🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Макрон поде битка в защита на секуларизма

Във Франция нараства разделението относно дебата за религията и свободата на словото

Ердоган, който се представя за защитник на правата на мюсюлманите извън неговата страна, обвини френския президент в ислямофобия.
Виена стана жертва на първата терористична атака от такъв мащаб в Австрия от десетилетия.

"Пределно ясно е, че Франция е нападната", заяви френският президент Еманюел Макрон и обеща категорични мерки. Хиляди в ЕС - държавни ръководители и граждани, почетоха обезглавения в парижко предградие учител и трите жертви на атаката в Ница, убити в църква. Всичко това се случва на фона на ескалиране на отношенията между Париж и Анкара, след като турският държавен глава Реджеп Тайип Ердоган обвини Макрон, че е подел "кампания на омразата" срещу мюсюлманите. В понеделник тероризмът във Виена отвори нова рана в сърцето на европейското общество.

Проблемът със сблъсъка на политическия ислям със секуларизма е валиден по-скоро за Франция, докато нападението във Виена е типичен пример за атентат. Но всъщност тази дилема далеч не е само френска, а се отнася за цяла Европа.

Френските ценности не са ценности за всички

Държавният секуларизъм е централен за френската национална идентичност. Според него общественото пространство, включително класни стаи, служебни места и министерства, трябва да са освободени от религия и ограничаването на свободата на словото, за да не се наранят чувствата на определена общност, подкопава единството на страната. Същевременно обаче все повече хора във Франция не са съгласни с това и искат промяна.

"Демонстрирането на национално единство след обезглавяването на учителя Самюел Пати (показал в клас карикатура на пророка Мохамед като част от дискусия за свободата на словото - бел. ред.) скри нарастващото недоволство в някои части на Франция относно националното възприятие за секуларизма и свободното слово", обобщава в свой анализ британската ВВС. След терористичния акт много преподаватели започнаха да говорят в местните медии за притеснителна тенденция сред ученици от малцинствата, които се противопоставят на френските закони и ценности. По думите им те са забелязали по-видима промяна след 2015 г., когато ислямисти атакуваха сатиричното издание Charlie Hebdo, след като публикува карикатури на пророка Мохамед. Тогава сред някои ученици се е зародило мнението, че това е било заслужено, тъй като карикатурите са били прекалени. Те вероятно са повтаряли чутото в домовете си.

Причините за нарастване на разделението относно религията и свободата на словото са сложни. Сред тях са расизмът и социалната маргинализация, изпитвани от много потомци на мюсюлмански имигранти, както и влиянието на конфликтите по света. След поредното терористично нападение Макрон поиска от правителството да състави план за конкретни действия и да се засили сигурността на училищата. Над 80 души, които са публикували онлайн съобщения в подкрепа на убийството на Самюел Пати, ще бъдат разследвани от полицията, а организациите с радикални връзки ще бъдат строго проверявани.

Но призивът на Макрон към учителите да играят дори още по-голяма роля в борбата за френските ценности срещна недоволство. "Той иска много от хората, които и без това се чувстват предадени от държавата и правителството. Те казват, че са оставени до голяма степен сами при справянето с такива сложни проблеми като как да защитават секуларизма от радикалния ислямизъм, когато са изправени пред насилие и вербални атаки", пише Politico. Френските учители се оплакват от ниско заплащане, лоши работни условия и често изпращане на млади колеги в най-опасните квартали без достатъчна подготовка. Въпреки че голяма част от тези проблеми са отпреди президентския мандат на Макрон, обвиненията са, че неговото правителство не е успяло да ги разреши, а дори ги е утежнило.

Макрон срещу Ердоган

Макрон казва, че защитава френския секуларизъм, и заема остра позиция срещу това, което нарича "ислямистки сепаратизъм". "Проблемът е една идеология, която твърди, че нейните закони трябва да бъдат по-висши от тези на републиката. Това заплашва нашите светски ценности и самото бъдеще на Франция", посочва той. Неговите гневни опоненти смятат, че така обижда милиони мюсюлмани и дори го обвиняват, че опитва да промени исляма. Ердоган, който се представя за защитник на правата на мюсюлманите извън неговата страна, заяви, че френският президент е ислямофоб, и призова мюсюлманския свят да бойкотира френските стоки.

Двамата държавни ръководители са съюзници в НАТО, но не изпитват топли чувства един към друг. През изминалата година те сблъскваха позиции на редица фронтове - от гражданската война в Либия, през конфликта между Армения и Азербайджан до морските диспути в Източното Средиземноморие. Но последната ескалация е най-острата досега.

