ЕС увеличава таксите за въглеродни емисии за авиокомпаниите

Новата система ще бъде тествана до 2026 г., след което ще се провери дали е ефективна

Новият механизъм за таксуване ще обхваща всички полети, които излитат или кацат в Европейската икономическа общност
Новият механизъм за таксуване ще обхваща всички полети, които излитат или кацат в Европейската икономическа общност
Новият механизъм за таксуване ще обхваща всички полети, които излитат или кацат в Европейската икономическа общност    ©  Reuters
Новият механизъм за таксуване ще обхваща всички полети, които излитат или кацат в Европейската икономическа общност    ©  Reuters

Европейският съюз (ЕС) постигна споразумение, според което цената, която авиокомпаниите трябва да плащат, когато отделят емисии на въглероден двуокис, се покачват. Според експерти това увеличава натиска върху сектора да се отклони от изкопаемите горива, но до момента липсва реална алтернатива.

Полетите, които пътуват до или от извън Европейското икономическо пространство (ЕИП), ще бъдат обхванати от CORSIA на Обединените нации. Това е компенсираща схема, която налага значително по-ниска цена на емисиите от Системата за търговия с емисии (ETS) на ЕС. ETS обаче не беше най-ефективният метод, защото авиопревозвачите редовно получаваха разрешителните си безплатно.

Това трябва да се промени съгласно закона, договорен от преговарящите от ЕС и Европейския парламент, който постепенно ще премахне тези безплатни разрешителни до 2026 г. Те ще бъдат намалени с 25% през 2024 г. и 50% през 2025 г. Това ще означава, че авиокомпаниите ще трябва да плащат за своите разрешителни за CO2, което ще осигури финансов стимул да замърсяват природата по-малко.

По-малко количество безплатни разрешителни за CO2 - 20 млн., ще бъдат предоставени от 2024-2030 г. на авиокомпаниите, които използват устойчиви авиационни горива (SAF). Целта е да се компенсира частично разликата в цената между SAF и далеч по-евтиния керосин от изкопаеми горива.

Съгласно споразумението обаче Европейската комисия трябва да оцени до 1 юли 2026 г. дали системата CORSIA е ефективен инструмент за намаляване на глобалните емисии от полети. Ако се окаже, че това не е така, ЕС ще предложи разширяване на своя въглероден пазар, за да обхване емисиите от всички заминаващи полети.

"Ние подкрепяме сектора в процеса на зеления преход", каза водещият преговарящ на Европейския парламент Сунчана Главак. Индустриалната група Airlines for Europe заяви, че е "изключително разочарована" от плана за постепенно премахване на безплатните разрешителни до 2026 г. "Това е много преди наистина ефективни решения за декарбонизация да бъдат налични в мащаба, необходим, за да бъдат ефективни", се казва в изявление на групата.

Според природозащитници решението международните полети да не бъдат добавени към въглеродния пазар по-рано е сериозен пропуск. "Средностатистическите европейски семейства ще продължат да плащат много повече за своите CO2 емисии, отколкото често пътуващите на дълги разстояния", каза Джо Дарден, директор на авиацията в нестопанската група Transport and Environment.

Предишен опит за налагане на въглероден данък на международните превозвачи доведе до обратна реакция от страна на членовете на ICAO. През 2012 г. Китай и Съединените щати дори заплашиха с отмъщение за този ход, като отмяна на поръчки от базирания в ЕС производител на самолети Airbus. Големите авиокомпании също се противопоставиха на включването на полети на дълги разстояния в ETS с мотива, че това би ги поставило в по-неизгодно конкурентно положение в сравнение с техните международни колеги. Въпреки това активисти на зелени кампании и нискобюджетни авиокомпании като Ryanair и easyJet лобираха пред законодателите да включат всички полети в пазара на въглеродни емисии, като твърдят, че настоящото споразумение позволява на най-замърсяващите полети да бъдат изключени.

Авиокомпаниите също ще трябва да започнат да докладват за други замърсители, включително азотни оксиди и частици сажди от 2025 г., като ЕС планира през 2028 г. да предложи добавянето на тези емисии към пазара на въглеродни емисии.