🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Автопроизводители и застрахователи се готвят за последствията от срутването на моста в Балтимор

Компаниите вече пренасочват доставките след затваряне на пристанището

Разчистването на останките на моста вече започна
Разчистването на останките на моста вече започна
Разчистването на останките на моста вече започна    ©  Reuters
Разчистването на останките на моста вече започна    ©  Reuters
Темата накратко
  • Балтимор е най-големият терминал за обработка на автомобили в САЩ и се използва от почти всички големи производители.
  • Капацитетът на други пристанища по източното крайбрежие вече ще бъде "ограничаващ фактор" за вносителите.
  • Застрахователните претенции, произтичащи от инцидента, могат да достигнат от 1 до 3 млрд. долара.

Производителите на автомобили се подготвят за месеци на по-ниски продажби, тъй като пренасочват доставките от Балтимор след срутването на моста "Франсис Скот Ки" на 26 март, а застрахователите предупреждават за многомилиардни искове в резултат на бедствието. Компаниите вече пренасочват доставките и износа към други обекти след затварянето на пристанището в Балтимор, което е най-големият терминал за обработка на автомобили в САЩ и се използва от почти всички големи производители.

Но те очакват и други затруднения, които да наложат забавяния в пристанища като Чарлстън, Ню Джърси и Ню Йорк поради увеличения трафик и потенциалния недостиг на работници за обработка на автомобили на пристанището, съобщава Financial Times. "Несъмнено ще има ограничения, тъй като всички преминават към алтернативни маршрути", казва пред британското издание директор на един от европейските производители на автомобили.

Предупрежденията за затруднения идват в момент, когато американските власти оценяват мащаба на бедствието, при което мостът се срути след удар от контейнеровоза "Дали" в ранните часове на 26 март. Смята се, че при инцидента са загинали шестима души.

Сряда сутринта - след катастрофата във вторник, два контейнеровоза бяха забелязани закотвени по течението на срутения мост, чакайки да влязат в Балтимор или да бъдат пренасочени към други пристанища на източното крайбрежие. Във вторник вечерта федералните следователи получиха разрешение да се качат на борда на "Дали", за да получат данни от записващото устройство, които могат да помогнат на властите да сглобят събитията, довели до смъртоносния сблъсък.

Най-голямото пристанище за внос на автомобили

Балтимор е най-голямото пристанище за внос на автомобили в САЩ, през което през 2023 г. е осъществен 15% от общия внос в страната. Пристанището е популярно сред производителите на автомобили, тъй като се намира във вътрешността на страната, което намалява логистичните разходи, и е свързано с две директни железопътни връзки. Според Стивън Гордън, управляващ директор на Clarksons Research, четири пети от автомобилите, внесени през Балтимор, са били насочени нагоре по течението от срутения мост. Той смята, че капацитетът на други пристанища по източното крайбрежие вече ще бъде "ограничаващ фактор" за вносителите.

Следващите най-натоварени автомобилни пристанища на източното крайбрежие са Брънзуик, Джорджия, Нюарк, Ню Джърси, Джаксънвил, Флорида и Филаделфия. "Всички те са по-малки от Балтимор и в много от тях вече бяха отчетени рекордни нива на внос на автомобили през последните тримесечия", казва Гордън.

Компанията Atlantic Container Line, която оперира с кораби, които превозват готови автомобили, прогнозира, че големите вносители на автомобили ще имат "много проблеми" с намирането на места в близките пристанища. "Алтернативните пристанища ще се запълнят много бързо, преди да се появи знакът "няма свободни места", каза той.

Mediterranean Shipping Company, оператор на най-големия флот от контейнеровози в света, предупреди клиентите си, че ще минат "няколко месеца", преди дейността на пристанището да се нормализира, и заяви, че ще изключи терминала от услугите си "в обозримо бъдеще".

"Основният проблем с пренасочването към алтернативни пристанища е липсата на квалифицирана работна ръка и специализирано оборудване за обработка на автомобилите."

