🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Производството на контейнери се измества от Китай

Шипинг индустрията иска да се презастрахова от възможни прекъсвания по веригата на доставки

Засега страни в Азия и САЩ са разглеждани като главни кандидати за поемане на производствен капацитет
Засега страни в Азия и САЩ са разглеждани като главни кандидати за поемане на производствен капацитет
Засега страни в Азия и САЩ са разглеждани като главни кандидати за поемане на производствен капацитет    ©  Reuters
Засега страни в Азия и САЩ са разглеждани като главни кандидати за поемане на производствен капацитет    ©  Reuters
Бюлетин: Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

Шипинг индустрията увеличава усилията си по изместване на производството на контейнери извън Китай. Причините за желаното намаляване на зависимостта от Пекин са увеличеното геополитическо напрежение по оста САЩ - Китай, както и възможни прекъсвания в местната верига на доставки. Мерките се предприемат както от различни компании, така и от правителства. Целта им е да гарантират, че сценарият от пандемията, при който търговският баланс беше нарушен, няма да се повтори.

Нуждата от диверсифициране на производството не е изненадваща, тъй като Китай отговаря за около 95% от глобалната продукция на контейнери, показват данни на консултантската компания, която специализира в морската индустрия, Drewry. Топ три на производителите са три държавни китайски предприятия, което допълнително увеличава желанието за намиране на алтернативни производители.

Карл Бенцел, един от петимата комисари, които ръководят Федералната морска комисия, независимият американски регулатор на корабоплаването, каза пред Financial Times, че доминирането на Китай в производството на контейнери е "монопол" върху "основен продукт". Неговият доклад, публикуван миналата година, установи, че китайският бизнес бавно увеличава производството по време на пандемията. Това изостри недостига на контейнери, когато много от тях бяха хванати в капана да са на кораби и в пренаселени пристанища. По този начин търговията спадна, докато разходите се покачиха значително.

Докато в сектора сега има свръхпредлагане на контейнери поради спадащото търсене на износ, фирмите и служителите се стремят да гарантират, че са по-добре защитени срещу бъдещи геополитически или търговски смущения. Шипинг индустрията "в по-голямата си част е извън полезрението", казва Бенцел. "[Но] ако има нарастващо напрежение в Тайван, хората ще започнат да гледат тази верига за доставки", добави той.

Нови възможности

Засега страни в Азия и САЩ са разглеждани като главни кандидати за поемане на производствен капацитет. Собственици на нови фабрики във Виетнам заявиха пред Financial Times, че биха могли да построят около една шеста от контейнерите, които обикновено се произвеждат за една година. Освен това се очаква добавянето на значителен производствен капацитет в Индия.

Ръководителят на отдела за проучване на контейнерното оборудване и лизинг в Drewry Джон Фоси каза, че търсенето най-вероятно ще се насочи към Виетнам. Подобно на Китай, страната се превръща в евтин производствен център. През последните години Ханой увеличава обемите на износа си за страни като САЩ, тъй като мултинационалните компании преместват производството си далеч от Китай.

През август виетнамската стоманодобивна група Hoa Phat обяви първата доставка на контейнери от новия си производствен завод в южната част на страната. Говорител тогава заяви, че съоръжението за 122 млн. долара може да произвежда около 200 хил. 20-футови еквивалентни единици (TEU) годишно. В крайна сметка се очаква капацитетът да бъде увеличен до 500 хил. TEU годишно.

Действията на Hoa Phat последват плановете, обявени от южнокорейската държавна Korea Ocean Business Corporation (KOBC) за увеличаване на производството в друга фабрика за контейнери във Виетнам. Тя отвори врати миналата година, като KOBC каза, че ще произвежда до 100 хил. TEU годишно.

В изявление до FT KOBC обвини китайските производители, че "използват господстващата си пазарна позиция", за да "договорят цените и продукцията". От предприятието добавиха, че са почувствали "необходимостта да диверсифицираме нашите източници на доставки" по време на пандемията.

Отвъд Виетнам производителите на контейнери се насочват също към Индия, каза пред изданието Джойс Тай, управляващ директор на Freightos за Азиатско-Тихоокеанския регион. В същото време САЩ се стремят да подкрепят разработването на "умни контейнери" с по-висок марж, които са оборудвани с технология за проследяване.

"Следващите проблеми ще бъдат в интелигентните контейнери [и] възможността за наблюдение [на търговията]. Ще видите опасения за националната сигурност, защото китайците също гледат към този пазар", каза Бенцел.