Битката на Shopify с безсмислените корпоративни срещи

Мениджъри и служители прекарват часове в съвещания, които могат да изчезнат, без това да се отрази на представянето на компаниите

Загубеното време в безрезултатни обсъждания е сред петте водещи причини за неефективност в една организация, показва проучване.
Загубеното време в безрезултатни обсъждания е сред петте водещи причини за неефективност в една организация, показва проучване.
Загубеното време в безрезултатни обсъждания е сред петте водещи причини за неефективност в една организация, показва проучване.    ©  Unsplash.com
Загубеното време в безрезултатни обсъждания е сред петте водещи причини за неефективност в една организация, показва проучване.    ©  Unsplash.com
Темата накратко
  • За да обезкуражи провеждането на корпоративни срещи, канадската компания Shopify показва на служителите приблизителната цена на едно подобно събитие
  • Компанията планира тази година да съкрати 474 хил. съвещания и да спести общо 322 хил. часа, през които работниците да изпълняват други задачи
  • Политиката за намаляване на срещите обаче не бива да оставя служителите изолирани, особено когато работят дистанционно

Времето е пари, а канадската компания Shopify иска да покаже, че това важи в пълна сила за времето, прекарано в корпоративни срещи. За да предаде посланието, фирмата доставчик на услуги за електронна търговия е вградила в календара на служителите си инструмент, който измерва колко струва всяка среща. Калкулаторът изчислява "цената" в зависимост от времетраенето и почасовото възнаграждение на поканените работници, което варира според техните длъжности и отговорности, разказва Bloomberg.

Стандартен 30-минутен "мийтинг" с трима души се оказва, че струва от 700 до 1600 долара, а ако един от участниците е ръководен кадър като оперативен директор например, "цената" може да надхвърли 2000 долара. Новият инструмент е част от опитите на Shopify да намали ненужните и безрезултатни събирания. По-рано тази година компанията премахна всички повтарящи се срещи, които включват повече от двама служители, и се опита да направи сряда ден без събирания.

Целта на тези инициативи е по отношение на срещите отговорът по подразбиране от "да" да стане "не", казва Каз Неджатиан, оперативен директор на Shopify и създател на софтуера за изчисляване на разходите. Според него практиката вече насърчава служителите да отказват покани, както и добре да помислят дали дадена среща е необходима, преди да я насрочат. "Хората отхвърлят срещи с мен, а аз съм главен оперативен директор на компанията. И това е страхотно", казва Неджатиан.

Колко струват срещите

Компанията изчислява, че тази година може да съкрати 474 хил. съвещания и да спести общо 322 хил. часа, през които служителите могат да изпълняват други задачи. Никой в Shopify не би платил 500 долара за вечеря, обяснява Неджатиан, но много повече се харчи за срещи, които дори не водят до някакво решение. "Целта на това е да ви покаже, че времето е пари. Ако трябва да ги похарчите, помислете за това", допълва той.

В Shopify средното време на работник, прекарано в срещи, е намаляло с 14% през първите пет месеца на 2023 г. в сравнение с година по-рано. За сметка на това прогнозата за завършените проекти тази година се е увеличала с 18%.

Мениджъри и служители изтъкват, че всяка седмица прекарват часове в срещи, които могат да изчезнат, без това да има последствия за представянето на компанията. Загубеното време в безрезултатни обсъждания е сред петте водещи причинители на неефективност в една организация според проучване на американския доставчик на услуги за управление на проекти Wrike сред бизнес лидери и специалисти. За големите корпорации срещите могат да струват около 100 млн. долара на година, твърди изследване на Стивън Рогелбърг, професор в University of North Carolina at Charlotte.

Някои срещи са важни

Сам по себе си калкулаторът на Shopify вероятно няма да промени поведението, смята Рогелбърг, и определя практиката като "повърхностна намеса". Той препоръчва подобни инструменти да се съчетават с обучения за добри практики, обратна връзка от средните мениджъри и подкрепа от висшето ръководство.

Поставянето на етикет с цена върху срещите обаче рискува да обезсърчи младши служителите да повдигат важни въпроси нагоре по веригата, мислейки, че това може да не си струва, смята Стеф Литъл от консултантската компания Bright + Early. Разбира се, че има много ненужни срещи, но има и хора, които остават встрани от процеса на вземане на решенията, обяснява той. А особено когато хората работят дистанционно, има повече нужда от връзка и поддържане на комуникация.

1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    baza avatar :-P
    Божидар Здравков

    Канадската фирма се мъчи да си намери работа и се прави на интересна.
    На мене например ми изгуби няколко минути да чета за "идеята". Всеки мениджър с опит се старае да оптимизира работата.
    Добре е редакторите на "Капитал" да отсяват зърното от плявата.

    Нередност?
Нов коментар