🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Световните компании изостават от целите за ограничаване на пластмасовите отпадъци

Coca-Cola, PepsiCo и Walmart са сред тези, употребяващи все повече нова пластмаса

Общият напредък към повече рециклирана пластмаса напълно се обезсмисля от ръста на използваната нова пластмаса в опаковките
Общият напредък към повече рециклирана пластмаса напълно се обезсмисля от ръста на използваната нова пластмаса в опаковките
Общият напредък към повече рециклирана пластмаса напълно се обезсмисля от ръста на използваната нова пластмаса в опаковките    ©  Reuters
Общият напредък към повече рециклирана пластмаса напълно се обезсмисля от ръста на използваната нова пластмаса в опаковките    ©  Reuters

Ангажиментът на глобалните корпорации до 2025 г. да използват само рециклируеми пластмасови опаковки или такива за многократна употреба едва ли ще бъде изпълнен, предупреждава нов доклад Ellen MacArthur Foundation и програмата на ООН за околната среда. Нещо повече, компании като Coca-Cola, PepsiCo и Walmart употребяват все повече новопроизведена пластмаса през последните години, показва проучването. За да постигнат целта след 3 години 26% от използваната пластмаса да е рециклирана, компаниите ще трябва да напреднат с "експоненциални" темпове, което изглежда невъзможно, след като употребата на нерециклираната миналата година отново се е покачила до нивата от 2018 г.

Общият напредък към повече рециклирана пластмаса напълно се обезсмисля от ръста на използваната нова пластмаса в опаковките, казва Сандер Дефрут от фондация Ellen MacArthur, цитиран от Financial Times. Сред най-големите потребители на пластмасови опаковки, участващи в инициативата на фондацията, PepsiCo увеличава употребата с 4.5% през 2021 г. спрямо предходната година, а Walmart - с 3.4% за същия период. При най-големия производител на безалкохолни напитки Coca-Cola новата пластмаса е нараснала с 3.5% спрямо 2019 г. Някои групи като Unilever, Danone и Nestlé обаче отчитат напредък.

От 2018 г. близо 60% от марките и търговците на дребно са намалили употребата си на нова пластмаса. Според Дефрут обаче малка част от компаниите "изкривяват средната стойност". Увеличението при някои от най-големите потребители на пластмасови опаковки води до общ ръст от 2.5% и изтрива спадовете от 2019 и 2020 г. Организацията призовава за повече регулация, по-добра инфраструктура за рециклиране и по-големи инвестиции в повторна употреба, за да се ускори напредъкът.

Компаниите също така се стремят до 2025 г. 100% от техните опаковки да са за многократна употреба, рециклируеми или пригодени за компостиране, но според фондацията тази цел също е непостижима за повечето бизнеси, които са поели ангажимента.

Coca-Cola - спонсор на Конференцията за климата

На фона на тези данни Coca-Cola предизвика противоречия с желанието си да бъде спонсор на Климатичната конференция COP27, която ще се проведе този месец в Египет. Изборът на компанията беше посрещнат с недоволство от екоактивисти, които смятат, че това е стратегия на един от най-големите замърсители с пластмаса в света да изчисти името си. Напоследък производителят на напитки среща натиск да рециклира повече и от страна на инвеститора активист Engine №1. Въпреки това за периода 2019-2021 г. общо използваната от Coca-Cola пластмаса се е увеличила с 8.1% до 3.2 млн. тона. Компанията заявява, че остава фокусирана върху постигане на целите, включително да направи 100% от своите опаковки рециклируеми в световен мащаб до 2025 г., като числото към момента е 90%. Coca-Cola също така се стреми за същия период да намали употребата на нова пластмаса с една пета.