🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Какво друго по света: няколко любопитни идеи

Гигантска вертикална ферма ще заработи в Дания; Космическа "щипка" ще събира отпадъци около Земята; Walmart ще използва автономни камиони за доставки

Сей, земеделецо...

Гигантска вертикална ферма ще заработи в Дания

Най-голямата вертикална ферма на територията на Европа отвори врати в покрайнините на Копенхаген, Дания. Съоръжението на 14 нива с разгърната площ около 7000 квадратни метра е резултат от съвместната работа на стартиращата компания Nordic Harvest и тайванската технологична фирма YesHealth Group. Изграждането му започва през април тази година и първата фаза приключва в рамките само на шест месеца. Автоматизирана система от малки роботи ще се грижи както за засаждането на семената, така и за следене на по-нататъшното развитие на отглежданите култури.

Предвижда се първата реколта от 200 тона маруля, билки и кейл, отгледани в хидропонни вани под виолетово LED осветление, да бъде прибрана през първото тримесечие на 2021 г. Когато достигне пълния си капацитет, съоръжението ще може да произвежда около 1000 метрични тона продукция в рамките на 15 реколти годишно.

Създателите на датската вертикална ферма твърдят също, че тя ще има нулев въглероден отпечатък, тъй като ще използва зелена енергия, произведена от ветроцентрали. "Вертикалните ферми не увреждат околната среда, защото рециклират цялата вода, която използват, хранителните вещества и торовете. Освен това ние не използваме пестициди", твърди Андрес Риман, основател и изпълнителен директор на Nordic Harvest. Според него новото съоръжение ще използва един литър вода за килограм продукция, което е около 250 пъти по-малко от стандартните ферми на открито. Макар да са екологично чисти, зеленчуците, които Nordic Harvest произвежда, няма да могат да носят етикета "био" заради регулациите на ЕС, които пряко обвързват това със задължителното наличие на почва при отглеждането.

----

Хигиена в орбита

Космическа "щипка" ще събира отпадъци около Земята

Европейската космическа агенция (ESA) планира да изстреля специален апарат, който да почиства орбиталното пространство около нашата планета от опасни отпадъци. Става дума за безразборно обикалящи Земята части от отдавна изстреляни ракети или стари сателити, които се движат с огромна скорост и представляват потенциална заплаха за бъдещите космически полети. За целта ESA е сключила договор на стойност 86 млн. евро с швейцарската стартираща компания ClearSpace SA за разработката на първия в света орбитален "боклукчийски" апарат.

Петстотинкилограмовото устройство, наречено ClearSpace-1, визуално ще наподобява гигантска щипка и ще притежава четири роботизирани метални "нокти", с които ще хваща орбиталния отпадък. След като го залови, устройството ще променя орбитата си така, че безопасно да изгори в атмосферата. Предвижда се първият прототип да бъде изстрелян през 2025 г. на борда на европейската ракета Vega-C. Задачата ще бъде улавянето на 112-килограмов адаптор за товари Vespa, който обикаля Земята на височина между 664 и 801 км. От ESA отбелязват, че за последните около 60 години космическите полети са произвели поне 42 хил. космически отпадъка, от които около 23 хил. все още са в орбита и са проследявани. ClearSpace SA пък се надяват да разработят следваща версия, която може да хваща по няколко космически боклука, преди да се насочи към атмосферата, и да станат пионери в този иновативен бизнес сегмент.

-------

Има ли пилот в самолета

Walmart ще използва автономни камиони за доставки

В продължение на повече от две години водещата щатска търговска верига Walmart изпробва въвеждането на самоуправляващи се превозни средства в своята мрежа за дистрибуция на стоки. От следващата година обаче корпорацията гигант има намерение не просто да ги въведе още по-активно в употреба, но и да започне да премахва от кабината на камионите шофьорите, които се грижат за сигурността, в случай че компютърната система сгреши или излезе от строя.

От началото на 2021 г. Walmart ще започне да използва напълно автономни товарни превозни средства на територията на Арканзас. Технологичната част на проекта е поверена на стартиращата фирма Gatik, която има офиси в Пало Алто и Торонто. През последната година компанията осъществява пилотен проект в Бентонвил, Арканзас, където въпросните самоуправляващи се камиони обслужват отсечка с дължина около три километра между търговски обект на Walmart и местен пазар. За този период превозните средства са изминали над 110 хил. километра в автономен режим, но с подсигуряващ шофьор зад волана. На базата на натрупания опит Gatik вече са готови да извадят от уравнението човешкия фактор.

Паралелно Walmart ще започне да използва самоуправляващи се камиони с шофьор и в Луизиана. Там обаче става дума за много по-сериозен маршрут между Ню Орлиънс и градчето Метъри, чиято дължина е около 30 км.