🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Отворените въпроси на хибридната работа

Комбинацията от офиса и дома се превърна в норма за мнозина. Има обаче още много неща за обмисляне

Едно от основните предимства на хибридната работа е гъвкавостта, която позволява за служителите
Едно от основните предимства на хибридната работа е гъвкавостта, която позволява за служителите
Едно от основните предимства на хибридната работа е гъвкавостта, която позволява за служителите    ©  Pixabay.com
Едно от основните предимства на хибридната работа е гъвкавостта, която позволява за служителите    ©  Pixabay.com
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Първоначално въпросът беше колко бързо хората ще се върнат в офиса. После дойде въпросът дали някога ще се върнат. Почти три години след като се появиха съобщения за необичайно респираторно заболяване в Ухан, наследството от ковид пандемията върху служителите в Америка и Европа става ясно. Болестта доведе до дълбока промяна в моделите на работа на чиновниците. Офисът не е мъртъв, но много професионалисти сe пренасочиха към хибриден режим - някои дни в него и някои дни работа от вкъщи.

Предимствата

Хибридната работа има своите предимства: гъвкавост за служителите, периоди на концентрация у дома, желание за сътрудничество в офиса. Ново изследване на Радж Чадури, Тарун Хана и Кайл Шърман от Harvard Business School и Христос Макридис от Columbia Business School описва експеримент, при който работниците в BRAC, огромна организация с нестопанска цел в Бангладеш, са разпределени на случаен принцип в три групи, всяка от които прекарва различно време в работа от вкъщи. Междинната група, която прекарва между 23% и 40% от времето си в офиса, се представя най-добре по различни показатели за ефективност.

Но промяна от такъв мащаб непременно ще повдигне трудни въпроси. При работните места, които са преминали към хибридна работа, все още има много отворени въпроси. Единият е как да се справим с въздействието на по-малкото време в офиса за новите и по-младите служители. Изследване на Наталия Емануел от Федералната резервна банка на Ню Йорк, Ема Харингтън от University of Iowa и Аманда Палайс от Harvard University показва, че софтуерните инженери получават повече онлайн обратна връзка за своя код, когато екипът работи от едно място. Хората, които получават непропорционално повече обратна връзка от свои колеги, когато са в офиса, обикновено са млади инженери и жени. Същите тези две групи напуснаха работа, когато пандемията принуди всички да преминат на работа от вкъщи.

Ерата на хибридната работа едва започва, така че ще отнеме време, за да се получат отговори.

Не всяко изследване сочи в една и съща посока. В скорошно проучване на хибридни служители в Лондон най-младата кохорта е по-склонна от по-възрастните да смята, че е по-лесно да се заемат с важни задачи, когато работят дистанционно. Но според Никълъс Блум от Stanford University инициативата нови служители да прекарват повече време от другите в офиса може да бъде добър начин да се потопят в корпоративната култура. Каквито и да са очакванията на фирмите за по-голямата част от тяхната хибридна работна сила, допълнителен ден пътуване до работното място може да има смисъл за начинаещите.

Колко да се работи от офиса

Вторият въпрос се отнася до това колко стриктно да се налага присъствието в дните, когато екипите трябва да бъдат в офиса. Появява се консенсус, че трябва да има съгласувани "основни дни", в които хората да идват на работа; тъй като идеята е да прекарват време заедно, възможно най-много хора трябва да присъстват. Но някои от екипа може да са се преместили в дълбоката провинция през 2020 г.; друг може да иска да остане вкъщи, за да осигури достъп на водопроводчика. Следователно хибридната работа все още често означава смес от хора на екрана и хора на живо.

"Една онлайн, всички онлайн" беше ранен рефрен за тези обстоятелства. На среща, на която някои хора бяха в стаята, а други работеха от вкъщи, всеки се включваше на собствения си екран. Но изследването на г-жа Емануел и колеги предполага, че преместването на всичко онлайн е вредно. Преди пандемията да имаш един колега в различна сграда беше свързано с по-малко обратна връзка. Третирането на отдалечените работници като граждани от втора класа всъщност може да има смисъл в онези дни, когато се очаква хората да присъстват на живо.

Тази логика важи и в обратна посока. Едно от големите притеснения относно хибридната работа е, че може да насърчи "пристрастие от близост", явление, при което шефовете предпочитат служители, с които имат повече контакт лице в лице ("Фред може да е безполезен, но поне е безполезен тук"). Г-н Блум смята, че този проблем може да бъде облекчен, ако шефовете, които харесват офиса, се погрижат да работят от време на време и у дома. (Фред не може да спечели толкова голяма преднина, ако шефът не е винаги там, за да го види.)

Има и други въпроси. Как да дефинираме мерки за ефективност, така че мениджърите да не прекарват времето си в раздразнение за безделниците у дома? Има ли нужда от задължителни дни в офиса за цялата компания или такива на ниво екип? Ерата на хибридната работа едва започва, така че ще отнеме време, за да се получат отговори. Но ако има послание от тази първа пълна година на хибридност, то е, че гъвкавостта не означава пълна свобода за всички. Еластичната работна седмица се нуждае от доста твърдо скеле.

2023, The Economist Newspaper Limited. All rights reserved

Все още няма коментари
Нов коментар