🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Сделка между Axel Springer и OpenAI поставя нов модел в отношенията между медии и AI

Издателите целят големите AI компании да компенсират справедливо медийната индустрия и виждат нова надежда в споразумението

Shutterstock    ©  Shutterstock
Темата накратко
  • Генеративният изкуствен интелект поставя медийните групи пред екзистенциална заплаха.
  • Сделката за лицензиране на съдържание между Axel Springer и OpenAI дава надежда на медийните групи и представя нов модел на комуникация между двете страни.
  • Очаква се други новинарски групи бързо да последват примера на немския издател.

Немският издател Axel Springer и компанията за изкуствен интелект OpenAI, която разработва езиковия модел ChatGPT, стигнаха до сделка за лицензиране на съдържание. Споразумението бележи пробив в усилията на медийната индустрия да подсигури търговското си бъдеще.

Медийните групи не само се изправят пред екзистенциална заплаха, предизвикана от генеративния изкуствен интелект, който създава текстове, снимки, аудио и видео, неразличими от тези, създадени от човека, но също така се борят с големите технологични гиганти, използващи съдържанието им, за да тренират своите AI модели, пише Financial Times.

През последните няколко месеца различни ръководители от сферата се фокусират върху подсигуряването на това големите технологични компании да компенсират справедливо медийната индустрия. Нещо, което не се случи през ранните години на интернет.

Под чужди погледи

Сделката от тази седмица се разглежда внимателно от конкурентните издатели като потенциална пътна карта за това как тази връзка може да заработи в бъдеще. Споразумението, възлизащо на стойност десетки милиони евро на година, ще позволи на създателя на ChatGPT да използва съдържание от медии като Politico, Bild и Business Insider.

В него се отразява много от това, за което индустрията се е колебаела през годината: как да се оцени архивното съдържание, което може да достигне до десетилетия назад, създавайки същевременно поток от приходи от нова журналистика. Медийният анализатор Иън Уитакър описва сделката като "модел за всички останали - фиксирана такса за историческата информация плюс допълнителна годишна такса".

Отношенията между технологичните гиганти и медиите

През последната година големи компании за изкуствен интелект, включително OpenAI, Google, Microsoft и Adobe, са се срещнали с директори на медийни компании като News Corp, The New York Times, Guardian Media Group и Financial Time, за да разговарят за авторски права и проблеми с лицензиране около AI продукти - например текстови чатботове и генератори на изображения.

От Guardian Media Group заявиха, че се надяват сделката на Axel Springer да "отбележи промяна в посоката, в която разработчиците на AI модели, които използват съдържание, защитено от авторски права при изграждането и информирането на своите продукти, да сключват търговски споразумения със собствениците на правата, които инвестират във висококачествените медии, новини и информация".

Ранните години на интернет представляват огромно преместване на стойността от медиите към технологичната индустрия. До това водят действията на компании като Google и Facebook, които използват свободно достъпното съдържание, за да помогнат за изграждането на многомилиардни рекламни империи.

Действия на други в сферата

Очаква се други новинарски групи бързо да последват примера на Axel Springer. Главният изпълнителен директор на News Corp - Робърт Томсън, казва през миналия месец пред Financial Times, че собственикът на вестниците The Times, The Wall Street Journal и The Sun гледа към бъдещето в увеличението на стойността на съдържанието си за изкуствения интелект.

Групата е в напреднали дискусии с редица дигитални компании, които очаква да донесат значителни приходи в замяна на използването на тяхното съдържание, казвай той.

Други обаче се държат по-предпазливо. "Ясно е, че зависи от всяка медийна компания да реши какво отговаря на нейната стратегия", казва пред Financial Times висш ръководител в индустрията, който остава анонимен. Добавя, че ще зависи от степента, в която тя разчита на приходите от читатели и реклама.

2 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
Нов коментар