Как се променя дигиталният пазар в ЕС

Новите правила влязоха в сила на 1 ноември и имат за цел да сложат край на нелоялните практики на дългогодишните лидери

Правилата могат да попречат на Аmаzоn, Аррlе и Gооglе дa пpeдпoчитaт coбcтвeнитe cи пpилoжeния и ycлyги
Правилата могат да попречат на Аmаzоn, Аррlе и Gооglе дa пpeдпoчитaт coбcтвeнитe cи пpилoжeния и ycлyги
Правилата могат да попречат на Аmаzоn, Аррlе и Gооglе дa пpeдпoчитaт coбcтвeнитe cи пpилoжeния и ycлyги    ©  Reuters
Правилата могат да попречат на Аmаzоn, Аррlе и Gооglе дa пpeдпoчитaт coбcтвeнитe cи пpилoжeния и ycлyги    ©  Reuters
Темата накратко
  • Законът за цифровите пазари на ЕС (DМА) цели да наложи нови стандарти в глобалната цифрова икономика, за да помогне на стартиращите фирми да правят иновации и да се конкурират на цифровия пазар.
  • Big Tech компаниите ще бъдат задължени да спазват набор от правила или ще бъдат заплашени от солидни финансови глоби.
  • DMA вече преминава в шестмесечна фаза на транспониране в националните законодателства и ще започне да се прилага на 2 май 2023 г.

Аmаzоn, Gооglе и Меtа дa нaпpaвят плaтфopмитe cи пo-oтвopeни за конкуренти пpeз 2023 г. Тази амбициозна цел си е поставил Законът за цифровите пазари на Европейския съюз (DМА), който влезе в сила на 1 ноември. Новите правила могат да доведат до сериозни промени за хората и това, което могат да правят с електронните си устройства и приложенията. DМА изиcĸвa oт дoминиpaщитe плaтфopми дa дoпycĸaт пo-мaлĸи ĸoнĸypeнти и мoжe cъщo тaĸa дa пpинyди WhаtѕАрр нa Меtа дa пoлyчaвa cъoбщeния oт ĸoнĸypeнтни пpилoжeния ĸaтo Ѕіgnаl. Правилата могат да попречат на Аmаzоn, Аррlе и Gооglе дa пpeдпoчитaт coбcтвeнитe cи пpилoжeния и ycлyги.

"Законът за цифровите пазари ще промени дълбоко цифровия пейзаж", каза зам.-председателят на ЕК Маргрете Вестагер, която първоначално предложи законодателството. "Ограничен брой големи компании държат значителна пазарна мощ в ръцете си". Т.нар. пазачи, или тези които се радват на утвърдена позиция на цифровите пазари, ще трябва да покажат, че се конкурират честно", каза тя в изявление.

DMA има за цел да сложи край на нечестните практики от компании, които са дългогодишни лидери на цифровите пазари. ЕС се надява, че ще помогне на стартиращите фирми да правят иновации и да се конкурират в честна игра с Big Tech (Google, Amazon, Apple, Meta и Microsoft), както и че ще даде на потребителите по-голям избор.

"Законът за цифровите пазари има за цел да отвори услугите и платформите на големи и доминиращи дигитални компании, така наречените пазачи, за по-малки компании. Това означава нови възможности за разработчиците на приложения да предлагат иновативни дигитални решения на потребителите, а за малките и средните предприятия повече достъп до данни, свързани с бизнеса, като например за онлайн реклама", коментира за "Капитал" Томас Талер, старши политически съветник на евродепутата Лукас Мандл.

Какво представлява новият регламент

Съгласно Закона за дигиталните пазари технологичните гиганти ще трябва да се съобразяват със списък с правила. "DMA цели да осигури възможности за потребителите, които отдавна трябваше да са факт. Защо трябва да съм ограничен да ползвам единствено приложенията от Apple store? Или защо при покупката на Android телефон да получавам предварително инсталирани приложения на Google, които по подразбиране обвързват снимките, данните и контактите му директно към техните сървъри. Търсеният ефект е потребителите да бъдат освободени от подобни зависимости и да се ограничи монополът на компании като Apple и Google", коментира Димитър Лилков, старши изследовател по икономически въпроси и цифрова икономика в "Мартенс център" в Брюксел.

