🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Производство на транспортни контейнери спада заради намалялото търсене на стоки

Пристанищата в Азия са изправени пред проблема къде да складират неизползваните контейнери

Спадът в производството представлява рязък обрат в сравнение с положението преди две години, когато имаше бум в отговор на предизвиканото от пандемията нарастване на търсенето на физически стоки
Спадът в производството представлява рязък обрат в сравнение с положението преди две години, когато имаше бум в отговор на предизвиканото от пандемията нарастване на търсенето на физически стоки
Спадът в производството представлява рязък обрат в сравнение с положението преди две години, когато имаше бум в отговор на предизвиканото от пандемията нарастване на търсенето на физически стоки    ©  Reuters
Спадът в производството представлява рязък обрат в сравнение с положението преди две години, когато имаше бум в отговор на предизвиканото от пандемията нарастване на търсенето на физически стоки    ©  Reuters
Бюлетин: Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

Световното производство на транспортни контейнери е спаднало драстично, тъй като търсенето на стоки намалява след облекчаването на пандемичните ограничения. Данни, предоставени на Financial Times от морската консултантска фирма Drewry, показват, че производството на 20-футови еквивалентни единици (стандартна мерна единица, показваща вместимостта на контейнера; 1 TEU се равнява на обема на един стандартен 20-футов контейнер) е спаднало със 71%, от 1.06 млн. до 306 хил. между първото тримесечие на 2022 г. и първото тримесечие на тази година.

Спадът в производството представлява рязък обрат в сравнение с положението преди две години, когато отбеляза бум в отговор на предизвиканото от пандемията нарастване на търсенето на физически стоки, което доведе до техния недостиг. С намаляването на търсенето поради премахването на ограниченията обаче индустрията се изправя пред обратния проблем - излишък от контейнери, които се трупат на китайските пристанища, където се произвеждат до 95% от тях.

AP Møller-Maersk, един от най-големите транспортни конгломерати в света, съобщи, че спира производството поне до 2024 г., но заяви, че може да възобнови това на 20-футови контейнери по-рано от 40-футовите, тъй като тяхното търсене изглежда по-устойчиво. Ан-Софи Зерланг Карлсен, ръководител на отдела на Maersk за потребителски доставки в Азиатско-тихоокеанския регион, заяви пред FT, че компанията също така се стреми да продаде или бракува повече от по-старите си контейнери, за да се възползва от пренасищането.

Печалбата на China International Marine Containers, един от най-големите производители в страната, е спаднала с 91% на годишна база до 160 млн. юана (22.7 млн. долара) през първото тримесечие. Компанията обяви, че продажбите на стандартни контейнери са се свили със 77% през периода поради "непрекъснатия спад в търговията с контейнери и недостатъчното търсене на нови контейнери". Печалбата COSCO Shippind Development, подразделението за производство на контейнери на държавната корабна група COSCO, е намаляла със 71% през първото тримесечие на тази година до 398 млн. юана (56.4 млн. долара).

Рекордни наличности

По данни на Dewry световното производство през 2021 г. се е увеличило повече от двойно спрямо 2020 г., достигайки 7.1 млн. стандартни контейнера, тъй като бумът в търсенето накара транспортните компании да се запасят с нови контейнери, след като предизвиканите от пандемията задръствания в много пристанища доведоха до техния недостиг за превоз на стоки от Азия. В момента търсенето е спаднало дотолкова, че собствениците на пристанища в региона са изправени пред проблема да намерят място за рекордни количества неизползвани контейнери.

Според Карлсен запасите в Азиатско-тихоокеанския регион вече са рекордни, като се очаква "огромни количества" контейнери да продължат да се трупат в пристанищата в региона през цялата година. Според компанията Container xChange наличността в Шанхай, най-голямото контейнерно пристанище в света, е по-висока тази година, отколкото по времето на пролетните локдауни миналата година. По-рано този месец обаче Майкъл Фицджералд, заместник главен финансов директор на регистрираната в Хонконг корабна група Orient Overseas Container Line, заяви, че "през последните няколко седмици" претоварването в китайските пристанища е намаляло.