🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Проблемите с глобалните вериги на доставки се задълбочават

Затрудненията идват от покачващите се цени на контейнерите, делта варианта на ковид-19 и липсващи ключови материали

Глобалната икономика продължава да е изправена пред сериозен проблем, който, изглежда, ще остане актуален и през идващата 2022 г., пише Bloomberg. Проблемите по световната верига на доставки не отшумяват - цените за контейнер, с който да се пренесе продукцията до чуждестранен пазар, са по-високи от всякога, цените на материалите се вдигат, а темпът на разпространение на делта варианта на ковид-19 не намалява.

Главният производствен център - Китай, е поставен пред сложна задача. Желанието на властите в Пекин да се справят с делта варианта ги кара да налагат ограничения и локдауни след установяването на един или два случая на заразяване. Което означава, че един болен работник на пристанище може да причини главоболия за световната икономика. Това се случи през август, след като китайското правителство затвори третото най-голямо товарно пристанище в света - Нинбо. Причина за преустановяването на дейност беше един случай на ковид-19.

Блокажи и липси

"Претоварването на пристанищата и недостигът на капацитет за транспортиране на контейнери може да продължи до четвъртото тримесечие или дори до средата на 2022 г.", казва Хи-Шу Чуан, президент на базираната в Тайван Evergreen Marine Corp., седмата по големина контейнерна компания в света, пред инвеститори на 20 август. "Ако пандемията не може да бъде овладяна ефективно, задръстванията в пристанищата могат да се превърнат в нещо нормално", посочва президентът на компанията, чийто лайнер запуши Суецкия канал през март 2021 г.

Производителите трябва да се справят с липса на ключови суровини, нужни за производство. Тяхната липса или по-висока цена за добиване ще се отрази върху крайната цена на продуктите.

Местата на лайнерите, транспортиращи продукцията, са ограничени, което предизвиква наддаване сред желаещите да транспортират стоките си. Цената за превоз на контейнер от Азия до Европа се е увеличила десет пъти от май насам, а за маршрута Азия - Лос Анджелис повишението е повече от шест пъти. "Не можем да получим достатъчно компоненти, не можем да получим контейнери, разходите са значително увеличени", казва Кристофър Це, главен изпълнителен директор на базираната в Хонконг Musical Electronics, която прави потребителски продукти.

Различни компании пък се запасяват с нужните суровини и материали. "Съхраняваме ключови компоненти за една година напред, защото ако пропуснем един компонент, не можем да произвеждаме продуктите", обяснява Чан Мин, главен изпълнителен директор на компанията за домакинска техника Town Ray Holdings.

Ситуацията в Европа и САЩ е подобна. В САЩ анализатори намаляват прогнозите за икономическия растеж за тази година и повишават инфлационните очаквания според последното месечно проучване на икономистите на Bloomberg. В сравнение с година по-рано сега се очаква потребителските цени да се повишат с 4% през третото тримесечие и с 4.1% през четвъртото, което е два пъти над целта на Федералния резерв от 2%. Цените на дребно се покачват с невиждан от 2017 г. темп в Обединеното кралство, а германската икономика също изпитва затруднения с инфлацията.

Какво причинява проблема

Проблемите с доставките надали ще се разрешат скоро, като някои големи износители, включително Индонезия и Виетнам, все още се борят да овладеят огнищата на делта варианта. Това може да продължи да пречи на глобалното възстановяване, като забави производството и повиши разходите.

Според Чан Шу, главния икономист на Bloomberg за Азия, главният проблем е транспортирането на продукцията. Големите производители имат дългосрочни договори с превозвачите, докато по-малките работят с посредници, които правят поръчките от тяхно име. Ситуацията е особено тежка именно за малките производители, тъй като нуждата от контейнери нараства, което вдига и цените. Около 60% до 70% от корабоплавателните сделки по маршрута Азия - Америка се извършват чрез спот или краткосрочни сделки, посочва Майкъл Уанг, анализатор от President Capital Management Corp.

За азиатските фабрики извън Китай проблемът е още по-голям. Много китайски компании са готови да плащат над пазарните цени, за да натоварят товара си, каза говорител на HMM Co., най-голямата контейнерна компания в Южна Корея. Това означава, че когато корабите влизат в пристанища извън Китай, те вече са почти пълни, което оставя малко място за местната продукция.

Проблемът е голям, но има потенциал да стане дори по-голям. Наближава коледният период, който традиционно е по-натоварен за сектора. Заместник-президентът на Индустриалната федерация на Хонконг не знае как компаниите ще се справят с увеличението в търсенето около Коледа. "Иска ми се, когато купувачите видят нашия продукт, да го целунат, когато осъзнаят колко е било трудно просто да го донесем до рафта пред тях", заявява той пред Bloomberg. Купувачите може да се наложи да целуват продукти в магазините до средата на 2022 г.