App Store на Apple ще трябва да разреши системи за плащане на трети страни, Facebook ще трябва да получи потребителско разрешение, преди да комбинира лични данни между социалната мрежа и своя пазар, а на Google ще бъде забранено да предпочита собствените си услуги за търсене пред други в класирането на резултатите. Но това са само някои от примерите, като регламентът е предназначен да трансформира нови стандарти за глобалната цифрова икономика.

Кои фирми ще бъдат обхванати и кога

Европейската комисия има за цел да реши кои компании попадат под това обозначението "пазачи" до 6 септември 2023 г. Те ще включват основни платформени услуги като онлайн търсачки, социални медийни мрежи, платформи за споделяне на видео, услуги за онлайн съобщения, системи за облачни изчисления, операционни системи, рекламни услуги, уеб браузъри и виртуални асистенти са всички в полезрението.

За да бъдат дефинирани като "пазачи", попадащи в обхвата на правилата, цифровите компании трябва да имат оборот в ЕС от поне 7.5 млрд. евро или пазарна капитализация от най-малко 75 млрд. евро през последната финансова година. Основната услуга на платформата също ще трябва да има повече от 45 млн. активни крайни потребители месечно и повече от 10 хил. активни бизнес потребители годишно, установени в ЕС.

След това тези "пазачи" ще имат шест месеца, за да спазят новите изисквания. DMA вече преминава в шестмесечна фаза на внедряване и ще започне да се прилага на 2 май 2023 г.

Вече започват да възникват въпроси относно процеса на определяне. По-рано през октомври Microsoft призна, че въпреки че неговата търсачка Bing технически отговаря на количествените прагове, не би било честно да бъде определена под DMA поради малкия й пазарен дял. Няколко дни по-късно Алберто Бачиега, който ръководи работата по DMA в отдела за конкуренция на комисията, обясни, че пазарният дял не може да се използва като показател за отхвърляне на обхвата на новите правила, пишат от брюкселското издание на Politico.

Прилагане на законодателството

"Както с GDPR преди 5 години, най-голямата трудност за DMA ще бъде неговото прилагане на практика. Трябва да мине поне още година, преди актът да влезе изцяло в сила и да назове конкретно кои големи технологични компании ще имат най-сериозните отговорности. Новото тук е, че самата Европейска комисия ще разполага с повече правомощия да следи за правилното прилагане на акта. Брюксел се опитва да вземе поука от неуспеха на редица национални администрации да прилагат бързо и ефективно GDPR, особено когато става дума за нарушенията на Big Tech гиганти и сблъсък с техните правни екипи", казва още Димитър Лилков.

Наред с регулаторни и консултативни органи, с които ЕК ще следи за правилното имплементиране на законодателството, заинтересованите страни от трети страни също ще бъдат призовани да предложат своите възгледи като част от поредица от технически семинари за DMA. Първият ще е на 5 декември тази година.

Какво се случва с тези, които нарушат правилата

Определени платформи, които нарушават дългия списък от правила на DMA, могат да бъдат глобени до 10% от общия световен годишен оборот на компанията. Санкцията може да нарасне до 20% в случай на повтарящи се нарушения. Предвиждат се и възможности за периодични имуществени санкции в размер до 5% от средния дневен оборот.

За т.нар. системни нарушения ЕК също така има правомощието да налага така наречените структурни мерки, които потенциално принуждават компаниите да продадат част от предприятието си.

Ефектите

"DMA (както и подобни абревиатури за цифрово законодателство на ниво ЕС) няма да решат всички настоящи проблеми онлайн и ще мине доста време, преди да видим конкретни резултати. Но е изключително важно да се очертаят подобни рамки и механизми за прилагане на едно осъвременено конкурентно право онлайн. Замислете се какви нови услуги и софтуер ще се развиват следващите 10-15 години и колко голямо значение ще имат те в живота ни. Подобен законодателен гръбнак е изключително необходим", смята Димитър Лилков.

Също така DMA ще установи набор от предписания, които забраняват определено поведение, преди то да се появи, но традиционните инструменти на ЕК за защита на конкуренция, прилагането на член 102 от Договора за функционирането на Европейския съюз, забраняващ злоупотребите с господстващо положение на пазара, както и съдебните битки с нелоялните компании на цифровия пазар ще продължат да се прилагат, както досега.