Скорошните турски външни авантюри, включително подкрепата за Азербайджан в битката с арменските сили и противопоставянето на Гърция и Кипър относно правата върху средиземноморските ресурси, дават на Ердоган средство да насочва националистическата енергия на фона на увеличаващите се проблеми у дома. Сблъсъкът с Макрон не е първият път, в който турският президент се конфронтира със западноевропейски лидер, за да разпали поддръжката на симпатизантите си. "Без значение колко недоволен става Западът заради изнудваческите тактики на Ердоган, западните страни не могат да сглобят смислен отговор, който да промени неговото поведение. Така че Ердоган не вижда причина да променя курса. Докато вижда възможност да излъска своите националистически и ислямски активи, той няма да играе мило", казва пред Washington Post Гюнюл Тол от Middle East Institute. Докато Макрон смята, че все по-авторитарната и агресивна Турция заплашва европейската сигурност и иска ЕС да отговори. Същевременно френският в. Le Monde осъжда "смущаващата слепота на САЩ, когато става въпрос за джихадизма във Франция".

Шокът във Виена

На този фон през седмицата Европа получи още един удар - стрелбата от свързан с ИДИЛ терорист във Виена, която остави петима убити, включително стрелеца, и 22 ранени. Атаката се случи часове преди в Австрия да влезе в сила нов локдаун срещу пандемията от коронавирус, когато мнозина са били на питие или на вечеря навън преди започването на рестрикциите.

Нападението остави страната в шок. "В Австрия ние понякога вярваме, че живеем на остров на благоденствие, където сме пощадени от насилието и терора, които виждаме в новините от чужбина. Въпреки че страната ни е сигурна, тъжната истина е, че не живеем в безопасен свят", заяви канцлерът Себастиан Курц

Източници на "Капитал" от Виена говорят за последвала удивителна проява на сплотеност и самоорганизация сред населението. Органите на реда са помолили гражданите да не качват видеа от нападението в социалните мрежи и са дали полицейски линк, където да ги пращат, за да помогнат в разследването. Само за 6 часа там са подадени 20 000 снимки и видеа, а хората стриктно са спазвали призива да не постват нищо онлайн. Една медиа си е позволила да публикува такива материали и гражданското възмущение е било огромно, включително чрез 700 подадени жалби срещу нея и оттеглили се рекламодатели. Същевременно при самата атака в операта в града е имало представление и публиката не е била пусната да излезе, като чак в полунощ е започнала евакуация. През цялото това време оркестърът е свирил за тези хора, за да поддържа духа им.

Това е първата терористична атака от такъв мащаб в Австрия от десетилетия. "По време на "най-добрите години" на ИДИЛ Виена беше транзитен хъб за западноевропейски ислямисти, пътуващи за Близкия изток. Страната беше малко или много в безопасност точно защото беше такъв хъб - екстремистите не искаха да го компрометират, като се включат в терористични дейности в самата Австрия", твърди Антон Шеховцов, външен лектор на Университета във Виена. И допълва, че с военното поражение на ИДИЛ нейните поддръжници вече нямат какво да губят като логистика и затова е дошла възможността за атака. Атака, която за пореден път остави Европа уязвена от терора.

2 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    antipa avatar :-|
    D-r D

    Ако попитам авторката какво е секуларизъм, най-вероятно първата й реакция е да го потърси в гугъл... Което не й пречи да опитва да обяснява с него необяснимото.

    И какъв политически ислям е рязането на глави и разстрелите на улиците? Това е класическа проява на радикален уахабитски джихадизъм който е нещо, много различно от политическия ислям.
    Ето брилянтния анализ на арабиста проф. Цветан Теофанов за зараждането и същината на политическия ислям:

    file:///D:/Downloads/2%20%D0%9F%D0%BE%D0%BB%D0%B8%D1%82%D0%B8%D1%87%D0%B5%D1%81%D0%BA%D0%B8%D1%8F%D1%82%20%D0%B8%D1%81%D0%BB%D1%8F%D0%BC%20%D0%B2%20%D0%91%D0%BB%D0%B8%D0%B7%D0%BA%D0%B8%D1%8F%20%D0%B8%D0%B7%D1%82%D0%BE%D0%BA%20%D0%B8%20%D0%B5%D0%B2%D1%80%D0%BE%D0%B8%D1%81%D0%BB%D1%8F%D0%BC%D1%8A%D1%82%20(2).pdf

    После – форми на държавен секуларизъм във Франция има от времето на Великата френска революция, като контрареакция на дотогавашния клерикализъм – църквите и манастирите са превърнати в конюшни, складове или просто са оставени да се саморазрушат. Явно същото се случва след всяка революция: след Октомврийската в Русия става същото. Мустафа Кемал прави нещо такова в новата Турска република.
    В този смисъл т.н. горе "секуларизъм на Макрон" е просто неолиберален вариант на онзи на санкюлотите. Той се опитва да прокара някакъв хермафродитен неолиберален дискурс –хем да има религиозна свобода, свобода на словото (в типа Шарли ебдо) и права на малцинствата, хем да се наложи абсурдна търпимост към посегателствата към свещени за другите ценности и понятия

    Доста абсурдно намерение, покрито с одеялото на секуларизма. Гаврата с чужди свети понятия не е секуларизъм. А демонстрация на неолиберализъм. Нещо като упорито бъркане с пръчка в бърлогата на ръмжаща мечка...

