🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Да караш на изпарения

Борис Джонсън не желае да поеме вината за британския кошмар с бензиностанциите

Няколко неща плашат министър-председателите така, както една бензинова криза. В автобиографията си Тони Блеър си спомня за един такъв случай през 2000 г., причинен от протести срещу цените на горивата. Машината на "Даунинг стрийт" се движеше с ледникови темпове. Необходими бяха решителни заповеди. "Бих искал армията да влезе и ако е необходимо, да докара цистерните - спомня си той - и ако срещнат някакво насилие от протестиращи, искам полицията да се справи с тях много твърда ръка, а ако не, да позволи армията да се погрижи за тях. Те са много добри в това."

Там, където Блеър трябваше да се разгневи на протестиращи, Борис Джонсън трябваше да се справи със затруднените глобални вериги на доставки. Лобистката група Асоциация на търговците на бензин, казва, че сега горивото се връща към бензиновите колонки. Но през последната седмица много британци не успяха да напълнят колите си, а други губят часове на опашка, за да го направят. Въпреки че кризата до голяма степен е резултат от временни фактори извън контрола на министрите, тя също така подчертава трайни проблеми както с британската логистика, така и с правителството на Джонсън.

Неуправляемите вериги за доставки

Глобалните вериги на доставки са подложени на стрес през последните 18 месеца благодарение на еднообразните модели на потребление, причинени от COVID-19. Застаряването на работната сила и лошите условия създадоха недостиг на шофьори на камиони в цяла Европа. И двата проблема обаче са особено остри във Великобритания. Веригите за доставки бяха стресирани от попълването на формуляри на границите, свързани с Brexit. Данъчните корекции са намалили заплащането на някои шофьори на камиони, а броят им от ЕС е спаднал с повече от 12 хил., или 10% от общия брой.

През цялото време министрите настояваха, че няма недостиг на бензин. Слуховете, възникнали от разговорите за недостига на шофьори, доведоха до пресушаване на бензиноколонките и отразяват два проблема. Единият са измамените граждани. През последните седмици се наблюдава покачване на цените на газа и празни рафтове в супермаркетите. По думите на Доминик Къмингс, бивш съветник на премиера Борис Джонсън, "марионетките, които се довериха на №10, и тези, които се довериха на марионетките, сега нямат бензин".

Много лоша комуникация

Другото е отвратителната комуникация на правителството. Изучавайки минали кризи с горивата, Ебен Ъптън и Уилям Нътъл от университета в Кеймбридж установяват, че "безпристрастното разпространение на информация за нивата на запасите може да помогне за успокояване на потребителите". На 24 септември Надин Дорис, министър на културата, написа в Twitter в типичен стил: "Няма недостиг на гориво. Повтарям, НЯМА НЕДОСТИГ НА ГОРИВО", последвано от емоджи с червена кола.

Правителството на Джонсън не е по-добро в управлението на кризи.

Правителството дава много малко информация за бензиновите запаси. Неговите решения обединиха технологичното с отчаянието. Мигрантските потоци реагираха на състоянието на икономиката, но при имиграционния режим след Brexit те реагираха на министерския диктат. Правителството прекара лятото в съпротива на молбите за допускане на повече работници, настоявайки фирмите да подобрят условията и вместо това да повишат заплатите. Данните от уебсайта с обяви за работа показват, че са го направили. Заплащането в обявите за свободни работни места за водачи на тежкотоварни автомобили (HGV) се е увеличило с 12.8% от февруари до август в сравнение с 1% за всички работни места.

И все пак проблемите продължаваха. При новия имиграционен режим шофьорите се считат за "нискоквалифицирани работници" и не са добре дошли във Великобритания. В опит да намали натиска, на 25 септември правителството обяви 5000 визи за шофьори на тежкотоварни автомобили, както и 5500 за птицевъди (друга индустрия, страдаща от недостиг на кадри). Въпреки че допълнителните работници ще бъдат добре дошли, те няма да направят огромна разлика предвид малкия брой разрешителни. Визите изтичат на Бъдни вечер.

Други мерки започнаха по-бързо. Преди да напуснат ЕС, длъжностните лица изготвиха "Национален авариен план за горива", който предлага на министрите пакет от мерки с нарастващи възможности. През юли транспортният министър Грант Шапс увеличи броя на часовете, на които шофьорите на камиони могат да работят. На 27 септември правителството активира "Протокол за петрола надолу по веригата", който освобождава фирмите от правилата на конкуренцията, като им позволява да споделят данни за недостига. В съчетание с факта, че даден автомобил може да поеме ограничено количество гориво, това беше достатъчно, за да накара горивото да потече отново.

Армията беше поставена в режим на готовност, като 150 войници се готвеха да управляват тирове. Предвид трудните обстоятелства, това може да не е последният път, когато тя е нащрек тази зима. Всъщност Борис Джонсън подчерта възможността за проблеми до "Коледа и след това". Съществува обаче известна увереност за правителството, тъй като то е изправено пред възможността за празнични смущения. Въпреки кризата, която отчасти беше създадена от неговата водеща политика и беше лошо управлявана от министрите, те избягват вината. Анкета на YouGov попита кой е виновен. Около 23% заявяват, че правителството. Почти половината казаха медиите.

2021, The Economist Newspaper Limited. All rights reserved