие спешните си финансови нужди, като така ще има време оставащите спорни точки да бъдат изчистени. Основните критики на Германия към проектомеморандума са три. Едната е свързана с отлагането за октомври и ноември на някои от мерките, които Атина трябва да въведе. Други от тях пък според Берлин "все още не са достатъчно специфични". Това се отнася особено за планирания приватизационен фонд, който трябва да разпродаде активи за 50 млрд. евро. След разгорещените препирни как точно гръцкото правителство и европейските институции да си поделят контрола върху управлението на този фонд в принципното споразумение е записано, че ще бъде създадена работна група, която да разреши въпроса до края на годината. Както констатира лаконично документът с германските възражения, "просто създаването на работна група не е достатъчно".

Второто притеснение на Берлин е за способността на Атина да обслужва дълга си от близо 320 млрд. евро, особено на фона на прогнозата на Европейската комисия, че страната ще се върне към икономически растеж едва през 2017 г. Точно с устойчивостта на дълга е свързан и третият проблемен въпрос - за ролята на МВФ. Фондът, който участваше с финансиране в предишните два гръцки спасителни пакета, сега дава уклончиви сигнали, че може би ще се включи на по-късен етап през есента, и то при условие, че има съгласие как дълговото бреме на Атина да бъде направено по-поносимо. Оставането на МВФ в играта е предпочитаният вариант както от Германия, така и от останалите страни с твърда позиция към Гърция като Финландия, и то не само защото в противен случай ще се наложи да намерят допълнителни 15-20 млрд. евро (колкото би бил евентуалният принос на фонда).

Аргументите на МВФ бяха подкрепени от оповестен в четвъртък анализ на трите европейски институции, въвлечени в новата програма за Гърция - Европейската комисия, Европейската централна банка и Европейският стабилизационен механизъм (ESM, спасителният фонд за еврозоната). Според тяхното изследване гръцкият дълг ще скочи до 201% от БВП през 2016 г. и за да стане той устойчив, са нужни мерки за облекчаването му, като например удължаване на падежа на облигациите и разсрочване на плащанията. 

Докога все така

Едно от положителните неща в новото споразумение е, че изискваните от Атина бюджетни цели (виж карето) са смекчени в сравнение с предишните нереалистични нива. Но дори и така според Джонатан Лойнс, главен икономист за Европа на Capital Economics, "планът почива на предварителни прогнози за икономиката и публичните финанси, които са почти в сферата на фантазията". Макар последните данни изненадващо да показаха, че гръцкият БВП е нараснал с 0.8% второто тримесечие, анализаторите отдават това основно на дефлация и едно от възможните обяснения е, че гърците са засилили необичайно потреблението си заради надвисналата заплаха от банкова ваканция. И очакванията са следващото отчитане на БВП да покаже задушаващия ефект от въведения капиталов контрол.

Точно това е най-сериозната критика към третата спасителна програма - че макар да обхваща важни структурни реформи, безспорно нужни на Гърция, за да я превърнат в нормално функционираща държава и да й помогнат да подобри перспективите си за дългосрочен растеж, в нея няма нищо, което да я изправи на крака в момента. Когато се добави и фактът, че меморандумът е "сираче" (по израза на изпълнителния редактор на в. "Катимерини" Алексис Папахелас), защото не е ясно кой и как в Атина ще го изпълнява, още повече предвид очакванията за избори през есента следващата гръцка криза наистина изглежда само въпрос на време.

Какво трябва да направи Гърция

Мерките в новия меморандум на стойност 85 млрд. евро между Гърция и кредиторите й са изключително детайлни. Действията, които Атина се е съгласила да предприеме, за да получи финансирането, са разделени на четири стълба:

Възстановяване на фискалната устойчивост

- правителството на Алексис Ципрас се ангажира да постигне първичен бюджетен излишък (без лихвените плащания) от 0.25% за 2015 г. и от 3.5% до 2018 г. Целта за тази година е по-ниска от предишната, която беше 1.5%, но пак ще бъде трудна за изпълнение на фона на надвисналата рецесия.

- за да постигне това, Атина ще трябва да въведе многобройни подробно разписани мерки за повишаване на приходите, които минават през централизиране на провеждането на търгове за доставки за здравната система и стигат до отмяна на преференциалния акциз за горива за фермерите, постепенна отмяна на ДДС отстъпката за островите (тя трябва да бъде напълно изчезнала през 2016 г.), облагане с данък на тв рекламите и премахване на цял куп данъчни облекчения и изключения

- пенсионната реформа, доскоро твърда "червена линия" за СИРИЗА, също присъства и трябва да доведе до спестявания в размер на 1% от БВП до 2016 г., включително чрез постепенно ограничаване на ранното пенсиониране и законово въвеждане на пенсионна възраст от 67 години най-късно до 2022 г.

- правителството се ангажира и с подробен преглед и реформа на цялата социална система с цел спестявания от 0.5% от БВП годишно

Гарантиране на финансовата стабилност

- ще бъде заделен буфер до 25 млрд. евро за рекапитализиране на гръцките банки и затваряне на тези от тях, които са в несъстоятелност; всякакви въпроси, касаещи капиталова недостатъчност в някоя от четирите най-големи банки трябва да бъдат разрешени до края на 2015 г.

- Гърция ще покани външни консултанти, които да направят преглед на бордовете на големите банки и може да се стигне по промени в тях, така че във всяко управително тяло да има поне трима независими международни експерти с адекватни знания и опит и без връзки с гръцки финансови институции в последните години

- Атина ще приеме безпрецедентен надзор над финансовия си сектор от страна на тройката, като за периода на програмата всички законодателни или други мерки, които могат да засегнат банките по някакъв начин, ще бъдат обсъждани с международните кредитори

Растеж, конкурентоспособност и инвестиции

- Атина се ангажира до октомври да направи преглед на практиките на трудовия пазар, включително правилата за колективното договаряне и колективните уволнения, за да се види дали те отговарят на европейските норми

- ще бъдат либерализирани множество пазари, така че потребителите да могат да си избират например доставчиците на електричество и вода

- ще бъдат пренаписани регулациите за множество професии, включително затворените такива като нотариуси, статистици и съдия-изпълнители

- ще бъде създаден фонд, който да надзирава приватизацията, като до следващата година ще се реши как ще бъде управляван и кои държавни активи ще влязат в него

Съвременна държава и публична администрация

- тук попада всичко от реформиране на правосъдната система до орязване на привилегиите на държавните чиновници и мерки за възстановяване на доверието в гръцката статистика
2 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    plamenhristov5 avatar :-?
    plamenhristov5
    • - 2
    • + 6

    силно съм скептичен, че и този трети по ред план ще успее. Опитът досега в разстояние на пет години показа, че гърците едва ли са способни да се справят с тези амбициозни за тях цели, заложени в плана, и все повече наближава момента туморът да бъде отделен чрез временно замразяване на членството на Гърция в еврозоната.

    Нередност?
  • 2
    aas1439724756471790 avatar :-|
    Gencho Kossev
    • + 4

    Парадоксално е как от една страна премиерът на страната не вярва е това което е подписал, а в същото време поема ангажимент да го изпълни.
    За съжаление промените които се искат, най-вероятно няма да се изпълнят и под някаква форма ще има нови избори в Гърция. Ще се завърнат хора като Варуфакис и нищо няма да се случи. Парите които са наляти до момента в тази бездънна яма, най-вероятно няма да се върнат и неизбежното ще се случи. Всъщност това което се случва в момента в Гърция е единствено печелене на време от страна на управляващите там.

    Нередност?
Нов коментар