Maersk и Enna Logic инвестират 480 млн. евро в контейнерен терминал в Хърватия

Очаква се съоръжението да заработи през второто тримесечие на 2025 г.

Пристанищният оператор APM Terminals, подразделение на логистичния гигант Maersk, притежава 51% от проектната компания Rijeka Gateway, а останалите 49% са на хърватската Enna Logic
Пристанищният оператор APM Terminals, подразделение на логистичния гигант Maersk, притежава 51% от проектната компания Rijeka Gateway, а останалите 49% са на хърватската Enna Logic
Пристанищният оператор APM Terminals, подразделение на логистичния гигант Maersk, притежава 51% от проектната компания Rijeka Gateway, а останалите 49% са на хърватската Enna Logic    ©  Reuters
Пристанищният оператор APM Terminals, подразделение на логистичния гигант Maersk, притежава 51% от проектната компания Rijeka Gateway, а останалите 49% са на хърватската Enna Logic    ©  Reuters

Датската логистична група Maersk и хърватската Enna Logic чрез тяхното съвместно дружество Rijeka Gateway ще инвестират 480 млн. евро през следващите три години за изграждане на модерен контейнерен терминал в пристанището Риека в Хърватия. Това обяви изпълнителният директор на Rijeka Gateway Коен Бендерс след среща с премиерите на Дания и Хърватия Мете Фредериксен и Андрей Пленкович, които посетиха площадката на строящото се съоръжение.

Rijeka Gateway ще бъде "модерен, технологично развит терминал", който ще оперира чрез дистанционно управлявано електрическо оборудване за обработка на контейнери, заяви Бендерс, цитиран от SeeNews. Проектът е в съответствие с амбициозната пътна карта на компанията за декарбонизация, както и с концепцията за "терминали на бъдещето", каза още той.

Пристанищният оператор APM Terminals, подразделение на логистичния гигант Maersk, притежава 51% от проектната компания Rijeka Gateway, а останалите 49% са на хърватската Enna Logic. През ноември 2021 г. двете компании подписаха 50-годишно концесионно споразумение за проектиране, изграждане и експлоатация на контейнерния терминал Rijeka Gateway. Според сайта на компанията терминалът и свързаната модернизация на железопътната инфраструктура представляват най-големият национален проект на Хърватия. Инвестицията идва няколко месеца след като от 1 януари страната стана 20-ият член на еврозоната и официално прие единната валута.

Свързаност с региона

Съоръжението е разположено в едноименното северно хърватско адриатическо пристанище Риека и се очаква да бъде пуснато в експлоатация през второто тримесечие на 2025 г. Кеят на бъдещия терминал вече е готов, но трябва да се изградят площите за съхранение на товарите. След като бъде завършен, терминалът ще има 680-метрова котвена стоянка и ще може да обработва товари, еквивалентни на над 1 млн. двадесетфутови еквивалентни единици (TEU) на година. Ще могат да се обслужват кораби с капацитет до 24 хил. TEU.

Инвеститорите планират да разкрият над 1100 преки работни места в Хърватия. Над 300 от тях ще са в новия терминал за обработка на контейнери, а по думите на финансовият директор на Rijeka Gateway Томислав Жунич непряката заетост в региона, която проектът ще генерира, ще е още по-голяма.

"Това е инвестиция на стойност 500 млн. евро, която ще отвори 1300 нови работни места през следващите години и ще бъде допълнена с път D403 от брега до обходния път на Риека и изграждането на железопътната линия от Риека до унгарската граница", каза хърватският премиер Пленкович. Плановете са проектът да се разшири, като се осигури сухопътна свързаност на терминала с останалата част на Хърватия и с Централна Европа, а компанията има амбиция пристанището да има водеща роля за целия регион.