Доминик Триб, автомобилен анализатор във Vendigital

Една автомобилна група, която изнася за САЩ през Балтимор, заяви, че срутването на моста може да се отрази осезаемо на продажбите ѝ в САЩ през следващите месеци, въпреки че предупреди, че е твърде рано да се каже колко сериозни ще бъдат затрудненията на други места. Друг значим европейски износител на автомобили предупреди дилърите да очакват "забавяния" на доставките на автомобили.

"Основният проблем с пренасочването към алтернативни пристанища е липсата на квалифицирана работна ръка и специализирано оборудване за обработка на автомобилите", казва Доминик Триб, автомобилен анализатор във Vendigital.

Филип Хухоа, анализатор в Jefferies, посочва, че производителите на автомобили очакват "по-скоро забавяне, отколкото прекъсване" на доставките.

Няколко европейски автомобилопроизводители, включително Volkswagen и BMW, не са засегнати, тъй като терминалът Sparrows Point в Балтимор, на мястото на стар стоманодобивен завод, се намира надолу по течението на моста и остава отворен. VW, който миналата година е доставил около 100 хил. автомобила през Балтимор, обяви, че "не очаква никакво въздействие върху работата на корабите, но може да има забавяния на камионите, тъй като трафикът в района ще бъде пренасочен".

Първият кораб, който пристигна на терминала Sparrows Point след повторното му отваряне в сряда, 27 март, беше Wolfsburg, кръстен на града, където е германската централа на VW, съобщиха пристанищните оператори. Mercedes заяви, че пристанището в Балтимор е сред няколкото, използвани от компанията заедно с Брънзуик, Ню Йорк и Чарлстън, Южна Каролина, като част от нейната "гъвкава мрежа за доставки". BMW съобщи, че автомобилният ѝ терминал в Балтимор остава достъпен за внос. Тя ще продължи да доставя спортния си автомобил X5, произвеждан в Южна Каролина, през пристанището на този щат в Чарлстън. JLR, която използва основния терминал в Балтимор, заяви, че автомобилите й са засегнати и че "оценява алтернативни маршрути за влизане в страната". Компанията вече използва пристанище Брънзуик и Хюенеме в Калифорния.

Милиардни загуби за застрахователите

Застрахователните групи се подготвят за загуби в размер на милиарди долари заради инцидента, като презастрахователите вероятно ще платят сметката в съдебния спор, който се очаква да продължи с години. Застрахователните претенции, произтичащи от инцидента, могат да достигнат от 1 до 3 млрд. долара, пишат анализаторите на Barclays в бележка до своите клиенти. AM Best, специализирана агенция за оценка на застрахователи, също предвижда, че сметката вероятно ще достигне милиарди.

По-голямата част от нея се очаква да се прехвърли към презастрахователите на кораба, които са разпределени между голяма група, включваща Axa XL, подразделение на френския застраховател. Axa заяви, че всяко въздействие ще бъде "несъществено" на ниво група.

Претенциите могат да обхванат щети на имущество и товари, отговорности към трети страни и прекъсване на дейността, смята Матилде Якобсен, старши директор на AM Best, и "ще допринесат за увеличаване на предизвикателствата при наличието на презастраховане". Отдръпването от презастрахователния сектор през последните години оказва натиск върху основните застрахователи и техните клиенти.

Застрахователите бързат да се справят с размера и разнообразието на потенциалните искове. Американският президент Джо Байдън заяви, че федералното правителство ще финансира възстановяването на моста, като добави, че "няма да чака" обезщетения от частния сектор.

Джулиън Хорн, партньор в застрахователния брокер "Макгил и партньори", твърди, че потенциалните задължения "надхвърлят възстановяването на моста и ще трябва да се помисли за отстраняване на отломките от моста" от кораба и реката. Според него ще са необходими "години, за да се осъзнаят напълно" смущенията в местната икономика.

1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
Нов коментар