Реклами на Google се появяват в санкционирани сайтове

Проучване на Adalytics открива реклами на големи брандове и правителствени агенции в стотици съмнителни уебсайтове

Компанията казва, че се ангажира да спази всички приложими санкции и също така, че повече няма да допусне показването на реклами в сайтовете за възрастни, посочени в доклада
Компанията казва, че се ангажира да спази всички приложими санкции и също така, че повече няма да допусне показването на реклами в сайтовете за възрастни, посочени в доклада
Компанията казва, че се ангажира да спази всички приложими санкции и също така, че повече няма да допусне показването на реклами в сайтовете за възрастни, посочени в доклада    ©  Reuters
Компанията казва, че се ангажира да спази всички приложими санкции и също така, че повече няма да допусне показването на реклами в сайтовете за възрастни, посочени в доклада    ©  Reuters
Темата накратко
  • Google публикува реклами на стотици съмнителни уебсайтове, включително в Иран и Русия.
  • Съдържанието на някои от сайтовете се върти около порнография и пиратски теми, докато други са в официалния санкционен списък на Министерството на финансирането в САЩ.
  • В отговор на проучването някои рекламодатели изразяват тревоги заради това, че имат малък контрол върху мястото, където се позиционират рекламите им.

Google публикува реклами на стотици съмнителни уебсайтове, включително санкинирани такива в Иран и Русия, според ново проучване, което предизвиква призиви за по-добра прозрачност и надзор в рекламния бизнес на компанията на стойност от 223 млрд. долара само за една година.

Много голямата търсачка показва реклами както на своята собствена платформа, така и на уебсайтове от трети страни в т.нар. Партньорска мрежа за търсене в Google. Това включва и други нейни платформи - пример е видео сайтът YouTube. Още повече когато разработчиците създадат свои собствени търсачки за уебсайтовете си, използвайки инструментите на Google, компанията показва реклами до тези резултати като част от Google Sponsored Promotions, още познати като GSP.

Проучване на Adalytics, група за анализи на дигитални реклами, открива реклами на големи брандове и правителствени агенции, позиционирани на хиляди сайтове в мрежата на GSP по начини, по които нарушават собствените правила на Google, съобщава Financial Times.

Съдържанието на някои от сайтовете се върти около хардкор порнография и пиратски теми, докато други са в официалния санкционен списък на Министерството на финансирането в САЩ. Например реклами от ФБР, Американските тайни служби и американското министерство на финансите са открити на руски и ирански санционирани сайтове. Adalytics казват, че някои от уебсайтовете вероятно са получили пари за задържаните реклами, според споразумение за споделянето на приходите с Google, въпреки че е невъзможно да се разбере колко точно са те.

Отговорът на Google

Компанията казва, че се ангажира да спази всички приложими санкции и също така, че повече няма да допусне показването на реклами в сайтовете за възрастни, посочени в доклада.

"Ние, разбира се, ще прегледаме доклада, но нашият анализ на сайтовете и ограничената информация, вече споделена с нас, не идентифицира приходи от реклама, споделени с някое от санкционираните лица.", казва вицепрезидентът на глобалните реклами в Google Дан Тейлър.

Той припомни, че Adalytics преди са публикували "неточни обяви". Преди време от Google отрекоха доклад на групата, твърдящ, че YouTube показва реклами на партньорски уебсайтове по начин, който остава скрит за потребителите. Adalytics тогава защитава методологията си зад това разследване срещу подобни твърдения.

По-дълбоките проблеми в Google

"Нещо много дълбоко се е счупило в Google, щом не могат да идентифицират тези сайтове", казва Лора Еделсън, асистент-професор по компютърни науки в Northeastern University. Според нея в името на репутацията и правната отговорност рекламодателите трябва да изискват много повече прозрачност, отколкото получават.

Повече за откритията на Adalytics

В доклада си Adalytics публикува дузини екранни снимки на реклами, показващи съмнително съдържание, очевидно в нарушение на политиките на Google. В него се твърди, че много са позиционирани от големи брандове като Apple, Amazon, BMW, Goldman Sachs, KPMG, Walmart и Meta. В част от случаите компании, произвеждащи алкохолни напитки, също са рекламирани в детски сайтове.

Реклами от политически кампании за набиране на средства, включително от американските сенатори Тед Круз и Ейми Клобучар, също бяха открити на сайтовете нарушители според Adalytics. За проучването си те използват данни с отворен код и уеб ботове, за да прегледат 7.2 милиона сайта, и се консултират с брандове и агенции.

"Вече осем години изразявам загриженост пред Федералната търговска комисия и Министерството на правосъдието относно степента, до която посредниците на дигитално рекламиране поддържат концентрираната екосистема, пълна с измами", казва в изявление Марк Уорнър - председателят от Демократичната партия на комисията по разузнаване в Сената.

Монетизирането на уебсайтовете на санкционираните лица трябва да бъдат последната капка търпение на правителството, преди то да предприеме действия за разчистването на този пазар, коментира още той.

Google, както и неговият конкурент Meta, наскоро премина към внедряването на нови рекламни системи, управлявани от изкуствен интелект, подтиквайки по този начин брандовете да разчитат на тяхната технология, за да таргетират ефективно рекламите си. Те обаче не споделят много за начина, по който работят съответните системи. В някои случаи AI системите на Google автоматично позиционират рекламите в сайтове с нарушения, казват от Adalytics.

Какво мислят потребителите

В отговор на проучването някои рекламодатели изразяват тревоги заради това, че имат малък контрол върху мястото, където се позиционират рекламите им. Те също така критикуват компанията за автоматичното им вкарване в мрежата на GSP.

Един глобален медиен ръководител на голям бранд, който не желае да бъде разкрит от страх да не нанесе вреда на отношенията си Google, казва пред Financial Time, че неговите клиенти искат технологичната група да отвори системите си за проверка от трета страна.

2 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    superbonker_9000 avatar :-|
    superbonker_9000

    Гугъл рекламират до откат райски газ, оръжия и какви ли не други простотии, но като репортнеш подобни реклами, ти казват, че това не нарушавало нищо от правилата им. Гугъл си е една обикновена клоака, която загуби контрол над услугите си още преди години и сега от чиста алчност ще продължава така, докато не ги одрусат с някоя 9-10 цифрена глоба.

    Нередност?
Нов коментар