    И накрая – потресаващо звучи признанието, че в „най-добрите години на ИДИЛ“ Виена е била транзитен хъб за западноевропейските джихадисти към Сирия!
    Едно към едно е казано, че джихадизмът е събуден, финансиран и подкрепян всячески от западните спецслужби. Иначе защо австрийските ченгета след като са знаели що за център е Виена, не са реагирали изобщо?! Е, сега „потребителите“ на тая грижа започват да избиват граждани на Виена, които продължават да смятат, че държавата ги брани от терористите. Глупости!

    И наистина последно – нелогичният неолиберален секуларистки демарш на Макрон светкавично постигна две неочаквани от него неща:
    1. Враждуващите помежду си още от след смъртта на пророка Мохамед шиити и сунити намериха обединителен център в горенето на френското знаме и тъпкането на портретите на Макрон. И това се случва от Дака през Исламабад и Багдад до Бейрут.
    2. Възстанови се халифата. Халифът е духовният водач на мюслюманите без оглед владетел на коя ислямска държава е. До Абдул Азис тази титла е принадлежала винаги на османския султан.
    Е, Макрон я поднесе на тепсия на Реджеп Тайип Ердоган. И зорлем го направи водач на ислямския свят.

    А бе, Бриджит...

    Нередност?
  • 2
    antipa avatar :-|
    D-r D

    Ако попитам авторката какво е секуларизъм, най-вероятно първата й реакция е да го потърси в гугъл... Което не й пречи да опитва да обяснява с него необяснимото.

    И какъв политически ислям е рязането на глави и разстрелите на улицата? Това е класическа проява на радикален уахабитски джихадизъм който е нещо, много различно от политическия ислям.
    Ето брилянтния анализ на проф. Цветан Теофанов за зараждането и същината на политическия ислям.
    file:///D:/Downloads/2%20%D0%9F%D0%BE%D0%BB%D0%B8%D1%82%D0%B8%D1%87%D0%B5%D1%81%D0%BA%D0%B8%D1%8F%D1%82%20%D0%B8%D1%81%D0%BB%D1%8F%D0%BC%20%D0%B2%20%D0%91%D0%BB%D0%B8%D0%B7%D0%BA%D0%B8%D1%8F%20%D0%B8%D0%B7%D1%82%D0%BE%D0%BA%20%D0%B8%20%D0%B5%D0%B2%D1%80%D0%BE%D0%B8%D1%81%D0%BB%D1%8F%D0%BC%D1%8A%D1%82%20(1).pdf

    После – форми на държавен секуларизъм във Франция има от времето на Великата френска революция, като контрареакция на дотогавашния клерикализъм – църквите и манастирите са превърнати в конюшни, скрадове или просто са оставени да се саморазрушат. Явно същото се случва след всяка революция: след Октомврийската в Русия става същото, Мустафа Кемал прави нещо такова в новата Турска република.
    В този смисъл т.н. горе секуларизъм на Макрон е неолиберален вариант на онзи на санкюлотите. Той се опитва да прокара някакъв хермафродитен неолиберален дискурс –хем да има религиозна свобода, свобода на словото (в типа Шарли ебдо) и права на малцинствата, хем да се наложи абсурдна търпимост към посегателствата към свещени за другите ценности и понятия

    Доста абсурдно намерение, покрито с одеялото на секуларизма. Гаврата с чужди свети понятия не е секуларизъм. А демонстрация на неолиберализъм. Нещо като упорито бъркане с пръчка в бърлогата на ръмжаща мечка...

    И накрая – потресаващо звучи признанието, че в „най-добрите години на ИДИЛ“ Виена е била транзитен хъб за западноевропейските джихадисти към Сирия!
    Едно към едно е казано, че джихадизмът е финансиран и подкрепян всячески от западните служби. Иначе защо австрийските ченгета след като са знаели що за център е Виена, не са реагирали изобщо?! Е, сега „потребителите“ на тая грижа започват да избиват граждани на Европа, които продължават да смятат, че държавите им ги бранят от терористите. Глупости!

    И наистина последно – нелогичният неолиберален секуларистки демарш на Макрон светкавично постигна две неочаквани неща.
    1. Враждуващите помежду си още от след смъртта на пророка Мохамед шиити и сунити намериха обединителен център в горенето на френското знаме и тъпкането на портретите на Макрон. И това се случваше от Дака през Исламабад и Багдад до Бейрут.
    2. Възстанови се халифата. Халифът е духовният водач на мюслюманите без оглед владетел на коя ислямска държава е. До Абдул Азис тази титла е принадлежала винаги на османския султан.
    Е, Макрон е поднесе на тепсия на Реджеп Тайип Ердоган. И зорлем го направи водач на ислямския свят.

    А бе, Бриджит...

    Нередност?
Нов коментар