Музеите във Великобритания са сред най-пострадалите заради COVID-19

Системата за финансиране е виновна до голяма степен за щетите

Броят на посетители в музеите се срина през миналата година. Според годишно проучване, публикувано от The Art Newspaper миналия месец, най-големите музеи в САЩ, Бразилия, Гърция, Израел, Япония, Мексико, Русия и Испания, както и Великобритания са приели с 20% по-малко гости от обикновено. Много правителства бързо предложиха подкрепата си. Германия, Франция и Великобритания обявиха резервни фондове от поне 1 млрд. паунда, за да подпомогнат на техните културни центрове да преживеят катастрофалната загуба. Дори в САЩ, където обществената помощ е оскъдна, федералното правителство осигури 200 млн. долара за музеи през миналата година. Но начинът, по които британските музеи са финансирани, означава, че те са се представили особено зле.

Откъде е финансирането

Германските музеи се издържат почти изцяло от държавно финансиране, което е разделено между федералното правителство, регионалните правителства и местната власт, която иска да има собствени музеи, оркестри и опери. Миналия ноември правителството е одобрило бюджет за културата от 2.1 млрд. евро за 2021 г., най-високият досега, и с 8% повече от 2020 г. По-голяма част от финансирането на музеите във Франция също е публично. Приходите от дарения, спонсорство, входни такси, ресторанти, магазини и отдаване на галериите под наем, рядко са повече от 20% от целия бюджет на музея.

Американските музеи разчитат на благотворителни организации, подхранвани от щедри данъчни облекчения; и има много хора в благотворителния бизнес. Амбициозните настоятели на Музея на изкуството "Метрополитън" трябва да са готови да дарят най-малко 25 млн. долара в изкуство или пари, казва бивш директор. Спешният рунд финансиране на музея събра 25 млн. долара през миналата година, а загубата от 150 млн. долара през 2020 г. все още е управляема благодарение на инвестиция от 3 млрд. долара, която се възползва от издръжливия фондов пазар.

За последните 20 години британското правителство намали обществената подкрепа за култура и окуражава особено музеите да бъдат по-самостоятелни. През 2001 г. повече от три четвърти от бюджета на Британския музей беше от правителството. През 2019 г. - само половината беше от него. Преди пандемията галериите "Тейт" събраха 2 паунда ($2.80) за всеки получен паунд държавна подкрепа. Скъпите билети за вход и каталози за специални изложения, ресторанти, кафета, магазини, конферентни зали и нощни частни партита в галериите, помогнаха за събирането на средствата. Това бяха най-повлияните сектори от блокадата заради пандемията през миналата година. "Тейт" посрещна само 600 хил. посетители през последната година във всичките си четири галерии в сравнение с повече от 8 млн. годината преди това. Печалбата спадна с 40% за същия период. Според старши куратор бюджетът и за 2021 г. е по-малко от половината от това, което е било преди две години. Други музеи са още по-зле. Почти две трети от печалбата на музея "Виктория и Албърт" се е стопила, както и почти 90% от Birmingham Museums Trust и Royal Collections Trust.

Малка подкрепа от правителството на Борис Джонсън

Правителството не иска да направи много, за да компенсира загубата им. Обявявайки създаването на фонд за 1.57 млрд. долара за културно възстановяване през юли, 2020 г., културният министър Оливър Доудън се похвали: "Правителството е тук за културата и ние работим усърдно, за да направим тази рекордна инвестиция." По същото време той пишеше на директорите на музеи, поощрявайки ги да имат "възможно най-комерсиален подход и да преследват всяка възможност за алтернативна печалба". Ако не го направят, той предупреди: "Аз няма да бъда в позиция да отпусна повече финансова подкрепа за културния фонд."

За да се справят със ситуацията, регионалните институции в Манчестър и Бирмингам например са гъвкави с работното си време и спестяват пари от много различни източници. Гъвкавостта е по-трудна за лондонските музеи. За да запълни дупката във финансите си, Royal Collections Trust, който се грижи за колекцията на кралицата, официалните резиденции и отговаря за посещенията в Бъкингамския дворец, когато е отворен през лятото, взе заем от 22 млн. паунда от Coutts, банката на кралицата. Кредитът е добър и въпреки това е необичайно за културна институция да взима заем, за да покрие оперативните си загуби.

Подходът на "Тейт" е повече "режи и изгаряй", редуцирайки персонала и изложбите. Една пета от персонала е напуснал доброволно. В близкото бъдеще, "Тейт" ще организира само половината от броя на изложби, които е провел през 2019 г. и ще направи повече собствени колекции, за да избегне скъпия транспорт и осигуровка за картини, наети от други места. "Дотогава ще бъдем сянка на себе си", казва куратор.

Музеят "Виктория и Албърт" опита с по-амбициозен план. За да спести 10 млн. паунда от разходите си до 2023 г., искаше да съкрати 140 позиции и да обедини много от колекциите си в три хронологични отделения, обхващайки средновековието до съвремието. Реакциите бяха жестоки. Музеят беше принуден да отстъпи. Сега остава неясно как ще запълни дупката във финансите си.

Когато музеите отворят отново на 17 май, Британският музей ще поглези посетителите си с шоу за 850-ата годишнина от смъртта на Томас Бекет, а "Виктория и Албърт" - с лъскава изложба на яйцата на Феберже, но няма да могат да съберат толкова посетители, колкото обикновено. Посетителите ще трябва да си запазят място, преди да отидат, вместо просто да се отбият. Британският музей ще приема само 2000 души на ден в сравнение със средно 15 хил. в по-добрите временна. Големият бизнес модел на музеите в Лондон досега зависеше от тълпи посетители. В краткосрочен план, а може би и за по-дълго, ще трябва да измислят друг начин за оцеляване.

2021, The Economist Newspaper Limited. All rights reserved