🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Геополитическите съветници са на почит в корпоративния свят

Нарастващото международно напрежение кара големите компании все по-често да се допитват до бивши дипломати и държавни служители

Противопоставянето между държавите, било то военно, търговско или политическо, разкъсва веригите за доставки на бизнесите, увеличава техните разходи или ограничава достъпа им до пазари.
Противопоставянето между държавите, било то военно, търговско или политическо, разкъсва веригите за доставки на бизнесите, увеличава техните разходи или ограничава достъпа им до пазари.
Противопоставянето между държавите, било то военно, търговско или политическо, разкъсва веригите за доставки на бизнесите, увеличава техните разходи или ограничава достъпа им до пазари.    ©  Reuters
Противопоставянето между държавите, било то военно, търговско или политическо, разкъсва веригите за доставки на бизнесите, увеличава техните разходи или ограничава достъпа им до пазари.    ©  Reuters

Инвазията на Русия в Украйна миналата година изненада повечето глобални бизнеси и те бяха неподготвени за последствията. От атаката на "Хамас" срещу Израел, през китайската заплаха за Тайван, до евентуално завръщане на Доналд Тръмп в Белия дом - геополитическите рискове в последно време се трупат, а големите компании по света вече все по-усилено търсят начини да се предпазят от тях. Някои се възползват от услугите на професионални консултанти, а други директно наемат бивши дипломати, държавни служители и политици, разказва Financial Times.

Геополитиката заема все по-централно място в бизнес планирането - този термин се споменава 5-6 пъти по-често в отчетите на глобалните компании след началото на войната в Украйна в сравнение с годините преди това според данни на платформата AlphaSense. Противопоставянето между държавите, било то военно, търговско или политическо, разкъсва веригите за доставки на бизнесите, увеличава техните разходи или ограничава достъпа им до пазари. От върхова точка на глобализацията, в която мястото на производство и продажба зависеше преди всичко от принципите на свободната търговия, преминаваме към ера на много по-политизиран глобален пазар, казват експерти.

В Япония например, която е в обтегнати отношения с Китай и Русия, мултинационални компании като Hitachi, Suntory, Mitsubishi и големи банки в страната през последните години наемат бивши дипломати, експерти по международни отношения и чуждестранни кореспонденти в опит да разширят своята експертиза в оценката на геополитическите рискове. Позицията "главен служител по геополитическите рискове" в някои корпорации показва колко сериозно се приема темата. По-малките фирми пък, които не могат да си позволят подобна отделна длъжност, наемат външни консултанти с безпрецедентни темпове, разказват хора от индустрията. Според консултантите инвазията в Украйна е затвърдила идеята, че рисковете стават все по-малко предвидими и компаниите все повече се нуждаят от външна помощ.

Компании за добив и търговия на нефт и газ, които често оперират в нестабилни региони, традиционно са основните клиенти на геополитическите съветници. Но бизнесите от други сектори през годините разшириха своите пазари и вериги на доставки и също са изложени на рискове. Американският технологичен сектор вече има значителен геополитически опит и е превърнал висши ръководители в своеобразни посланици на индустрията. Microsoft например е една от малкото компании, които имат офис за сътрудничество с ООН, в Ню Йорк.

Търсени кадри

Докато компаниите търсят повече експертен потенциал, редица бивши служители на разузнаването и дипломати се прехвърлят към частния сектор. Бившият британски съветник по националната сигурност Стивън Лавгроув тази година стана старши съветник в инвестиционната банка Lazard, а бившият ръководител на MI6 Алекс Йънгър стана съветник на Goldman Sachs през 2021 г. Те допълват дълъг списък от високопоставени държавни служители и дипломати, които преминаха в частния сектор. Сред тях са още бившият президент на Световната банка Боб Зелик, както и бившият еврокомисар по търговията и генерален директор на СТО Паскал Лами, които работят за фирмата за връзки с обществеността Brunswick.

Мултинационалните компании вече планират геополитическите кризи по същия начин като непредвидени ситуации при природни бедствия, посочват експерти, а това постепенно става рутинна част от дългосрочното стратегическо планиране.

1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
Нов коментар