🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Електронната търговия е изправена пред първия спад на приходите в историята ѝ

Печелившият по време на последната криза сектор сега се сблъсква с високата инфлация и проблеми с доставките

За четирите години до 2021 г. приходите от електронна търговия са скочили със 70% до над 3.84 трлн. долара според Statista Digital Market Outlook.
За четирите години до 2021 г. приходите от електронна търговия са скочили със 70% до над 3.84 трлн. долара според Statista Digital Market Outlook.
За четирите години до 2021 г. приходите от електронна търговия са скочили със 70% до над 3.84 трлн. долара според Statista Digital Market Outlook.    ©  Pixabay.com
За четирите години до 2021 г. приходите от електронна търговия са скочили със 70% до над 3.84 трлн. долара според Statista Digital Market Outlook.    ©  Pixabay.com

Електронната търговия беше един от малкото сектори, които останаха устойчиви по време на икономическия спад, причинен от ковид пандемията. През последните години онлайн пазаруването отбеляза значителен ръст, докато милиони хора предпочетоха уеб магазини пред физическите, а приходите достигнаха нови върхове. Тази година обаче за първи път откакто електронната търговия съществува, генерираните от нея приходи в световен план се очаква да се свият. Основните причини са продължаващите проблеми с веригите за доставки и високата инфлация.

Малко индустрии могат да се похвалят с толкова висок растеж като е-търговията. Само за четири години глобалните приходи са скочили със 70% до над 3.84 трлн. долара през 2021 г. според Statista Digital Market Outlook. Двата най-доходоносни подсектора - електрониката и модата - са генерирали почти половината от тази стойност. Според статистиката между 2017 и 2021 г. приходите на модната индустрия от електронна търговия са скочили с 67% до 890 млрд. долара, а онлайн продажбите на електронни устройства са с 46% нагоре до 920 млрд. долара през същия период.

Инфлацията и проблемите с веригите за доставки удрят сектора

Очаква се електронната търговия да генерира 3.74 трлн. долара приходи тази година, или с 95 млрд. по-малко, отколкото през миналата, показват данни, представени от AugustaFreePress. Традиционните технологии за електронна търговия достигат своя предел и много марки виждат, че техните технологични решения не са достатъчно гъвкави, за да отговорят на очакванията на клиентите. Увеличават се и разходите за дигитална реклама. Проблемите с веригите за доставки и инфлацията обаче са факторите, които в най-голяма степен отслабват индустрията.

Последната прогноза на Statista Digital Market Outlook показва, че тези предизвикателства ще причинят първия спад на приходите от е-търговия на годишна база. Предишната прогноза предвиждаше ръст от 481 млрд. долара тази година, но впоследствие беше ревизирана надолу.

Въпреки моментните насрещни ветрове за сектора очакванията са спадът да е временен и приходите да се възстановят, подкрепени от ръст на потребителите. Миналата година близо 3.8 млрд. души са пазарували онлайн. Според прогнозата тази година броят им ще достигне 4.1 млрд., а през 2025 г. - 4.8 млрд. души.