Отнемането на книжката заради висока скорост или алкохол вече ще важи в целия ЕС

Това предвижда нова директива, част от стратегията за "Нулева смъртност на пътя до 2050 г."

Темата накратко
  • В момента, ако шофьор бъде хванат да кара пиян или с много висока скорост в друга държава, правото му да шофира може да бъде ограничено, но само в държавата, в която е извършено нарушението.
  • С новата директива забраната за шофиране ще важи в целия ЕС.
  • Мярката трябва да намали трансграничните нарушения, голяма част от които сега са безнаказани заради необмен на данни между страните членки.

В България новините за тежки катастрофи и смърт на пътя са ежедневие. По данните на Държавна агенция "Безопасност на движението по пътищата" (ДАБДП) през 2023 г. в страната е имало почти 7000 пътнотранспортни произшествия - с над 5% повече в сравнение с 2022 г. Загинали са 524 и са ранени 9074 души.

По критерия "смъртност на пътя" страната ни е с най-висок коефициент в ЕС - след Румъния и Латвия. "Фактори, допринасящи за инцидентите с летален край, са както лошата инфраструктура, остарелият автопарк, така и чувството за безнаказаност сред шофьорите", коментира пред "Капитал" евродепутатът Петър Витанов.

Той е главният докладчик на нова директива в ЕС, която ще опита да реши проблема с безразсъдното шофиране - особено зад граница. Накратко, новото законодателство ще направи така, че ако шофьор от една страна членка получи забрана да шофира в друга страна членка заради тежко нарушение, тази забрана ще може да бъде в сила във всички страни от ЕС. Директивата (Union-wide effect of certain driving disqualifications) е част от инициативата за "Нулева смъртност по пътищата на ЕС до 2050 г." и ще допълни други мерки за по-строги ограничения на скоростта в градовете и нулева толерантност на алкохол на пътя. Евродепутатите дадоха положителен вот за нея по време на последната пленарна сесия в Страсбург през февруари, а вероятно ще започне да се прилага в новия мандат на ЕП.

Какво предвижда новата директива

Според сега действащото законодателство свидетелството за управление на един шофьор може да бъде наистина отнето само ако нарушението е извършено в държавата членка, която го е издала. Тоест книжката на български шофьор може да бъде отнета само от българската държава при направено тежко нарушение.

Ако пък водач направи пътнотранспортно нарушение в държава от ЕС, различна от тази, която е издала свидетелството, на него може да му бъде отнето правото да шофира, но само в държавата, в която е извършено нарушението.

Например, ако български шофьор направи тежко нарушение в Германия, то германската страна може да му наложи временна или пълна рестрикция да шофира на нейна територия. Санкцията обаче ще е валидна само в Германия, не и в друга държава в ЕС.

В някои отделни случаи има двустранни споразумения между държавите, които им позволяват да обменят информация, но това са ограничени възможности. Като цяло в ЕС има относителна безнаказаност сред нарушителите на пътя в чужда държава. През 2019 г. около 40% от трансграничните нарушения са били безнаказани.

Сега евродепутатите гласуваха, че страните членки трябва да обменят информация за тези санкции. В срок от десет работни дни държавата, която е решила да санкционира шофьор от друга страна членка с повече от 1 месец лишаване от право на шофиране, трябва да уведоми съответната държава, в която е издадено свидетелството за управление на нарушителя. В срок от 15 работни дни пък държавата, в която е издадено свидетелството, трябва да вземе решение и да извърши съответните действия, които ще лишат нарушителя от право да управлява МПС в целия ЕС. Съответният водач следва да бъде информиран за окончателното решение в срок от седем работни дни.

"С новото законодателство случаят "Семерджиев", в който подсъдимият е с фалшива шофьорска книжка, би се разглеждал по различен начин. Първо заради по-добрия обмен на информация между държавите членки за отнети документи за шофиране и след това заради синхронизиране на наказанията, включително за използване на невалидни документи - фалшивият документ вече ще е в списъка на тежките пътнотранспортни нарушения", дава за пример Петър Витанов.

Според новото законодателство отнемането на правото за шофиране може да бъде приложено в целия ЕС за нарушения като шофиране в нетрезво състояние или под влияние на наркотици, за поведение, което нарушава правилата за движение по пътищата и което е причинило смърт или тежка телесна повреда, както и при силно превишена скорост.

Шофирането с 50 км/ч над ограничението на скоростта ще бъде включено в санкциите, за които може да се отнеме правото за шофиране в целия ЕС. Това би предотвратило безразсъдното шофиране на временно пребиваващи чужденци в друга страна членка, смятат законодателите.

Евродепутатите гласуваха и по-ниска граница за превишаване на скоростта за жилищните райони - шофирането над ограничението на скоростта с 30 км/ч в тези региони може да доведе до загуба на шофьорска книжка или временното ѝ ограничаване в целия ЕС.

През 2023 г. 3130 чужди граждани са участвали в ПТП в България. От тях 1764 са били виновни за ПТП, което е довело до загубата на живота на 37 души и 423 са били ранени. Петдесет от тях са управлявали след употреба на алкохол, а най-много произшествия и жертви са причинили водачи на Турция (390 ПТП, 10 загинали и 63 ранени); след това Румъния (315 ПТП, 9 загинали и 78 ранени); Украйна (216 ПТП, 6 загинали и 45 ранени); Германия (99 ПТП, 1 загинали и 24 ранени). "Виновните водачи чужди граждани управляват МПС, като не осигуряват достатъчно дистанция, не съобразяват скоростта на движение, внезапно променят своята посока на движение и др.", коментират още от ДАБДП и добавят, че "новата директива ще има дисциплиниращ ефект за водачите в цялост, тъй като съвременното общество споделя много повече пътищата в единна Европа".

Следващи стъпки

"Убеден съм, че тази директива не само ще спомогне за намаляване на пътнотранспортните произшествия, но също така ще допринесе за по-добра осведоменост сред гражданите относно по-отговорното шофиране и готовността да се следват правилата и да се приемат последиците от нарушаването им, независимо къде шофираме в ЕС", коментира още Петър Витанов и добавя, че с нея се затваря цикъла за уеднаквяване на наказанията и прилагането им в блока.

Европейският парламент приключи първото си четене с 372 гласа "за", 220 "против" и 43 "въздържал се" и тъй като съветът все още не е приел позицията си, новият парламент, който ще бъде избран през юни 2024 г., ще продължи работата по този закон.

От МВР коментираха за "Капитал", че когато директивата влезе окончателно в сила, тя ще бъде транспонирана в нашето законодателство и прилагана и в България в крайния й вариант.

2 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 2
    irl471142598 avatar :-P
    irl471142598

    До коментар [#1] от "nip591222579":

    Верно бе, сипах на коча и той взе да налита на магарицата, нерезът пък се умилква на кобилата ...

    Нередност?
Нов коментар