🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Американско-турски консорциум ще строи две магистрали в Северна Македония за 1.3 млрд. евро

Bechtel-ENKA са изпълнявали инфраструктурни проекти в Западните Балкани от 90-те години на миналия век, включително в Албания, Хърватия, Турция, Румъния и Косово

Генералният мениджър на Bechtel за тежка гражданска инфраструктура Марк Алисън (най-вляво) се ръкува с директора на Държавното предприятие за пътища Еюп Рустеми, а министърът на транспорта на Северна Македония Благой Бочварски - с председателя на ENKA Мехмет Тара.
Генералният мениджър на Bechtel за тежка гражданска инфраструктура Марк Алисън (най-вляво) се ръкува с директора на Държавното предприятие за пътища Еюп Рустеми, а министърът на транспорта на Северна Македония Благой Бочварски - с председателя на ENKA Мехмет Тара.
Генералният мениджър на Bechtel за тежка гражданска инфраструктура Марк Алисън (най-вляво) се ръкува с директора на Държавното предприятие за пътища Еюп Рустеми, а министърът на транспорта на Северна Македония Благой Бочварски - с председателя на ENKA Мехмет Тара.    ©  Reuters
Генералният мениджър на Bechtel за тежка гражданска инфраструктура Марк Алисън (най-вляво) се ръкува с директора на Държавното предприятие за пътища Еюп Рустеми, а министърът на транспорта на Северна Македония Благой Бочварски - с председателя на ENKA Мехмет Тара.    ©  Reuters
Имоти

Бюлетин на "Капитал" с мнения, данни и анализи за развитието на пазара на недвижими имоти в България и по света.

Правителството на Северна Македония избра американско-турският концерн Bechtel-ENKA за изграждането на две магистрали в страната, се казва в изявление, публикувано от американската компания. Основаната през 1898 г. Bechtel е една от най-големите компании за строителство и управление на големи инфраструктурни проекти. ENKA е най-голямата строителна компания на Турция.

Първата магистрала, която ще бъде изградена - коридор №8, ще свързва Адриатическо и Черно море, като преминава през Албания, Северна Македония и България. Втората - Коридор №10 Д, е част от Паневропейски транспортен коридор X, свързващ Австрия, Унгария, Словения, Хърватия, Сърбия, България, Северна Македония и Гърция. Дължината на двете магистрали ще бъде 110 км. Според условията на договора строежът на магистралите ще започне през 2023 г. и ще бъде приключен в рамките на 5 години, се казва в изявление на ENKA.

Сделката на стойност 1.3 млрд. евро се отнася до изграждането на участъците Тетово-Гостивар-Букойчани и Требенище-Струга-Кафасян (коридор №8) и Прилеп-Битоля (коридор №10), съобщи в сряда Еюп Рустеми, директор на пътната агенция на страната.

"Изграждането на тези магистрали е от изключително значение за подобряването и модернизирането на нашата инфраструктура", заяви премиерът на Северна Македония Димитър Ковачевски по време на церемонията по подписването. "Тези два коридора ще създадат жизненоважна връзка за нашата регионална транспортна система и ще направят страната по-видима за чуждестранните инвестиции."

Това е най-големият инфраструктурен проект в страната, като две години след подписването на меморандума с Bechtel и ENKA са приключени всички необходими процедури и преговори.

Договорът, възложен на Bechtel-ENKA, поставя висок приоритет върху наемането на македонци и използването на местни доставчици за изпълнението на проектите, обясняват от американската строителна компания.

Новият транспортен проект ще подобри свързаността в региона и ще разшири местната икономика, заявява и Марк Алисън, генерален мениджър на подразделението за тежка гражданска инфраструктура на Bechtel. Bechtel-ENKA има дълга история на успешно изпълнение на сложни проекти за магистрали в региона, като са изпълнявали инфраструктурни проекти в Западните Балкани от 90-те години на миналия век, включително в Албания, Хърватия, Турция, Румъния и Косово. Досега съвместното предприятие е изградило над 28 хил. км магистрали и пътища, 100 тунела и 26 големи моста.

7 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    bajhuj avatar :-P
    Николай Колев
    • + 5

    Тук тези 1.3 млрд. са пълнеж за чекмеджетата.

    Нередност?
  • 2
    xsz45646888 avatar :-|
    xsz45646888
    • - 6
    • + 2

    Тоест, Америка не просто натиска да се инвестира в албанската част на РСМ, но и настоява нейни фирми да получат парите. Все пак, дипломатическият натиск срещу България за вдигане на ветото си има цена ...

    Нередност?
  • 3
    cccd avatar :-|
    cccd
    • + 8

    В Македония, магистралите ще се строят от американска строителна компания с традиции в строителството от повече от 120 години! В руската губерня България обаче, всички чужди кандидати бяха прогонени, за да може нашите комсомолци (вече превърнали се в олигарси), да усвоят едни милиарди от ЕС, докато тепърва в движение се учат как се строят магистрали. Резултатът го виждаме всички.

    Нередност?
  • 4
    nkr051069990 avatar :-P
    Охо
    • - 1
    • + 3

    Е, няма как да е ХидраСтрой, въпреки че имат офис в Северна Македония. Собственика на ХидраСтрой нали ще мести "бизнеса" извън България, но явно няма да е в Скопие. Ама мисля, че и в Белград няма да е, нито пък във Букурещ, Виена, Атина или Берлин. В Москва също няма да е. Дори и в нито един една африкански държава няма да е, там строят китайски фирми и строят по-добре.

    Нередност?
  • 5
    chernomorski avatar :-|
    Chernomorski
    • + 1

    Колко по-умно постъпва македонското държавно ръководство от българското. Крайно време е на тези избори българинът да излезе и да гласува. И да го направи в полза на едно ново демократично обединение, което очаквано може да сложи край на досегашния порочен модел на управление, съсипало годността на институции и правосъдие да работят в обществен интерес и за просперитета на граждани и държава.

    Нередност?
  • 6
    pisymtse avatar :-|
    pisymtse

    Двете отсечки от Коридор 8 са към Албания, към България - нищо!

    Нередност?
  • 7
    lubomirgavrilov avatar :-|
    Любо

    естествено. Когато ПП казваше, че условието СМ да влезе в ЕС са бизнес проекти и инфраструктура, всички се смееха. Защо сега не се смеят ?
    До коментар [#6] от "pisymtse":

    Нередност?
Нов коментар