Растежът в Япония скочи до 6% заради слабата йена, стимулираща износа

Възстановяването на вътрешното потребление след пандемията все още не е убедително

Основната трудност за второто полугодие в Япония е, че вътрешната икономика се охлажда
Основната трудност за второто полугодие в Япония е, че вътрешната икономика се охлажда
Основната трудност за второто полугодие в Япония е, че вътрешната икономика се охлажда    ©  Reuters
Основната трудност за второто полугодие в Япония е, че вътрешната икономика се охлажда    ©  Reuters

Възраждащият се износ на автомобили доведе до значително по-голям от очаквания ръст на японската икономика през второто тримесечие на годината. Това неутрализира непосредствените опасения, че страната е уязвима от глобална рецесия. Брутният вътрешен продукт на Япония нарасна с 6% на годишна база през периода април - юни, което е значително повече от консенсусната оценка на икономистите за 2.9% и представлява трето поредно тримесечие на растеж.

Анализаторите обясняват, че слабата йена, която остава близо до многогодишно дъно, е била от полза за износителите в страната, въпреки че е засегнала вътрешното потребление, допринасяйки за по-високи цени на вноса. Въпреки че ръстът на БВП на Япония от 1.5% на тримесечна база е много по-голям от средните прогнози на икономистите за 0.8%, някои от тях предупреждават, че възстановяването на вътрешното потребление след пандемията остава неубедително.

Всичко се дължи на износа

През второто тримесечие износът нарасна с 3.2%. Продажбите на автомобили в чужбина бяха подпомогнати от отслабващото въздействие на прекъсването на веригата за доставки. Печалбите на производителите на автомобили в страната, включително Toyota, Honda и Nissan, се увеличиха през последните месеци, тъй като се наблюдаваше повишено търсене за износ.

Входящият туризъм, чийто принос към БВП е включен в данните за нетния износ, се възстанови до повече от две трети от нивата преди пандемията. Очаква се броят на чуждестранните туристи да продължи да нараства, след като миналата седмица Китай прекрати ограниченията върху груповите екскурзии до редица страни, включително Япония.

Въпреки това личното потребление, което съставлява повече от половината от японската икономика, спадна с 0.5% на тримесечна база.

Марсел Тиелиант, икономист в Capital Economics, отбелязва пред Financial Times, че спадът на вноса с 4.3% на тримесечна база - един от най-големите в историята, е потенциален сигнал за въздействието на повишаването на цените върху потребителите във втората по големина икономика в Азия.

Личното потребление, което съставлява повече от половината от японската икономика, спадна с 0.5% на тримесечна база.

След десетилетия на стагнация - спад на цените и плавен ръст на заплатите - през последните 20 месеца японските потребители се сблъскаха със значително увеличение на цените на храните, стоките и някои услуги. Слабата йена увеличи проблемите от повишаването на цените на енергията и други вносни стоки и попречи на възстановяването на японските потребители след намалените разходи по време на пандемията.

Не всичко е розово

Стефан Ангрик, старши икономист в Moody's Analytics, посочва, че въпреки добрите данни за БВП би било преждевременно да се твърди, че японската икономика е излязла от кризата. "Ако погледнем отвъд номиналния БВП, не всичко е розово, обяснява експертът. Вътрешното търсене не е достатъчно силно. Високата инфлация кара домакинствата и предприятията да не желаят да харчат, което повдига въпроса дали възстановяването на Япония след пандемията не е изчерпало своя потенциал, преди да започне да се развива."

Според главния икономист на Fujitsu Мартин Шулц основната трудност за второто полугодие в Япония е, че вътрешната икономика се охлажда.

Заплатите на японските работници нарастват с най-бързия темп от 28 години насам, но при инфлацията, която се движи близо до най-високата си стойност от четири десетилетия, заплатите в реално изражение намаляват вече повече от година.